کنترلی که به دست گوشی های هوشمند افتاده است

گوشی هایی که قرار بود فعالیت های روزانه ما را راحت تر از گذشته کند، فعالیت کاربران را کنترل می کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، زمان زیادی نگذشته که برای تهیه سیم کارت ماهها در انتظار می نشستیم تا از مزایای تماس بی سیم بهره مند شویم. در کنار سیم کارت، گوشی های تلفن همراه آن زمان نیز از تنوع خاصی برخوردار نبود و گاه برخی از آنها با پاره آجر مو نمی زد لذا حمل و نقل آن یکی از دغدغه های اصلی بود.

کنترلی که به دست گوشی های هوشمند افتاده است


اما امروزه انواع و اقسام گوشی های تلفن همراه به راحتی در دسترس قرار دارد؛ کوچک و بزرگ، رنگ بندی متنوع، رابط کاربری گوناگون و امکانات کاربرپسند.

برخلاف گذشته تهیه سیم کارت سخت و پرهزینه نیست و حتی به واسطه اینترنت تماس های رایگان نیز محیا است اما تمام این امکانات ریز  و درشت از طریق گوشی همراه هوشمند قابل دسترسی است.

کنترلی که به دست گوشی های هوشمند افتاده است


این روزها گوشی‌های هوشمند از دنیای سنتی خداحافظی کردند و جای خود را به گوشی‌های پیشرفته دادند آن هم با قابلیت‌های خاص! 

یکی از خصوصیات مهم این گوشی‌ها امکان نصب برنامه‌های پیشرفته پردازشی و گرافیکی و اتصال روی آنهاست، ولی در گوشی‌های معمولی نرم‌افزارها و برنامه‌های خاصی توسط سازندگان از قبل قرار دارد و فقط از طریق سازنده یا اپراتورها قابلیت ارتقاء دارند.

تلفن های همراهی که به قدری هوشمند شدند که برخلاف گذشته کنترل کاربر خود را در دست گرفته است. اما به راستی تا چه اندازه با امکانات تلفن همراه خود آشنا هستیم؟

کنترلی که به دست گوشی های هوشمند افتاده است

نیما جوان 23 ساله که از گوشی هوشمند استفاده می کند دلیل انتخاب خود را کیفیت ساخت و پشتیبانی مطلوب از برنامه های تلفن همراه  عنوان می کند.

وی با بیان اینکه ازتمام امکاناتی که این گوشی هوشمند در اختیارش قرار می دهد استفاده می کند گفت: بسیاری از مردم امکاناتی که تلفن  همراه در اختیارشان قرار می دهد اطلاع ندارند و تنها برنامه های یادآوری و فرستادن ایمیل استفاده می کنند.

راضیه مومنی کارشناس حوزه IT با اشاره به اقبال بیشتر کاربران به تلفن های سطح بالا اظهار داشت: به روز بودن یکی از عواملی است که کاربران علی رغم عدم آگاهی از نحوه استفاده از گوشی های هوشمند به سمت تهیه یکی از ابر گوشی های موجود در بازار هدایت می کند.

کنترلی که به دست گوشی های هوشمند افتاده است


وی با بیان اینکه استفاده مکرر از تکنولوژی های موجود در موبایل ها، کاربران را از دنیای اطراف غافل می کند عنوان کرد: درگذشته خانواده‌ها کنار هم می‌نشستند، شام می‌خوردند و حرف می‌زدند اما امروز معمولاً پشت تلویزیون می‌نشینند و بدون اینکه کلمه‌ای با هم رد و بدل کنند، غذایشان را می‌خورند. این تنهایی خودخواسته فقط به زمان شام محدود نمی‌شود، چراکه بعد از شام هر کدام از اعضای خانواده به راه خود می‌رود.

وی افزود: معمولاً یا دوباره به سمت تلویزیون برمی‌گردند، یا سراغ اینترنت می‌روند، یا مشغول یک بازی کامپیوتری می‌شوند، به موسیقی گوش می‌دهند یا با تلفن‌همراهشان مشغول می‌شوند.

نتیجه این حباب تکنولوژی این است که مردم ارتباط رودرروی کمتری پیدا کرده و ارتباطات آنها معمولاً غیرحضوری از طریق وسایلی مثل کامپیوتر و تلفن می‌شود.


کنترلی که به دست گوشی های هوشمند افتاده است

جدا از تاثیر منفی استفاده زیاد از گوشی های هوشمند بر روابط افراد، دشمنان ایران نیز با سرمایه گذاری گسترده در حوزه فضای مجازی به روشنی اهداف سوء خود را تشریح کرده‌اند چراکه چندی پیش عضو ارشد اندیشکده مرکز امنیت آمریکای جدید طی اظهار نظری از آزاد سازی صدور فناوری های ارتباطی و اینترنتی ونیز راهی کردن انبوهی از گوشی و تبلت های ساخت آمریکا به منظور ارتباط بیشتر با اقشار مختلف جامعه را اعلام کرده است.

لذا از مسئولین عرصه فرهنگ و ارتباطات کشور انتظار می رود با نگاهی دقیقتر نسبت به فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی برنامه ریزی داشته باشند چرکه ابزارهای سلبی گذشته نه تنها بازدارنده موج حملات دشمنان نبوده بلکه آنان از طرق مختلف روشهای جدیدی را برای اهداف خود دنبال می کنند. 

گزارش عرفان ضیایی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.