طرحی که بنا بود علاوه بر کاهش هزینه‌های پرداختی مردم، رضایت پزشکان و متخصصین را به همراه آورد، این بار با گلایه‌های داروسازان مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح تحول نظام سلامت، طرح جامعی است که همه حوزه‌ها و رشته‌های پزشکی را درگیر خود کرده است و در بیشتر مواقع اوضاع را بهبود بخشیده اما هر از گاهی هم صدای عده‌ای را درمی‌آورد.

این روزها با توجه به پشت سر گذاشتن روز داروساز، داروسازان گلایه‌های زیادی را مطرح کردند با توجه به این که بحث تداخل دارویی همواره مطرح بوده است و داروسازان به عنوان نقطه اتکا مراجعه‌کنندگان و بیماران به داروخانه‌ها محسوب می‌شوند، توجه به معضل‌های آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

داروهایی هستند که در صورت مصرف همزمان نه تنها اثربخشی لازم را ندارند بلکه در مواقعی، زیان‌بار هم تلقی می‌شوند، بدین ترتیب می‌توان داروسازان را نقطه وصل پزشک و بیمار دانست.

نقش داروسازان در طرح تحول سلامت کمرنگ است یکی از دغدغه‌های متخصصین این حوزه، نوع نگاه طرح تحول سلامت به داروسازان است. آن‌ها معتقدند که در طرح تحول سلامت وظیفه‌ای جز داروفروشی برای داروخانه‌ها در نظر گرفته نشده است. اما قطعاً داروخانه تنها برای فروش دارو نیست و اگر این طور بود دیگر نیازی به استخدام مسئول فنی احساس نمی‌شد.

هم‌چنین یکی از کارشناسان داروسازی می‌گوید: نقش داروساز بهینه کردن مصرف منطقی داروها و تجهیزات در بیمارستان‌هاست. علاوه بر این، در مانیتورینگ مصرف بعضی از داروهای خاص و خطرناک بسیار مهم تلقی می‌شوند. اما با این وجود در طرح تحول سلامت برای هیچ کدام از این نقش‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است.

عدم احساس نیاز به داروسازان
رهبر مژده‌ای‌آذر رئیس انجمن داروسازان ایران در این خصوص عنوان کرد: امروزه فارغ التحصیلان دارویی جذب داروخانه‌ها می‌شوند، باید به این مسئله توجه کرد که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. عدم توجه به این معضل‌ها تا 80 درصد داروسازان را متضرر می‌کند.

قیمت ثابت داروها در مقابل افزایش مالیات، اقتصاد داروخانه‌ها را نیز تهدید می‌کند، موضوعی که حتی به تعطیلی برخی داروخانه‌ها هم منجر شده است اما تمام این مشکلات باعث نمی‌شود که نقش داروسازان کمرنگ شود چرا که پزشکان متخصص با وجود تسلط در حیطه تخصص‌شان، معمولاً اطلاعات کافی و لازم را نسبت به سایر داروها، تداخل و عوارض آن‌ها ندارند. این جاست که نقش داروساز به درستی احساس می‌شود و نبود آن‌ها مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد. البته این احساس نیاز به داروسازان تنها اعتقاد ماست زیرا رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص اظهار کرد: هنوز به خدمات داروسازان در بیمارستان‌ها احساس نیاز نمی‌شود و با توجه به پذیرش سالانه 25 دستیار داروساز بالینی تا 25 سال دیگر نیز به هر بیمارستان یک متخصص داروساز نمی‌رسد.

چندی پیش هم بیش از 2500 نفر از داروسازان در نامه‌ای به وزیر بهداشت، به ذکر پاره‌ای از مشکلات پرداختند و از مسئولان این وزارتخانه خواستار رسیدگی به آن شدند.

داروسازان در این نامه ضمن اظهار نارضایتی از بی‌توجهی مسئولان به این حرفه، عدم استفاده کافی از توان داروسازان در ارتقای سلامت جامعه و به حاشیه رانده شدن آن‌ها را نیز از دیگر دغدغه‌های خود عنوان کردند.

درمان درد داروسازان
از همه این‌ها که بگذریم انگار پای بیمه‌ها و بدهی‌شان به داروخانه‌ها به این جریان باز شده است. تاخیر 8-7 ماهه در وصول مطالبات داروخانه‌ها باعث تضعیف و حتی در برخی موارد تعطیلی داروخانه‌ها شده است.

اما گویا قرار است وزیر بهداشت هم برای حل این مشکل دست به کار شود. دکتر قاضی‌زاده هاشمی در این باره عنوان کرد: من حتماً خواهان بازنگری هستم که البته این بازنگری با دوستان داروساز از جمله انجمن داروسازان و سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد. اگر بتوانیم ضمن رعایت حقوق مردم، نقش بهتری را برای داروسازان تعریف کنیم، حتماً این اقدام انجام خواهد شد.

بی‌شک بازنگری‌ها و تصحیح جایگاه داروسازان در نظام سلامت و سیستم بهداشتی و درمانی، این سیستم را کارآمدتر و جامعه را از دانش این قشر بیشتر بهره‌مند خواهد کرد.

با این تفاسیر داروسازان که همواره نسخه درمان بیماران را می‌پیچیدند حالا خود به نسخه پیچی اساسی مسئولین نیاز دارند.

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.