سرمایه‌ اجتماعی مفهوم جدید اقتصادی است که قابلیت قدرت‌آفرینی و ثروت‌سازی را دارد.

محمد سلوکی مجری برنامه «مثبت و منفی پنج» در خصوص ویژگی‌های این برنامه و نحوه اجرای خود در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اجرا در برنامه «مثبت و منفی پنج» با برنامه‌های قبلی که اجرا کردم تفاوت‌های خاص خود را دارا است. سعی کرده‌ایم در این برنامه از منظر فرهنگی و اجتماعی وارد مباحث اقتصادی شویم. به جهت اینکه متخصصان بر پایه و مبانی علمی و ریاضی مثبتی بر دانش اجتماعی به این مقوله می‌پردازند. البته در برخی کشورها و نظریه‌های اقتصادی که یک مقدار ریز‌تر شوند حتماً می‌توان به هنر هم نزدیک شد. بنابراین از این طریق امکان ورود موضوعات اجتماعی به مباحث اقتصادی و برعکس وجود خواهد داشت.

وی بیان کرد: قصد ما در طراحی این برنامه داشتن نگاه ویژه به استانها و شناخت فرصت‌ها و پتانسیل‌های آنها بوده است. به همین دلیل با توجه به اینکه رشته تحصیلی من مدیریت بوده و یکسری پیش زمینه از قبل داشته‌ام اگر می‌خواهم هدفمند وارد این برنامه و مباحث آن شوم باید در طول هفته سایت‌های مختلف را چک کرده، کتاب‌های مختلف را مطالعه و حتی از دوستانم سؤال‌های گوناگون را بپرسم. در واقع اطلاعات بدست‌ آمده به طور مطلق مربوط به یک استان نیست بلکه جز موضوعات کلی و عمومی است.

سلوکی تصریح کرد:  در علم اقتصاد به دنبال یک مفهوم جدید هستم بنام سرمایه‌ اجتماعی امروزه علم اقتصاد فقط مختص به فعالیت‌های کارخانه‌ها، استخراج نفت، صنعت، معدن و... نیست، بلکه هوش، خلاقیت،‌ ذکاوت و حتی اعتماد می‌تواند قدرت و ثروت‌ساز شود.

وی افزود:  اما متأسفانه ما یک دیدگاه سنتی در اقتصاد داریم. ذهنیت ما بلافاصله بعد از شنیدن کلمه اقتصاد به سمت معدن، صنعت،‌ بورس، دلار و... می‌رود، اما در دنیا این چنین نیست. در حال حاضر شرکت‌های اقتصادی که در رأس دنیا قرار دارند هیچ کدام تولید‌کننده مواد اولیه مانند فولاد نیستند و به شکل دیگری به این مقوله می‌نگرند. اگر می‌خواهیم پیشرفت‌های مثبتی در زمان داشته و از پله‌های رشد و توسعه اقتصادی بالا برویم باید دیدگاه اقتصادی خود را تغییر دهیم.

مجری برنامه «سین مثل سریال» عنوان کرد:  هر تغییری با تقابل رو‌به‌رو می‌شود. تغییر یکسری باورها و ورود‌ها به فرهنگ اقتصادی نوین خیلی ساده نیست. همیشه عادت کرده‌ایم یک دولتی وجود داشته باشد و با پولی که در اختیار ما قرار می‌دهد، بدون دریافت مالیات به تمام خواسته‌هایمان برسیم. در صورتی که امروز این طور نیست. متأسفانه در طول این سال‌ها از طریق رسانه‌های مختلف نگاهی تخریب‌گرایانه داشته‌ایم. در کل با فرصت‌های بی‌نظیری که در کشور ما وجود دارد، این رویه ماست که باید تغییر کند.

وی ادامه داد: در بسیاری استان‌های کشور با خلاقیت و همت نه زیاد و حتی خیلی معمولی می‌توان به ثروت‌های چشمگیری دست پیدا کرد. باید توجه داشت که رفتارها، نگاه‌ها و بینش‌ ما نسبت به موضوع‌های اقتصادی عقب افتاده، سنتی و متعصبانه است و همین امر باعث شده تا از بسیاری ظرفیت‌ها استفاده نکنیم. در واقع ما از تحریم‌های شخصی خودمان بسیار ضربه خورده‌ایم.

محمد سلوکی عنوان کرد: ما باید بتوانیم روحیه گروه‌هایی را که در حال تلاش هستند را تقویت کنیم، زیرا امکانات موجود هستند. ممکن است فعالیت و حضور چند بنگاه کوچک مثبتی بر هوش افراد بوده و از این طریق هم خدمات ویژه‌ای را ارائه کنند. به همین خاطر اگر به جای پخش اخبار نا‌امید‌کننده با یک حرکت جهشی، روحیه یأس و نا‌امیدی را از مردم دور کنیم تا به آنها کمک کرده و در مقابل آنها نیز به ما اعتماد کنند، با یک قدرت اجتماعی مشکلات برطرف می‌شوند.

وی در خصوص اجرای تخصصی در برنامه‌های سیما گفت: به شدت به اجرای اختصاصی معتقدم. فکر می‌کنم در فضای رسانه‌ای با کمبود نیروی متخصص رو به رو هستیم. من به عنوان مجری مجبورم در کارهای هنری، اقتصادی و... به دوستانم کمک کنم پس بهتر است اجراهای تلویزیونی به سمت تخصصی شدن پیش بروند. در حال حاضر ساختار برنامه‌های تلویزیونی و نحوه انتقال مطالب عوض شده است. بنابراین مجری باید سردبیر شده و ارتباط درستی با مخاطب برقرار کند.

سلوکی درمورد تأثیر‌گذاری جلوه‌های بصری یک برنامه‌ تلویزیونی بیان کرد: این موارد به شدت تأثیر‌گذارند. ما در برنامه «مثبت و منفی پنج» تلاش کردیم که اقتصاد را به یک مفهوم سخت تبدیل نکنیم. مخاطب ما بیشتر مردم هستند تا مسئولین. به همین دلیل در تلاشیم مواردی را در برنامه ارائه دهیم که برای مردم قابل فهم باشد. اما لازم به ذکر است که من هنوز راضی نیستم. ما در برنامه شعاری داریم با عنوان «اقتصاد را جور دیگر باید دید» به همین خاطر سعی کرده‌ایم موضوعات اقتصادی را به شکلی روان‌تر و مفهومی‌تر بیان کنیم.

وی تصریح کرد: سعی کرده‌ام در طراحی بخش‌ها و آیتم‌های برنامه  ایده بدهم و پیاده‌سازی این ایده‌ها با دوستان است. تلاش کردیم شکل و فرم نمودار‌ها را تغییر داده و مهمان‌های برنامه در قسمتی از دکور حضور یابند که بتوان ساده‌تر با آنها صحبت کرد. و در بخش حضور مهمان‌ها از آدم‌هایی دعوت کرده‌ایم که به جای اینکه انسان‌های اقتصادی باشند تأثیر مؤثری روی اقتصاد داشته‌اند.

مجری برنامه «خوشا شیراز» بیان کرد: به یک اصل یکپارچه طراحی و پیاده‌سازی معتقدم. ما هم اکنون بر اساس شناخت یک گروه، قدم بر می‌داریم. هر کسی دارای ایده‌های مخصوص به خود است، بنابراین اگر گروهی از هم جدا شوند، نگرش‌ها دچار تکرار خواهند شد. پس خوب است گروه‌های برنامه‌ساز را تقویت کرده و به جای تقویت مجری و تهیه‌کننده به سمت کارهای گروهی و تخصصی‌تر برویم. در این صورت گروه‌های برنامه‌سازی با شناخت بیشتر مخاطب در هر کار خود خلاقیت بیشتری را بروز می‌دهند.

سلوکی در خصوص همکاری با رحیمی تهیه‌کننده برنامه گفت: همکاری با آقای رحیمی تجربه خوبی بوده است. وی تجربه فعالیت در کارهای اقتصادی را دارد. ما به همراه یکدیگر مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و موفقیت برنامه هنگامی مشخص می‌شود که از جانب مردم باز‌خوردهای مناسبی را دریافت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تا پایان سال برنامه ادامه خواهد داشت تصمیم داریم تا در ادامه برنامه تغییراتی را نیز اعمال نماییم. این تغییرات در آیتم‌ها، رویکرد‌ها و فرم‌ها خواهد بود که به اشکال متفاوت ارائه شوند. زیرا معتقدم نباید بیننده را به تماشای فرم و شکل یکنواخت عادت دهیم بلکه بهتر است چندین بار تحول در بخش‌های مختلف را داشته باشیم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.