نخستين جشنواره ملي فرهنگ مالياتي برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود شجاعي طباطبايي، يكي از شناخته‌شده‌ترين كاريكاتوريست‌هاي ايراني است که در رشته عکاسي نيز فعاليت دارد. وي فارغ‌التحصيل کارشناسي رشته نقاشي از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و کارشناسي‌ارشد رشته گرافيک از دانشگاه تربيت مدرس مي باشد.

شجاعي طباطبايي، سابقه سردبيري مجله کيهان کاريکاتور، سردبيري مجله بين‌المللي ايران کارتون، مسئوليت واحد کاريکاتور حوزه هنري، مديريت خانه کاريکاتور ايران، مديريت خانه کاريکاتور انقلاب و عضويت در هيات داوران بيش از 30 جشنواره بين المللي کارتون و کاريکاتور در ايران و جهان را در کارنامه خود دارد. او همچنين دبير پنجاه و هفتمين دو سالانه کاريکاتور تهران بوده و همچنين دبيري دو دوره مسابقه بين المللي كاريكاتور "هولوكاست" را بر عهده داشته است.

از جمله جوايزي که وي تاکنون از جشنواره هاي داخلي و خارجي کسب کرده مي توان به جايزه اول جشنواره مطبوعات در بخش کاريکاتور (1375)، روي جلد (1376)، جايزه دوم مسابقه بين‌المللي کاريکاتور ابرار با موضوع فروپاشي کمونيسم (1372)، جايزه سوم مسابقه بين‌المللي کاريکاتور کشور ليتواني با موضوع دوچرخه (1372) و جوايز ويژه مسابقات بين‌المللي کاريکاتور آيدين دوغان ترکيه (1997)، فانوفاني ايتاليا (2001) و زين مين چين با موضوع ماشين (2004) اشاره کرد.

نظر شما در خصوص برگزاري نخستين جشنواره ملي فرهنگ مالياتي چيست؟

تصور من اين است که برگزاري اين جشنواره، يک شروع خوبي است براي برقرار کردن ارتباطي متفاوت و موثر با مردم پيرامون موضوع ماليات. ما در کشورمان در زمينه هاي مختلف هنرهاي تجسمي از بضاعت هاي بسيار بالايي برخورداريم. به عنوان مثال در اين جشنواره ما شاهد بوديم که بخش کاريکاتور چه به لحاظ کمي و چه به لحاظ کيفي در سطح بالاتري نسبت به ساير بخش ها قرار داشت به نظرم دليلش اين بود که فراخوان اين جشنواره به درستي به اطلاع کساني که اهل اين اتفاق بودند رسيده بود. ولي در ساير بخش هاي به اصطلاح هنرهاي تجسمي مثل نقاشي و پوستر، به نظر مي رسيد که اگر با سايت هاي تخصصي اين حوزه و فعالان اين هنر ارتباط بهتري برقرار مي شد، نتيجه مطلوبتري عايد مي شد.جمع بندي من اين است که اين جشنواره اتفاق خوبي است که با شروعي خوب همراه بود.

در زمينه ارتباط با مخاطبان،کدام بخش از هنرهاي تجسمي از کارآيي و اثربخشي بيشتري برخوردار هستند؟

قبل از پاسخگويي به اين سوال بايد بگويم که بحث ماليات، بحث بسيار جدي است. سازمان مالياتي براي ارتباط برقرار کردن با مردم بايد به هنر و ابزارهاي فرهنگي متوسل شود. بهترين زبان ارتباط برقرار کردن با مردم، زبان هنر است. در بستر هنر، مي توان بهترين تعامل را با گروه هاي هدف برقرار کرد. اگر قرار است ماليات در کشور تعريف شود، هيچ بستري مناسب تر از بستر هنرهاي تجسمي نيست.

خصوصا در حوزه هايي که يک مقدار ارتباط با مخاطب بيشتر است مثل انيميشن، فيلم يا حتي کاريکاتور که يک مقدار از زبان تصويري طنز آميز و به نوعي خنده دار برخوردار است.

پس به اعتقاد شما، زبان طنز مي تواند زبان موثري براي ارتباط برقرار کردن با مخاطب نظام مالياتي باشد؟

دقيقا؛ جذابيت هاي طنز باعث مي شود که مردم ارتباط بيشتري با اين زبان برقرار کنند. همانطور که گفتم ماليات حوزه جدي و حساسي است و زبان طنز مي تواند در اين حوزه حرف هاي بسياري براي گفتن داشته باشد. من مطمئنم که روابط عمومي سازمان امور مالياتي کشور پس از اختتاميه نخستين دوره اين جشنواره، کار را به شکل جدي تر دنبال خواهد کرد؛ نبايد به گونه اي باشد که پايان اين جشنواره، پايان اين اتفاق باشد و با استمرار اين جشنواره نتايج مشخصي به دست خواهد آمد و بستر لازم براي سخن گفتن با مردم در خصوص ماليات و فوايد آن ايجاد خواهد شد.

نحوه ارتباط و تعامل هنرمندان با نخستين دوره از جشنواره چگونه بوده است؟

با توجه به اينکه اين جشنواره، نخستين دوره خود را تجربه مي کند، ميزان ارتباط و تعامل افراد با جشنواره به ميزان بالايي متاثر از نحوه اطلاع رساني جشنواره است.

اما اختتاميه اين جشنواره در واقع بايد شروعي براي تعامل دوباره و ارتباطي مستمر با هنرمندان حوزه هاي مختلف باشد؛ هم براي کشف استعدادهاي جديدتر و هم حفظ تعامل و ارتباط با هنرمنداني که در اين دوره شرکت کرده اند.

در مجموع به اعتقاد من، روابط عمومي براي ارتباط برقرار کردن با جامعه هنرمندان بايد حرفه اي تر عمل کند. منظور شما از حرفه اي تر عمل کردن چيست؟ آيا منظور اين است که آثار ارسالي به بخش هاي مختلف توازن نداشته است؟

بله؛ آثار ارسالي به بخش کاريکاتور هم از نظر کمي و هم از جنبه کيفي در سطح بالاتري قرار داشت.

اين در حاليست که در حوزه نقاشي و پوستر، پتانسيل بسيار عظيمي در کشور فراهم است.سايت هاي تخصصي خيلي خوبي هست که مي توان از آنها براي اعلام فراخوان و اطلاع رساني بهره گرفت تا زمينه چطور هنرمندان و کساني که در اين حوزه ها توانمندي دارند در جشنواره بيش از پيش فراهم گردد.من مطمئنم که در گام هاي بعدي با توجه به اين نکات، شاهد مشارکت بيشتر هنرمندان و صاحبان ذوق و ايده خواهيم بود.

از ميان رشته هاي مختلف هنرهاي تجسمي،کدام رشته تاثيرگذاري بيشتري بر مخاطب دارد؟

آن چيزي که براي ما خيلي کليدي است، بحث تاثيرگذاري است. دنبال اين نيستيم که يک جشنواره اي راه بياندازيم و يک اقدام نمايشي انجام بدهيم. هدف واقعا تاثيرگذاري است.

در کدام رشته بايد بيشتر ظرفيت سازي کنيم؟

 ببينيد هيچ حوزه اي مثل رسانه ملي از تاثير و قابليت تصويري برخوردار نيست. در حوزه هايي مثل فيلم و انيميشن، حضور توامان صدا، تصوير و حرکت، به درک، اثرپذيري و همراه شدن مخاطب بسيار کمک مي کند. من فکر مي کنم بين هنرهاي تجسمي و رسانه ملي بايد پيوند ايجاد شود و آثار فاخر جشنواره از طريق رسانه ملي به مردم ارايه شود. کاريکاتورهاي موفقي که امروز مورد قضاوت قرار داديم چه خوب است که در قالب يک نمايشگاه در معرض ديد و قضاوت عموم قرار گيرد. در سطح شهرها و شهرستان ها هم فضاهاي عمومي و هم رسانه هاي محلي و حتي تبليغات شهري، بسترهاي خوبي براي ارتباط برقرار کردن و اجراي برنامه هاي فرهنگ سازي مالياتي هستند. در بحث فرهنگ سازي مالياتي، يک عنصر کليدي وجود دارد تحت عنوان اعتماد.

ما تمام تلاشمان در حوزه فرهنگ سازي مالياتي اين است که مردم به نظام مالياتي اعتماد کنند. به نظر شما براي اعتماد آفريني در جامعه چه اقداماتي بايد انجام گيرد؟ من فکر مي کنم در وهله اول شناخت مسئله و در وهله دوم هدف گذاري مناسب در اولويت کار قرار دارد. يعني بايد تعريف مشخص و دقيقي از اعتماد داشته باشيم . مولفه هاي کليدي که باعث بي اعتمادي مردم شده را شناسايي کنيم و در نهايت براي ايجاد اين اعتماد هدف گذاري و برنامه ريزي نماييم . اعتماد پيش شرط هر گونه ارتباطي است و اگر اعتماد ايجاد شود درک مشترک از مسئله بوجود آمده است.

به عنوان آخرين سوال، با توجه به شناختي که امروز از مقوله ماليات پيدا کرديد، چه تعريف شخصي از ماليات داريد ؟

تعريف ماليات در يک جمله کار سختي است؛ ولي چون مبناي کارم، کار تصويري است، به همان مصداقي که در حوزه هنرهاي تجسمي و در بخش کاريکاتور با آن روبرو شدم مطرح مي کنم. دوست هنرمندي کاريکاتوري کار کرده بود که در واقع يک ماه بود و شخصي داشت بخشي از نور ماه را ارزاني مي کرد به کساني که فانوس هايي در دست داشتند و به نوعي به نور نياز داشتند. من فکر مي کنم آثار پرداخت ماليات به تک تک افراد جامعه باز مي گردد و همه بايد در اين امر مهم مشارکت کنيم و عدالت هم اين است که مالياتي که از ثروت مردم گرفته مي شود دوباره و به صورت عادلانه ميان مردم و نيازمندان جامعه توزيع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار