جان کری قرار است به زودی در نیویورک با همتای روس خود بر سر مسایل خاورمیانه از جمله سوریه دیدار کند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفتگوی تلفنی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، نسبت به اخباری که از ارسال و تجمیع ادوات نظامی روسیه در یک پایگاه هوایی در خاک سوریه حکایت دارند، ابراز نگرانی کرد. این دو قرار است طی چند روز آینده در نیویورک با هم دیدار کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه (پنجم سپتامبر) در همین رابطه اطلاعیه منتشر کرد که در آن به بخشی از محتوای این گفتگوی اشاره شده است: "وزیر خارجه، جان کری،تصریح کرد که اگر چنین اخباری صحت داشته باشد، این موضوع می تواند بحران (سوریه) را تشدید کند، به قربانی شدن بی‌گناهان بیشتری بینجامد؛ بر موج پناهجویان بیفزاید و خطر رویارویی با نیروهای ائتلاف ضدداعش در سوریه را به وجود آورد."

بنابر این اطلاعیه وزاری خارجه آمریکا و روسیه موافقت کرده‌اند برای ادامه گفتگوها طی چند روز آینده در نیویورک با هم دیدار کنند.

نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی از اعزام هیات‌های نظامی روسی به سوریه خبر داده بود. گزارشی که واشنگتن آن را در صورت صحت نگران کننده خوانده است.

این نشریه آمریکایی همچنین از انتقال صدها واحد خانه‌های پیش‌ساخته به یکی از پایگاه‌های هوایی در سوریه و ارسال واحدهای سیار کنترل ترافیک هوایی خبر داده بود.

ولادیمیر پوتین می‌گوید بشار اسد آماده تقسیم قدرت با 'مخالفان سالم' است
در همین حال، روز گذشته (جمعه چهارم سپتامبر) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی مرتبط با تصمیم احتمالی مسکو برای پیوستن به نبرد علیه داعش در سوریه گفت: "ما به همه گزینه‌ها توجه می‌کنیم آما آنچه شما در پرسش‌تان مطرح کردید (نبرد با داعش) اکنون در برنامه ما قرار ندارد."

آقای پوتین همچنین گفت: "بشار اسد آماده است که انتخابات پارلمانی برگزار کند و قدرت را با بخش‌های "سالم" اپوزیسیون تقسیم کند."

بنا بر ادعای او "بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه موافقت کرده است در این مسیر انتخاباتی زودرس، مثلا انتخابات پارلمانی، برگزار کند و روابطی را با به اصطلاح اپوزیسیون سالم برقرار و آنها را وارد حکومت کند."

آقای پوتین گفته است: "اگر نمی‌شود بین کشورهایی که می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند مستقیما و در میدان جنگ همکاری به وجود آورد، دست کم می‌توان شکلی از هماهنگی را بین آنها پدید آورد."

بحران سوریه تا کنون جان بیش از ۲۴۰ هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها سوری را آواره کرده است.
غرب ایران و روسیه را به حمایت نظامی از دولت بشار اسد متهم می‌کند.

همزمان ایران و روسیه هم طی روزهای اخیر از ارایه طرح‌هایی برای حل بحران سوریه صحبت کرده‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: روسیه ، سوریه ، کری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار