مدافعان مسجدالاقصی گروه‌های مقابله با یورش نظامیان صهیونیستی به این مسجد تشکیل دادند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به  نقل از شبکه تلویزیونی الاقصی؛ مدافعان و معتکفان در مسجدالاقصی مشارکت گسترده مردمی برای دفاع از الاقصی را خواستار شدند.

یکی از این مدافعان گفت ما همه فلسطینیان و جهان عرب و اسلامی را فرا می‌خوانیم تا در کنار مسجدالاقصی بایستند و از آن حمایت کنند. مسجدالاقصی اکنون در خطر بزرگی قرار دارد و تحت سناریوی توطئه آمیز تقسیم زمانی و مکانی نیز قرار گرفته است. 

در ادامه گزارش آمده است حملات نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و تعرض آنان به نمازگزاران روز یکشنبه - بیست و دوم شهریور - در ساعات اولیه صبح شروع شد و تاکنون برای سومین روز متوالی در سایه سکوت حکومت‌های عربی و غربی و خشم و انزجار مردمی ادامه یافت که طی این حملات بیش از یکصد فلسطینی زخمی شده‌اند.

نظامیان این رژیم در سه روز گذشته کنترل درهای مسجدالاقصی را در دست گرفتند و برق مسجدالاقصی را قطع کردند.
نظامیان صهیونیست پس از حمله اولیه خود به مسجدالاقصی درهای این مسجد را در شهر قدس اشغالی به روی نمازگزاران بستند و اقدام به تیراندازی به سوی آنها کردند و تعدادی از دختران دانش آموز را نزدیک یکی از ورودیهای مسجدالاقصی به شدت کتک زدند .

نظامیان اشغالگر ضمن حمله به معتکفان در داخل مسجد، با استفاده از نارنجک‌های گازی و گلوله های پلاستیکی نمازگزاران را سرکوب کردند. این حمله زمانی صورت گرفت که از طرف دیگر نیروهای صهیونیست کرانه باختری را به مناسبت سال جدید عبری به محاصره نظامی در آوردند.

بر اساس گزارش شبکه های تصویری، حمله صهیونیستها به مسجدالاقصی با بیش از 200 نفر از نیروهای پلیس اشغالگر صهیونیست در ساعت شش و نیم بامداد روز دوشنبه به وقت قدس آغاز شد. نکته قابل توجه در این یورش آن بود که دهها شهرک نشین نیز به همراه "اوری آریئل،" وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی، به "مصلای قبله" یا " مسجد قبله " از صحنها و زیر مجموعه‌های مسجدالاقصی یورش بردند و به آتش زدن قسمتهایی از آن مبادرت کردند و شیشه های این مسجد را شکستند. در این درگیریهای اولیه دو نظامی صهیونیست و دهها فلسطینی زخمی شدند.

پس از خیزش مردمی ساکنان کرانه باختری و دیگر مناطق فلسطینی و سرزمینهای اشغالی رژیم صهیونیستی اطراف مسجدالاقصی و بخش قدیمی قدس و محله های فلسطینی نشین را به پادگان نظامی تبدیل کرد و درگیریهای شدید میان نظامیان صهیونیست و هزاران فلسطینی که در تلاش بودند از مسجدالاقصی دفاع کنند، شدت یافت.
در واکنش به این اقدمات صهیونیست‌ها، "احمد ابو حلبیه،" رئیس موسسه بین المللی قدس در فلسطین، از گروههای مقاومت فلسطینی خواست به یاری مسجدالاقصی بشتابند و در برابر تجاوز اشغالگران صهیونیست بایستند. متعاقب این درخواست حماس خواستار برگزاری راهپیمایی شد و این تحرکات باعث شد طرح اولیه صهیونیستها برای تقسیم زمانی مسجدالاقصی و طرح درازمدت یهودی سازی آن به شکست بیانجامد.
"مشیر المصری،" از مقامات حماس در سخنان خود در مراسم حمایت از مسجدالاقصی در غزه با تشکر از نمازگزاران فلسطینی تحصن کننده در مسجدالاقصی گفت: ما امروز در این دوره خطرناک و حساسی که مسجدالاقصی با آن روبروست قسم می‌خوریم که آماده شهادت در راه و دفاع از مسجدالاقصی در برابر غاصبان هستیم.
"ریاض المالکی،" وزیر خارجه فلسطین، نیز پس از این حوادث تاکید کرد: آنچه مقام‌های رژیم صهیونیستی درقدس بر ضد فلسطینیان و مسلمانان انجام می‌دهند- پاکسازی نژادی - دینی و اقدامی نژادپرستانه است و باعت شعله ور شدن تنش و درگیری دینی و مذهبی در منطقه می‌شود .
وزیر خارجه فلسطین اعلام کرد با ارسال یادداشت‌های فوری به سفارت‌های فلسطین در کشورهای مختلف، به دنبال تشکیل فوری یک نشست با هدف حمایت از مسجدالاقصی است.

در همین رابطه "عدنان الحسینی" با انتقاد از سکوت کشورهای عربی در برابر حوادث مسجد الاقصی گفت: نظامیان اشغالگر سومین روز پیاپی با همان شدت و خشونت به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی حمله کردند و هیچ آرامشی در کار نیست. دستور این اقدامات از دفتر "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، صادر شده است و نظامیان اشغالگران این دستور را اجرا می‌کنند. آنها می‌خواهند هر روز صبح فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی حضور نداشته باشند و شهرک نشینان آزادانه بتوانند با زیر پا گذاشتن حرمت مسجد الاقصی وارد آن شوند. هر کسی هم که اعتراض کند سرکوب و بازداشت می‌شود. این اقدامات زیر نظر مستقیم دفتر نتانیاهو انجام می شود و ثابت می‌کند اجرای طرح ایجاد جای پایی برای این تندروها آغاز شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار