مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، تأمین سلامت و بهبود الگوی تغذیه‎ای را رسالت مهم صنعت روغن نباتی كشور دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ دكتر محمد كاظم‎زاده به افزایش تعداد کشورهایی که به طور قانونی میزان چربی اشباع و ایزومر ترانس را در همه مواد غذایی شامل تولید داخل و وارداتی در 10 سال گذشته به حد زیر 2 درصد رسانده‌اند، اشاره كرد و گفت: برای آموزش و همکاری مردم، ارائه برچسب تغذیه‌ای و درج میزان چربی بر روی انواع روغن‎ها و مواد غذایی آماده، الزامی است؛ به همین منظور اداره کل نظارت بر مواد غذایی از دو سال پیش درج ترکیب اسیدهای چرب روی برچسب روغن‎های جامد و مارگارین‎ها را الزامی كرد.

وی یادآور شد: صنعت روغن نباتی به عنوان یکی از بزرگترین شاخه‎های صنایع غذایی کشور در تأمین روغن نباتی مصرفی جامعه، رسالت مهم و سنگینی را برای تأمین سلامت و بهبود الگوی تغذیه‎ای جامعه بر عهده دارد.

دکتر كاظم‎زاده با اشاره به افزایش 92 درصدی واردات روغن نباتی در پنجاه سال گذشته، گفت: بر اساس اعلام مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، سرانه مصرف روغن نباتی از 576 گرم برای هر نفر در سال 1330 به 15.57 کیلوگرم برای هر نفر در سال 1380 افزایش یافته که نشان‌دهنده 30 برابر شدن مصرف سرانه روغن گیاهی در این مدت است.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‎دهد که ایران با واردات 850 هزار تن روغن گیاهی در سال 2005 به عنوان دومین واردکننده روغن گیاهی، در جهان و نخستین واردکننده این محصول در منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با تأكید بر استفاده از روغن حیوانی و كره سنتی در سلامت قلب و عروق، اظهار كرد: مصرف روغن حیوانی كه به روش سنتی تهیه می‌شود بویژه روغن حیوانی كرمانشاهی برای سلامت قلب مفید است و باید از مصرف روغن‌های نباتی جامد و یا حیوانی صنعتی، خودداری كرد.

دكتر كاظم‎زاده به شیوه صحیح نگهداری و مصرف روغن نباتی مایع اشاره كرد و گفت: مهمترین نكته در مورد مصرف روغن‎ها توجه به میزان مصرف آنهاست تا از چاقی، گرفتگی رگ‎های خونی، فشار خون و بیماری‎های قلبی جلوگیری شود.

وی با بیان اینكه یك‎سوم عامل سرطان‎ها در دنیا بر اثر تغذیه است، افزود: زمینه بسیاری از بیماری‎ها مثل چاقی، نارسایی‌های قلبی - عروقی و سرطان‎ها به دلیل تمایل زیاد به مصرف غذاهای چرب، شور، برشته، سرخ‎شده و دودی است و اگر این عادت از كودكی شكل گرفته باشد، تغییر ذائقه در سنین بالاتر، سخت‎تر است.

دکتر كاظم‌زاده تأكید كرد: میزان استفاده از روغن‌های جامد باید به صفر برسد؛ زیرا با اینكه امكان نگهداری از آنها برای مدت طولانی وجود دارد و تحمل حرارت در آنها بیشتر است ولی به علت وجود اسیدهای چرب اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس، برای سلامت زیان‌آور هستند.

وی افزود: برای سرخ كردن مواد غذایی حتماً از روغن مایع مخصوص سرخ كردن و از روغن مایع (نباتی) برای پخت و پزهای معمولی استفاده كنید چون روغن نباتی مایع، اسید چرب اشباع پایینی دارد و اسیدچرب ترانس هم ندارد؛ از روغن نباتی مایع به هیچ وجه برای سرخ كردن استفاده نكنید.

دکتر كاظم‎زاده به حساس‎تر بودن روغن‎های مایع نسبت به فساد در مقابل روغن‎های جامد اشاره کرد و گفت: روغن‌های مایع را نباید در محیط‎های گرم نگهداری كرد و از نگهداری طولانی مدت آنها باید خودداری كرد. روغن را باید به آرامی و با شعله كم حرارت دهید. حرارت زیاد روغن را كدر می‎كند و آن را می‎سوزاند و مصرف روغن سوخته، سرطانزا و خطرناك است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، رعایت پنج اصل اساسی شامل كاهش مصرف نمك، چربی‌ها، شكر، افزایش مصرف میوه، سبزی‌ و ماهی و افزایش فعالیت‎های بدنی را در كاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‎های قلبی و عروقی موثر بیان كرد.

دكتر كاظم‌زاده تأكید كرد: هنگام خرید روغن‌های خوراكی و دیگر محصولات غذایی حتماً به برچسب سلامت وزارت بهداشت، آرم سازمان غذا و دارو و تاریخ تولید و انقضا دقت كنید.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: همدان ، سلامت ، تغذیه ، روغن ، نباتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.