وزیر انرژی آمریکا در کنفراس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر نمایندگی آمریکا در مقر سازمان ملل در وین؛ "ارنست مونیز،" وزیر انرژی آمریکا، در نشست عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اعلام کرد: من قصد دارم از "یوکیا آمانو،" مدیرکل آژانس، به علت رهبری فوق العاده ایشان تشکر کنم و همچنین در وهله نخست پیام "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، به این نشست را قرائت کنم. 

پیام باراک اوباما رییس جمهور آمریکا: 
من به پنجاهمین نشست عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین سلام عرض می‌کنم. این کنفرانس نشان دهنده حمایت جامعه بین المللی از نقش ارزشمند آژانس است و من از تلاش های شما قدردانی می‌کنم. 

آمریکا همچنان متعهد به پیگیری جهانی بدون سلاح هسته‌ای است. درست به همین دلیل است که با شرکای بین المللی خود طی چندین دهه اخیر برای استقرار و تقویت رژیم عدم اشاعه و ترغیب استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای همزمان با جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای استفاده کردیم. آژانس همواره در کانون و قلب این تلاش‌ها بوده و بطور مداوم خود را با چالش‌های جدید سازگار کرده و معیارهای بین المللی برای ایمنی و امنیت هسته ای را را توسعه داده است. یکپارچگی آژانس و ظرفیت اجرای مسئولیت فنی آژانس شایسته حمایت و حفاظت دایمی است تا این نهاد بتواند به کمک خود به امنیت جهانی ادامه دهد. 

سال جاری مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام (برجام) میان گروه پنج به علاوه یک و ایران نتیجه بخش بود و ما بار دیگر نشان دادیم که می‌توان مسایل دشوار عدم اشاعه را به طور دیپلماتیک حل و فصل کنیم. براساس توافق موقت که زمینه را برای برگزاری مذاکرات فراگیر طی دو سال گذشته فراهم کرد، آژانس نقشی کلیدی در ایجاد اعتماد لازم برای تکمیل توافق دراز مدت از طریق راستی آزمایی پاییبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود ایفا کرد. نقش آژانس در رژیم راستی آزمایی که در برجام تدوین شده است بسیار مهم و کلیدی است. 

سال آینده من چشم انتظار میزبانی از چهارمین نشست امنیتی سران هسته ای در واشینگتن هستم جایی که یکی از اهداف اصلی ما تقویت ساختار امنیت هسته‌ای جهانی خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی که کمک‌های شایانی به تلاش‌ها برای امنیت جهانی کرده است در آستانه این نشست نقشی برجسته تر خواهد داشت چرا که ما فعالیت های امنیت هسته‌ای میان کشورها، نهادها و طرح ها و ابتکارها را بیش از پیش هماهنگ خواهیم کرد. 

همزمان که شما در وین گردهم جمع شده‌اید و در تلاش برای شکل دادن آیندهای بهتر در سراسر جهان هستید من از همه کشورهای عضور می‌خواهم برای تقویت توان آژانس با هدف تضمین صلح آمیز و امن بودن برنامه‌های هسته‌ای اقدام کنید. آرزو می‌کنم که نشست عمومی آژانس نشستی مفید باشد. مونیز گفت در اینجا بیانیه اوباما پایان می یابد. 

وی در ادامه درباره سرفصل منع اشاعه و توافق ایران گفت: دو ماه پیش در وین، ایران و پنج به علاوه یک به توافق درباره برجام با هدف تضمین ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. من از همه طرفهای مذاکره کننده به خاطر تلاشی که درباره این توافق صورت دادند تشکر می کنم. 
در این سند، تصریح شده است که ایران تحت هیچ شرایطی به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود. ساخت یا سلاح هسته ای را تحصیل نخواهد کرد و همچنین این کشور در توسعه توانمندی های مربوط به دستیابی به تسلیحات هسته ای اقدامی صورت نخواهد داد. 

دیگر جنبه های نوآورانه و منحصر به فرد توافق شامل یک چارچوب زمانی مشخص برای فراهم کردن دسترسی به سایت های اظهار نشده و نظارت کامل بر چرخه تامین اورانیوم است. به علاوه، گروه پنج به علاوه یک و ایران از پروژه نوسازی در ایران حمایت خواهد کرد که منجر به ایجاد یک راکتور تحقیقاتی چند منظوره می‌شود که سوخت آن اورانیوم غنی شده در سطوح پایین است و تولید پلوتونیوم به حداقل می‌رسد سوخت مصرف شده است نیز در مدت طول عمر راکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد. 

ایران با آژانس درباره تحقیقات آژانس در زمینه ابعاد احتمالی نظامی برنامه قبلی این کشور همکاری خواهد کرد و امکان گزارش نهایی آژانس در ماه دسامبر (آذر) را فراهم می کند. 
توان آژانس برای اجرای موفق این توافق منوط به این است که آژانس بودجه کافی برای اجرای این وظیفه پیچیده را دریافت کند و ما از جامعه بین المللی می خواهیم که این نیازها را مرتفع سازد. 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار