استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

درسی که جوانان باید از جوان‌ترین امام بگیرند

حجت‌الاسلام و المسلمین کمالی گفت: آن حضرت می‌فرمود «اگر نادانی به شما جسارت کرد، او را ببخشید» و همچنین در روایت دیگری فرمود «هر کس بر مرکب صبر سوار شود، به پیروزی می‌رسد».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن کمالی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به شهادت امام جواد(ع) در سنین جوانی بیان کرد: بعد از مأمون، معتضد به حکومت رسید و فقط پس از گذشت یک سال و نیم اطرافیان خلیفه عباسی آنقدر علیه آن حضرت سخنرانی کرده و مسائلی را به ایشان نسبت دادند که فضای جامعه به طور کامل مسموم شده بود اما امام جواد (ع) که در سنین جوانی بود در کمال صبر و متانت تمام مشکلات را مدیریت کرد.

وی افزود: علاوه بر مزاحمت‌های حکومت معتضد همچنین گه‌گاه برخی افراد نادان در اثر همان فضای مسموم به ایشان جسارت می‌کردند ولی آن حضرت در مقابل دست به دعا برداشته و خطاب به خداوند می‌فرمود «پرودگارا اگر این افراد بر من دروغ می‌بندند آنها را به راه راست هدایت کن و اگر راست می‌گویند مرا هدایت فرما».

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگرچه نام آن حضرت محمد است اما به واسطه جود و بخشش فراوان، آن حضرت با لقب جواد به معنای بسیار بخشنده معروف شد به طوری که حتی این لقب بیشتر از نام اصلی ایشان بین ما شناخته شده است.

وی اظهار داشت: حضرت امام جواد (ع) علاوه بر آنکه در سیره و رفتار عملی خود الگویی مناسب از بخشش و صبر را ارائه می‌داد همچنین در روایات بسیاری مردم و جوانان را به این خصائص پسندیده فرا می‌خواند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر کمالی ادامه داد: آن حضرت می‌فرمود «اگر نادانی به شما جسارت کرد، او را ببخشید» و همچنین در روایت دیگری فرمود «هر کس بر مرکب صبر سوار شود، به پیروزی می‌رسد».

وی با بیان اینکه «برخی از جوانان امروز بسیار کم‌صبر و بی‌حوصله هستند» تصریح کرد: امام جواد(ع) در سنین جوانی وظیفه بزرگ امامت را به خوبی انجام داد و علاوه بر آن بر مشکلات ناشی از حکومت ظالم فائق آمد اما تمام این موارد باعث نشد آن حضرت در برابر توهین‌های افراد نادان از دایره صبر خارج شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به روایتی دیگر از امام جواد(ع) مبنی بر اینکه «آن کس که درخت تقوا را بدست آورد، میوه پسندیده‌ای می‌دهد»، خاطرنشان کرد: جوانان جامعه ما می‌توانند با آن حضرت به عنوان جوانترین امامی که به شهادت رسید، احساس نزدیکی بیشتری کنند تا در نتیجه این انس و ارتباط مردم از میوه پسندیده تقوای جوانان بهره‌مند شوند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار