موجودات عجیب‌الخلقه و بسیار زیبایی در دمای پایین و فشار بسیار بالای اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند؛ اما یکی از عجیب‌ترینشان آرکی یا باکتری باستانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، آرکی یا باکتری باستانی یک موجود ذره‌بینی تک‌سلولی است که به عقیده دانشمندان به ابتدایی‌ترین اشکال زیستی درون دریا متعلق به 3.5 بیلیون سال پیش شباهت دارد. برخی از آرکی‌ها در ظاهر به باکتری شباهت دارند اما ازلحاظ ژنتیکی دارای ساختاری متفاوت‌اند و توانایی آن‌ها در تغذیه از گاز متان و تنفس از سولفور و آهن بالا رفته است. این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از گازهای متانی که از کف دریا نشت می کند، زنده بمانند. لازم به ذکر است که کف دریا، به‌جز برای معدود موجوداتی، غیرقابل‌سکونت است.

به‌تازگی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا-سانتاباربارا و با پشتیبانی مالی موسسه ملی علوم چیزی را کشف کرده‌اند که از این هم عجیب‌تر است. آن‌ها ویروسی را شناسایی کرده‌اند که آرکی‌ها را آلوده می‌کند به‌گونه‌ای که آرکی را مجبور به تغییر می‌کند. جالب است بدانید آرکی دارای توانایی مشابه برای تغییر ژن‌های خود است.

در این تحقیق دانشمندان با استفاده زیردریایی رباتیک آلوین به عمق 3400 پایی از سطح دریا در نزدیکی ساحل سانتا مونیکا، کالیف، سفر کردند. برای جمع‌آوری نمونه رسوب نیز لوله‌هایی را در بستر دریا فروکردند. پس از بازگشت به آزمایشگاه مقداری گاز متان به آرکی‌ها خوراندند تا بدین‌وسیله به رشد و ادامه حیاتشان کمک کنند.

این کشف جدید می‌تواند روزنه‌ای جدید به‌سوی برسی حیات اعماق دریا فراهم کند؛ جایی که وسعتش بسیار بیشتر از سطح زمین است.


کشف ویروسی جدید در اعماق اقیانوس + تصویر

انتهای پیام/
برچسب ها: کشف ، ویروس دریایی ، آرکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار