کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» از رسوم و حال و هوای شب یلدا در اقصی نقاط کل کشور گفت.

جواد انصافی کارگردان و نویسنده نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: نمایشی که به آئین و سنت‌های شب یلدا و رسم و رسوم‌های آن شب می‌پردازد نتیجه سفرهای چهار ساله‌ام به اقصی و نقاط کشور بوده است.

وی با اشاره به پرداخت نکات آموزشی این نمایش گفت: همیشه به ما گفته‌اند شام را سبک بخورید که از لحاظ پزشکی هم اثبات شده اما غافل از اینکه این موضوع قدمتی چهار هزار ساله دارد.

وی افزود: نمایش در یکی از مراسم‌های شب یلدا، کنار آجیل،‌ ماست و چاقو می‌گذارند که یکی از بزرگان خاندان با چاقو ماست را می‌برد، در واقع با این کار خود قضاء و بلا را از  خانه دور می‌کند و در این نمایش با شیوه اجرایی خاص خودش به تماشاچیان نشان داده می‌شود.

انصافی در رابطه با شیوه اجرای اثرش مطرح کرد: نمایش موزیکالی که در آن بحث‌های روانشناختی جامعه شناسی نهفته شده همچنین در شیوه اجرا حرکات موزون برپایی رقص‌های آئینی شب یلدای شهرهای کل ایران است.

وی در مورد جشنواره‌های آیینی سنتی عنوان کرد: کاش جشنواره مانند سابق به جای دو سالانه بودن، سالی یکبار برگزار می‌شد و مسئولان ارزش بیشتری برای آن قائل می‌شدند، همچنین در دانشگاه ها برای کسانیکه دانشجوی رشته تئاتر هستند آموزش‌ها و فرصت‌هایی قرار داده می‌شود تا نمایش‌های آئینی را بیشتر بشناسند و انگیزه بیشتری را ایجاد کنند.

وی در این راستا افزود: برای آماده شدن ذهن کودک، نوجوانان هم برنامه ‌ای به نام «گل و بلبل» در حال پخش از تلویزیون است که بنظرم شروع خوبی برای پرورش ذهن این رده سنی محسوب می‌شود.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» درباره دکور عنوان کرد: دکور آنقدر ساده است که می توانیم در همه جا نمایش را اجرا کنیم و به نوعی می‌توان گفت: یا یک چمدان می‌شود در سراسر شهر راه افتاد و اثر را روی پرده برد.

گفتنی است؛ نمایش «چله زری و عمو چله جون» به کارگردانی و نویسندگی:جواد انصافی از برگزیده‌های جشنواره آئینی سنتی این دوره، پنجشنبه پنجم شهریور ماه در تالار محراب روی صحنه می‌رود.

از عوامل این اثر می‌توان به‌:

بازیگران: جواد انصافی، محمدرضا قربانی، داود منفرد، حمید رئوف،‌رضا معراجی، امیر محمد انصافی، محمدرضا لوانی، فروغ یزدان، ندا نوری، تینا نوروزی، نوشین نامی، آناهیت نجات بخش، پرهام شریفی.

طراح حرکات: استاد حامد نصرآبادیان

طراح پوستر: سپیده نجاتی

دکور: ساسان فرهادپور

مدیران صحنه: ابوالفضل اشرب، پیام رضایی

منشی صحنه و عکاس: سمیرا انصافی 

طراح لباس: فروغ یزدان اشاره کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار