چگونه امام جواد(ع) شیعیان را برای غیبت ولی عصر(عج) آماده کردند؟

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: حضرت محمدتقی(ع) در ایران، بغداد، مصر و مدائن وکلایی داشتند که با آنها دیدار می کردند و این امر باعث می‌شد که شیعیان برای غیبت ولی عصر(عج) آمادگی پیدا کند.

فرزاد جهان بین، دکتری مطالعات انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امام جواد(ع) با دو خلیفه عباسی مامون و  معتصم عباسی هم عصر بودند، معتصم عباسی از سال 218 تا 228 هجری قمری حکومت کرد و امام جواد (ع) 2 سال با حکومت معتصم هم دوره بودند و در دوره این حاکم عباسی در سن جوانی به شهادت رسیدند.

وی در ادامه افزود: امام جواد(ع) در دوره کوتاه امامتشان با سه چالش کم بودن سن مبارک آن حضرت، سختگیری حکام و کوتاه بودن عمر امامتشان روبرو بودند.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در مورد چالش اول زمانی که آن حضرت به امامت رسیدند بسیاری از شیعیان ایشان را به عنوان امام بعد از امام رضا (ع) قبول نداشتند اما با مباحث کلامی که صورت گرفت و استنباط به قرآن مانند نبوت حضرت عیسی (ع) و همچنین مناظرات که مامون تشکیل داد شیعیان پی به علم و امامت آن حضرت بردند.

وی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) طبق عادت و رسمی که داشتند امام بعد از خود را معرفی می‌کردند ولی گاهی شرایطی پیش می‌آید که این امر صورت نمی‌گرفت برای مثال امام کاظم(ع) در جلسات متعددی امام رضا(ع) را به شیعیان معرفی نمودند، امام صادق(ع) برای حفظ جان امام بعدی 5 نایب برای خود انتخاب نمودند و مردم پس از این توانستند جواب سوالات خود را از امام کاظم‌(ع) دریافت کنند امامت ایشان را پذیرفتند.

جهان بین‌ تصریح کر: از طرفی مردم فهمیدند که علم امام لدنی و یک امر الهی بوده و اکتسابی نیست و امام واسطه فیض الهی و جانشین خدا بروی زمین و مفسر قرآن و برهان قاطع است.

وی گفت: در زمان امامت آن حضرت 4 جریان انحرافی اهل حدیث که برای خدا جسم قائل بودند، وجود داشتند از جمله جریان واقفیه که بعد از شهادت امام کاظم (ع) در امامت توقف کردند، زیدیه که دشمنان اهل بیت (ع) به شمار می‌آمدند و غلات که روایات ائمه (ع) را جعل و انحرافات در شیعه بوجود می‌آورند.

وی افزود: از زمان امام کاظم(ع) مساله وکالت در شیعه پیش آمد و در زمان امام جواد(ع) به اوج خود رسید، ایشان در ایران، بغداد، مصر و مدائن وکلایی داشتند و بعضا با آنان دیدار می‌کردند این امر باعث می‌شد که شیعیان برای غیبت ولی عصر (عج) آمادگی پیدا کند و این گونه اقدامات امام سبب تشکیل شیعه 12 امامی و عدم انحرافات از زمان امام رضا (ع) و امام جواد (ع) در شیعه گردید.

جهان‌بین با اشاره به اینکه طول زندگی مهم نیست، بلکه عرض آن مهم است، خاطرنشان کرد: امام جواد (ع) و حضرت زهرا (س) عمر کمی داشتند ولی کیفیت زندگی انسان با اهمیت است، انسان مدتی را که امکان حیات دارد باید به بهترین نحو استفاده کند و استعداد‌های درونی‌اش را به بهترین شکل بروز دهد. امام  علی‌ (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید عزیزترین جان‌ها برای انسان خود انسان است ما برای دیگران و همه چیز دلسوزی می‌کنیم اما نسبت به عمر که مهمترین سرمایه ماست دقت لازم را نداریم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار