دانش، تسلط، صداقت، تعامل و شناخت مخاطب از ویژگی‌های اجراست.

کیا داود اسفندیاری مجری برنامه‌های تلویزیونی در خصوص ویژگی‌های اجرا در تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نحوه اجرا در برنامه‌های تلویزیونی به سبک‌های مختلفی ربط دارد اما مواردی وجود دارند که می‌توان به عنوان مؤلفه‌های اصلی و مؤثر در اجرا در نظر داشت مانند دانش و اطلاعات که به طور قطع بسیار مؤثر خواهد بود. مورد بعدی تسلط مجری در حوزه‌ای است که فعالیت می‌کند. نکته بعد صداقت داشتن مجری است. مجری باید با مخاطب صادق باشد. همچنین بهتر است مجری در حوزه‌ای اجرا کند که با کاراکتر‌ خودش سازگار باشد به عنوان مثال فردی که جدی است، در یک برنامه سرگرم‌کننده موفقیت کمتری خواهد داشت و برعکس. مورد قابل تأمل دیگر تعامل مجری با مخاطب است. یک مجری باید بازخوردها را در برنامه‌ زنده و تولیدی دریافت کرده و آن‌ها را در کار خود رعایت نماید.

وی افزود: توجه به آشنایی به موضوعات جذاب و سؤالاتی که دغدغه مردم بوده و در ذهن آن‌هاست نیز از جمله موارد قابل توجه است. نکته آخر، شناخت مخاطب و خواسته‌های اوست که از این طریق برنامه پوشش مناسبی خواهد داشت. به طور کلی مجری باید مهارت‌های ژورنالیستی و دغدغه کمک کردن و آگاه کردن مردم را داشته باشد.

مجری برنامه «حرف حساب» بیان کرد: تلاش کرده‌ام در اجراهای خود طرفداری نداشته باشم. به علاوه سعی می‌کنم در چارچوب اهداف برنامه اطلاعات مفیدی را ارائه داده و موضوع مدنظر را به نتیجه برسانم. همچنین سعی می‌کنم با مخاطبان تعامل برقرار کنم به این صورت که پیامک‌ها را در لحظه می‌بینم، سؤالات را در لحظه می‌پرسم و در کل اطلاعات مورد نیاز مخاطب را از مهمان برای مخاطب جویا می‌شوم.

وی در خصوص ورود مجریان جدید به عرصه اجرا عنوان کرد: معتقدم که باید در به روی افراد با استعداد باز باشد. البته به شکلی سیستماتیک، بدین معنی که افراد با استعداد با آموزش‌های لازم، استاندارد‌های اولیه را کسب نمایند نه اینکه زمان پخش برنامه و روی آنتن آزمون و خطا داشته باشند.

مجری برنامه «پایش» در خصوص تفاوت برنامه‌های زنده و تولیدی تصریح کرد: تعداد برنامه‌های تولیدی که اجرا کرده‌ام زیاد نیست. در یک برنامه تولیدی نمی‌توان در لحظه با بیننده ارتباط برقرار کرد.

وی در مورد تأثیرگذاری جلوه‌های بصری در برنامه‌های تلویزیونی گفت: جلوه‌های دیداری تأثیرات بسیاری خواهند داشت. تلویزیون یعنی تصویر. عوامل مختلف بصری چون حرکات درست دوربین، صدا، تصاویر مناسب و... بسیار مؤثرند اما جدا از آن‌ها محتوا نیز حائز اهمیت است. برعکس این قضیه نیز وجود دارد. ممکن است دکور یک برنامه در حد عالی نباشد اما سایر عوامل در جذابیت آن اثر گذارند. مواردی مانند گرافیک، زیبایی‌شناسی بصری، عکس‌العمل مجری، میان برنامه و...

کیا داود اسفندیاری خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌سازی‌ها با مدیریت درست بودجه و گروه‌های حرفه‌ای همراه شود، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. جدا از این موارد استفاده از دانش روز برنامه‌سازی نیز بسیار کمک‌کننده است چرا که هر کاری علم و تکنولوژی مخصوص به خود را دارد.

اسفندیاری گفت: اگر فردی دارای کاراکتر و توانایی ژورنالیستی باشد، توانایی اجرای یک برنامه گفتگو‌محور را هم خواهد داشت، همین طور اگر خلق و خوی خود فرد شاد و جذاب باشد، مسابقه را نیز می‌تواند اجرا نماید. در نهایت هر کس با تسلط و اطلاعات بیشتر و زمینه ذهنی بهتر تشخیص می‌دهد که در چه ژانری توانایی دارد.

وی افزود: احساس می‌کنم برنامه‌های ورزشی و معارفی را نمی‌توانم اجرا کنم. اما مایلم اجرای برنامه‌های اقتصادی، ترکیبی، اجتماعی، کسب و کار، شخصیت‌شناسی و رسانه را اجر کنم.

اسفندیاری تفاوت اجرا در گذشته و هم‌اکنون را این‌گونه بیان کرد: در گذشته به مسائلی مانند فن بیان، پوشش و بیشتر سخت‌گیری می‌شد اما در حال حاضر فضا تغییر کرده است و این نه خوب است و نه بد. ممکن است فردی فن بیان خوبی نداشته باشد اما توانایی‌های متعدد و فراوانی را در زمینه‌های مختلف دارا باشد.

وی در پایان عنوان کرد: مجری شدن فقط دیده شدن از جانب مردم نیست بلکه باید یکسری ویژگی‌ و قابلیت در افراد وجود داشته باشد و اگر این قابلیت‌ها وجود دارند، آن‌ها را تقویت کنیم. در نتیجه با زحمات فراوان و ارزیابی استعداد‌ها در این زمینه می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار