برای اولین بار توده‌ای از مردم در تاریخ نقش‌آفرینی کردند.

سید‌قاسم یاحسینی نویسنده دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از دلایل قلم زدن در حوزه دفاع مقدس گفت: مهمترین ویژگی‌ دفاع مقدس جذابیت تاریخی آن بود. بعد از جنگ‌های ایران و روس هر جنگی به ایران تحمیل شد ایران بخشی از سرزمین خودش را از دست داد. دفاع مقدس یک استثنا بود که در طی 8 سال جنگ تحمیلی نه تنها هیچ قسمتی را از دست ندادیم بلکه علی‌رغم مشارکت‌های متعدد غربی و شرقی در این جنگ به نفع عراق، ما موفق شدیم متجاوز را دفع کنیم در نهایت کوچک‌ترین قسمتی از مملکتمان را از دست ندادیم. همچنین واقعه‌ای تاریخی مهم که با انقلاب گره خورده بود و توجه به آن الزام است. نکته مهم‌تر اینکه برای اولین‌بار توده مردم در تاریخ نقش‌آفرین شدند. در جنگ تحمیلی توده‌های مردم تاریخ را ساختند که این عملکرد خیلی مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این‌ها اتفاقات شگرفی که در جنگ رخ داد موجب شد من که پیش از این‌ها در زمینه تاریخ معاصر ایران فعالیت داشتم به سوژه‌ای به نام جنگ تحمیلی علاقه پیدا کردم و بخشی از زندگی‌ام را به آن اختصاص دادم. 

یا حسینی با ارزیابی فعلی خاطره‌نویسی گفت: با روند در حال حاضر آینده درخشانی را برای خاطره نگاری متصورم اما به دلیل اینکه در سال‌های اخیر منابع اقتصادی با روایتی از جنگ گره خورده است و این موجب شده خیلی‌ها به کتاب‌سازی روی بیاورند. اما تأسف‌بار‌تر از آن این است که خاطرات جزئی از تاریخ هستند که آن را در قالب رمان و داستان‌های ضعیف ارائه می‌دهند. روند پر‌شتاب خاطرات جنگ باعث شده خیلی از مسائل از حد متعارف خود خارج شود ولی در مجموع کتاب‌های بسیار خوبی منتشر می‌شود که باعث شده افق خوبی برای خاطرات شفاهی جنگ تصور شود.

وی در ادامه از نگرانی‌های کاری‌اش در این حوزه گفت: نگرانی در چند زمینه وجود دارد اول اینکه خون شهیدان در راستای این امر پامال نشود، دوم اینکه هزینه زیادی هدر می‌رود. سوم اشباع کاذب ایجاد می‌کند زیرا موجب می‌شود اساساً با شنیدن نام شهید و شهادت  رغبت به هیچ کاری نکنند و این خطر‌ها وجود دارد اما در کنار آن کتاب‌های خوبی که تعداد محدودی دارند می‌توانند این خلاء را پر کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار