هنر ایرانی هویت فرهنگی ماست و اگر آن را فراموش کنیم ریشه‌های فرهنگی خودمان را فراموش کرده‌ایم.

امید شیوا مشاور امور بین‌الملل و صادرات معاونت صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی میراث زنده ما هستند و تقدیر از این پیشکسوتان و ارج نهادن به کاری که سالیان و دهه‌های مختلف به عنوان یک میراث ماندگار از خودشان در فرهنگ ایران زمین بر جای گذاشتند وظیفه ماست.

وی افزود: به اعتقاد من شهرداری‌ها و مراکز فرهنگی در سراسر کشور باید با کمک سازمان میراث فرهنگ به شناسایی بزرگان هنری کشور بپردازد و از آنان تجلیل کند تا این اساتید به آموزش و نشر هنری که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اند علاقه‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: آثار هنرمندان بزرگ به حدی ارزشمند است که در جای جای دنیا در موزه‌ها، کلکسیون‌ها و خانه‌ها از این کارها نگهداری می‌شود و ما فقط تا اندازه‌ای محدود می‌توانیم به آنان ادای دین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هنر ایرانی، هویت فرهنگی ماست، اگر این هنر را فراموش کنیم در حقیقت هویت فرهنگی و ریشه‌های فرهنگی خودمان را فراموش کرده‌ایم.

شیوا اظهار کرد: زمانی جوامع صنعتی پیشرفته مثل ژاپن و کره احساس کردند از هنرهای سنتی‌شان فاصله گرفته‌اند و هنر کهن سرزمینشان مهجور واقع شده پس با احیای فرهنگ و هنرهای سنتی خودشان این هنرها را دوباره در تاریخ‌شان زنده کردند.

ما نیز باید به احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورمان بیشتر توجه کنیم.

وی گفت: برای توجه بیشتر مردم به هنرهای فاخر ایرانی باید برنامه‌ای دقیق داشت که این یک وظیفه فرا‌سازمانی است. بحث ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی در جامعه ایرانی بحثی است که باید توسط سازمان‌های مختلف انجام شود که در رأس آنها سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای باید بحث ترویج را عهده‌دار باشد، شهرداری‌ها به گونه‌ای دیگر و سازمان میراث فرهنگی نیز به نوبه خود باید این بحث را پیش برد.

باید هنر ایرانی را وارد خانه‌ها، وارد فضاهای شهری و زندگی روزانه مردم کنیم که این یک برنامه جامعه است و در این زمینه معاهده‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان‌های مختلف بسته‌ایم و به آن توجه ویژه داریم.

شیوا همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی به هیچ وجه رضایت بخش نیست چون ما راه درازی داریم و باید مردم ایران را به درستی با هنرهای کهن سرزمین‌مان آشنا کنیم که امیدوارم تمام مناطق شهرداری با همکاری سازمان میراث فرهنگی اقدام به برگزاری نشست‌هایی در قالب پاسداشت و تجلیل از تمام والای هنرمندان پیشکسوت انجام دهند و از این طریق به هنرمندان و صنعت گران ارج نهند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار