صدمات بینایی در اثر بیماری آب سیاه، دائمی و برگشت ناپذیر است.

دکترمحمد کی‌پور، متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در‌باره‌ی بیماری آب سیاه چشم اظهار کرد:‌ بیماری آب سیاه چشم در اثر اختلال در خروج مایع زلالی در چشم و متعاقباً در اکثر موارد با افزایش فشار چشم و نهایتاً ایجاد صدمه به عصب بینایی همراه است.

صدمات بینایی در اثر بیماری آب سیاه، دائمی و بازگشت ناپذیر است و عموماً دارای هیچ علامت محسوسی برای بیماران نیست لذا زمانی با پیامدهای جبران‌ناپذیر آب سیاه و از دست رفتن بینایی مواجه خواهیم شد که فرآیند درمان از کارایی چندانی برخوردار نباشد بنابر این پیشگیری و معاینات منظم چشمی در کلیه افراد پس از سن 40 سالگی ضرورت می‌یابد بویژه افرادی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به آب سیاه را دارند و از بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا و دیابت رنج می‌برند، باید نسبت به معاینات چشمی منظم و سنجش دائمی میزان فشار چشم اهمیت مضاعفی قائل شوند تا تدابیر پیشگیرانه و درمانی مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد و این بیماری ویرانگر به نحو مؤثری کنترل و مهار گردد.

وی افزود: راهبرد درمانی آب سیاه در تجویز قطره‌های چشمی، قرص‌ها و جراحی لیزری می‌باشد، معمولاً قطره‌های چشمی به منظور کنترل فشار چشم تجویز می‌شود و نخستین درمان متداول در افرادی است که در معرض بیماری گلوکوم قرار دارند.

وی ادامه داد: معمولاً به بیماران توصیه می‌شود پس از ریختن قطره، چشم‌‌ها را به مدت یک تا دو دقیقه بسته و گوشه‌ی پایین پلک را با انگشت اشاره فشار دهند تا مجرای اشکی مسدود شده و فرآیند جذب به نحو مناسب صورت پذیرد.

کی‌پور در خصوص علل تجویز قرص گفت: تجویز قرص نیز در موارد عدم کفایت یا کارایی مطلوب قطره‌های چشمی در کنترل فشار چشم صورت می‌پذیرد که عوارض سیستمیک گسترده‌تری دارد و در صورت عدم کفایت یا بازدهی مطلوب درمان‌های دارویی با صلاح دید متخصص چشم به درمان‌های جراحی مبادرت می‌شود.

این متخصص گفت: فشار چشم پس از عمل باید به نحو منظمی تحت سنجش‌های تخصصی قرار گیرد، لذا ممکن است چند هفته تا ظهور نتایج قطعی عمل در کاهش مؤثر فشار چشم به درازا بیانجامد.

وی در ادامه اذعان داشت: قطع یا ادامه‌ی مصرف دارو مبتنی بر نتایج عمل و بنابر صلاح‌دید متخصصین صورت می‌پذیرد و در مواردی هم که درمان دارویی و لیزری کاملاً مؤثر واقع نگردد و اهداف درمانی را محقق نسازد به انجام اعمال جراحی پلاستیک آب سیاه اقدام می‌شود که در موارد آب سیاه زاویه باز و بسته کاربرد دارد و در این راستا برشی در صلبیه به منظور تسهیل عبور زلاله ایجاد می‌گردد.

دکتر محمد کی‌پور خاطر نشان کرد: عموماً پس از انجام این جراحی حدود نیمی از افراد نیازی به تداوم مصرف داروهای کاهنده فشار چشم نخواهند داشت، مراقبت‌های پس از عمل نیز اهمیت زیادی دارد که بیماران باید حدود 3 تا 4 هفته پس از جراحی از انجام مطالعه، رانندگی، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی سنگین و بلندکردن اجسام سنگین اجتناب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار