آنچه که در اجرا و کار تلویزیونی مهم است فقط ظاهر نیست بلکه اخلاق، رفتار، منش و گفتار مجری عوامل مهمی برای تضمین ماندگاری افراد هستند.

ژیلا امیر‌شاهی مجری برنامه «به خانه بر می‌گردیم» در خصوص ویژگی‌های اجرا و برنامه‌های تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به هر حال در هر برنامه‌ای کسی را به عنوان مجری انتخاب می‌کنند. بهتر است یک مجری درباره تمام موضوعات، مطالعه داشته باشد. البته نه به اندازه یک نویسنده بلکه در مورد خبرها و مطالبی که قرار است در برنامه مطرح شود تحقیقات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: مجری که در حیطه خانواده فعالیت می‌کند، باید آگاه باشد که خانواده  یک موضوع روز است.

بنابراین باید بتواند راه‌حل‌های مسائل مربوط به خانواده را در قالب کلمات آرام‌تر و زیبا‌تر و با یک چاشنی ادبی به همراه صداقت و به صورت غیر‌مستقیم به بیننده‌ها انتقال دهد.

امیرشاهی از ویژگی‌های خود در اجرا اینگونه گفت: از حدود 20 سال پیش در «سیمای خانواده» فعالیت کرده‌ام. به این دلیل سعی کردم مسائل مربوط به زنان از جمله مظلومیت، کمبود‌ها و حق و حقوق آنها را مدنظر داشته باشم. چرا که این موارد برای من مهم بودند.

وی افزود: تلاش کرده‌ام در اجراهای خود راه حل ارائه بدهم. به طوری که حرف‌هایی را که مطرح می‌کنم برگرفته از زندگی خودم و اطرافیانم بوده‌اند. همیشه پی‌بردن به ریشه‌های اختلاف برایم مهم بوده است و سعی کرده‌ام با نگاهی درست آن‌ها را از طریق صدا و نگاه و در قالب کلمات ادبی ارائه دهم.

ژیلا امیر‌شاهی در مورد مطالعات قبل از اجرا بیان کرد: اگر زمان، این اجازه را بدهد مقدمه‌ای را از قبل آماده می‌کنم. بنابراین زمان،‌ عامل مهمی است. زیرا من به طور معمول مایلم برنامه‌ دارای محتوای مناسب باشد.

وی در خصوص ورود جوان‌ترها به حیطه اجرا گفت: باید در نظر داشت که رسانه باید در دست افراد خاصی باشد. به طور حتم در به روی همه باز است. زمانی که ما وارد سازمان شدیم توصیه‌ای به ما کردند مبنی بر اینکه یک مجری خوب و کار بلد را الگوی خود قرار بده و سپس راه خود را پیدا کن. من هم یک نفر را انتخاب کرده و به شیوه خودم دست یافتم. 

امیر‌شاهی اضافه کرد: اگر مجریان جوان خواستار ماندگار شدن باشند، باید با مطالعه فراوان و سطح بالا وارد شوند. زیرا آنچه که در اجرا و کار تلویزیونی مهم است فقط ظاهر نیست بلکه اخلاق،‌ رفتار،‌ منش و گفتار مجری عوامل مهمی برای تضمین ماندگاری افراد هستند.

وی ویژگی‌ یک مجری در برنامه تلویزیونی را چنین عنوان کرد: در مرحله اول، برنامه‌سازان، توانمندی‌های مجری را رؤیت کرده سپس با او همکاری می‌کنند. یک مجری با نگاه و میمیک نادرست به برنامه ضربه می‌زند. مردم فهم بالایی دارند. هر مجری باید سعی کند هنگام اجرا مسائل شخصی خود را فراموش کرده و با عشق کامل در صحنه حاضر شود. در واقع به کسی که آنتن زنده داده می‌شود، باید شایستگی داشته باشد.

ژیلا امیر‌شاهی در خصوص تفاوت برنامه‌های زنده و تلویزیونی اظهار داشت: این موضوع مانند خلق یک اثر هنری است. مانند نقاشی که اثر اولیه او هیچگاه تکرار نمی‌شود. عشق به کار اول کمتر قابل تکرار است. به همین دلیل من همیشه به اجرای برنامه زنده تمایل بیشتری داشته‌ام. البته ممکن است پخش برنامه‌ای با موضوع ادبی به شکل تولیدی مناسب‌تر باشد که خود من نیز تجربه اجرای این نوع برنامه‌ها را داشته‌ام.

وی برخی ویژگی‌های برنامه‌های تلویزیونی را اینگونه برشمرد و گفت: در طول سال‌هایی که در رادیو بودم، بعضی از برنامه‌ها ارتباط بسیار خوبی را با مردم برقرار کرده و به دل آن‌ها می‌نشست. اما باید بگویم اگر کار یک گوینده رادیویی مورد توجه قرار می‌گیرد، نیمی از کار بر دوش نویسنده و تهیه‌کننده است. این امر در مورد برنامه‌های تلویزیونی هم صدق می‌کند. گروه پشت صحنه‌ای که در تلاشند و در نهایت این مجری است که دیده می‌شود. به همین دلیل خوب است که تهیه‌کننده با کلام و حرف‌های درست به کمک مجری بیاید تا مجری نیز بتواند با فراغ خاطر و علم درست و کامل نسبت به موضوع کار خود را ارائه دهد.

وی ادامه داد: کار ما گروهی است و باید همه یکدست باشیم. تهیه‌کنندگان باید سرویس مناسبی را ارائه دهند. زیرا برنامه یک ویترین است و مجری کالای زیبای آن. بنابراین عوامل مختلف می‌توانند درون این کالا را شارژ کنند.

امیر‌‌شاهی تأکید کرد: از جمله عوامل مهم در برنامه‌سازی بصری است. جلوه‌های تصویری بسیار کمک کننده‌اند. به طور مثال قبل از پخش هر آیتم در هر برنامه باید تصاویری مرتبط با آن بخش پخش شود.

وی در پایان عنوان کرد: لازمه بقای هر هنرمندی علاقه‌مندی مردم نسبت به آن هنرمند است. بنابراین علاقه‌مندی مردم تعیین می‌کند که چه شخصی هنرمند بوده و باقی می‌ماند. در نهایت اگر مردم مجری را با توجه به خصوصیات و سطح سوادشان بپسندند آن فرد در عرصه کاری خود ماندگار خواهد شد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار