از برنامه های مهم طرح های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی فارس جهت دستیابی به کشاورزی پایدار، توسعه کشت نشائی محصولات سبزی و صیفی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به گستردگی پهنه‌ی مرزی استان و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون آن رسیدن به الگوی کشت و روش کاشت مناسب که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید بویژه عامل محدود کننده‌ی آب به‌دست آورد ضرورتی انکار ناپذیر است.

مهندس کیکاوس نجفی به مزیت های توسعه کشت نشائی محصولات سبزی و صیفی در مقایسه با روش کشت مستقیم بذر اشاره کرد و گفت : استفاده از روش کشت نشائی مصرف آب را در هر هکتار حداقل دو هزار متر مکعب، دوره های سمپاشی را هم تا دو مرحله و میزان مصرف بذر را حداقل 50درصد کاهش می دهد.

وی ادامه داد: کاهش در هزینه های نیروی انسانی، افزایش عملکرد از طریق ایجاد تراکم مناسب بوته و حفظ یکنواختی سایز بوته ، زود رس کردن محصول و کاهش هزینه های جاری از دیگر مزیت های این روش کاشت است .

نجفی" سطح زیر کشت نشائی محصولات سبزی و صیفی استان را در امسالبیش از 20 هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت :این رقم ، نسبت به پارسال 33 درصد افزایش رشد داشته است .

کارشناس مسئول سبزی و صیفی جهاد کشاورزی فارس افزود :محصولاتی نظیر خربزه ، طالبی ، گوجه فرنگی ، کاهو ، هندوانه ،فلفل ،بادمجان از جمله محصولاتی هستند که می توانبا استفاده از این روش کشت شوند.

وی" ابراز امیدواری کرد که با توجه به محدودیت های منابع آبی و تاثیر گذاری اجرای این طرح در بحث صرفه جویی مصرف آب، این شیوه کشت در آینده نزدیک توسعه قابل توجهی داشته باشد .

انتهای پیام/ی


برچسب ها: توسعه ، کشت ، نشائی ، سبزی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.