کتاب «تاریخ فرهنگ ایران» به قلم رضا نوری شادمهانی مرورگر یادگارهایی بر طراز خاک این مرز و بوم است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «تاریخ فرهنگ ایران» عنوان کتابی است که در فصل اول خود یادگارهایی بر طراز خاک این مرزوبوم را در مقابل چشمان مخاطبان خود قرار داده و به مباحثی همچون «فرهنگ»،«میراث فرهنگی»، «مفهوم میراث فرهنگی»، «فهرست آثار ملی» و «ارزش‌های میراث فرهنگی» می‌پردازد.

بنابراین گزارش، این کتاب در فصل دوم خود به مفاهیمی چون «باستان شناسی» و «تاریخ» پرداخته و این مفاهیم را تحت عنوان «در جستجوی خویش: نظام‌های مطالعاتی درباره گذشته» به مخاطبان خود ارائه می‌دهند.

گفتنی است؛ که فصل سوم کتاب «تاریخ فرهنگ ایران» صدای سخن جغرافیا را در قالب بخش‌هایی چون «مهاجرین و مهاجمین»، «شاهراه خراسان»، «کم آبی» و «جغرافیای سیاسی یکپارچه» به گوش ما می‌رساند تا زمینه‌ای برای درک عنوان فصل چهارم که «دور شدن از دامان مادر: پیش از تاریخ» است، باشد.

لازم به‌ ذکر است؛ که فصل چهارم این کتاب یادآور حال و روز ایران در دوره‌های پارینه سنگی، فرا‌رینه سنگی، عصر نوسنگی، عصر مس سنگی و عصر مغرغ است.

فصل پنجم کتاب«تاریخ فرهنگ ایران» تحت عنوان «زیر سایه پدر: دوره تاریخی» سعی در پردازش مفاهیمی چون «ایلام میانی»، «زیگورات_اینشوشینک(معبد چغازنبیل»)، «تازه واردان آریایی» و «جهانشاهی پارس: رویایی با غرب» دارد تا به تغییر و تداومی برسد که ایران در سایه اسلام پیدا کرد.

خاطرنشان می‌شود که فصول هفتم و هشتم این کتاب با عناوین «تاج پادشاهان بر سر ایلخانان شرق» و «شکل‌گیری ایران نوین» به تشریح مضامینی چون «غزانویان» ، «سلجوقیان» ، « ترک سمرقندی و بوی جوی مولیان!» ، «تکیه صوفیان برسریر قدت»، «قندپارسی درنبگاله»، «از میان خط و ریگ»، «سرعت و شکوه»، «فقیران متحد»، «هوای معتدل شیراز» و «قجرها در روستای کوچک تهران» پرداخته است.

یادآور می‌شود که «غار قمری»، «نی لبک استخوانی»، «ونوس_سراب»، «آرامگاه تبتی آهار»، «جام زرین مارلیک»، «منشور کورش»، «انسان بالدار»، «پل بند امیر»، «کاخ شمس‌العماره» و «ارک کریمخان» از عناوینی هستند که در فهرست تصاویر کتاب «تاریخ فرهنگ ایران» آمده و تصاویر آنها نیز در صفحات این کتاب دیده می‌شود.

گفتنی است؛ که انتشارات «مهکامه» کتاب «تاریخ فرهنگ ایران» را منتشر کرده چاپ هفتم و این کتاب هم اکنون در کتابفروشی‌ها موجود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار