یک بنای سه طبقه با مساحت 330 متر مربع در ارتفاعات مرتعی مازیچال کلاردشت تخریب شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ وحید مشایخ رئیس اداره منابع طبیعی کلاردشت در همین رابطه گفت: همزمان با تخریب این ساختمان 35 هزار و 400 متر مربع از اراضی ملی نیز در راستای اجرای ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع خلع ید شد.

تخریب بنای سه طبقه در ارتفاعات کلاردشت

یکی از فعالین محیط زیست کلاردشت در همین خصوص گفت: مرتع مازیچال در عمق 17 کیلومتری جنگل های هیرکانی و در ارتفاع بیش از 2500  متری قرار دارد که از دیرباز در فصل تابستان مورد استفاده دامداران منطقه کلاردشت و عباس آباد بوده است.که پس از ملی شدن اراضی و در سال 1343 بود که از دامداران این منطقه تعهد محضری گرفته شد تا نسبت به اراضی مورد استفاده جهت احداث دامسرا هیچگونه ادعایی نداشته باشند، با این اوصاف پس از اجرا شدن قانون مستثنیات بیش از سه هکتار از اراضی این منطقه به برخی از همین دامدارانی که تعهد داده بودند، به عنوان مستثنی واگذار شد که رفته رفته میزان تعرضات از این سه هکتار بیشتر و تا حدود 10 هکتار افزایش و متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز بسیاری در این اراضی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: طبق مستندات مرکز آمار ایران در رابطه با تقسیمات کشوری، این مرتع در سال 1370 در حوزه سرزمینی بخش کلاردشت دارای کد آبادی شد و سپس در سال 80 با تغییر کد آبادی به بخش عباس آباد و پس از آن در سال 89 به بخش نشتا واگذار گردید و علیرغم آنکه راه دسترسی به آن از کلاردشت است مدیریت سیاسی و قضایی آن از کلاردشت منتزع شد اما کماکان از نظر آبخیزداری زیر نظر اداره منابع طبیعی کلاردشت باقی ماند.

تخریب بنای سه طبقه در ارتفاعات کلاردشت

این فعال محیط زیست تصریح کرد: ضمن اینکه ظاهرا هنگام اختصاص کدآبادی به مرتع مازیچال از منابع طبیعی استعلام گرفته نشده است،نکته جالب دیگر این است که طبق مستندات مرکز آمار،  در سرشماری سال 1385 و سرشماری های قبل از آن تعداد صفر نفر جمعیت برای این به اصطلاح آبادی ثبت شده است اما معلوم نیست کومه چگونه می شود که در سال 90 به یک باره تعداد 171 نفر جمعیت برای این منطقه ثبت می شود.

تخریب بنای سه طبقه در ارتفاعات کلاردشت

وی ادامه داد: در صورتی شرایط جغرافیایی این مرتع به گونه ای است که تنها سه ماه از سال می تواند مورد استفاده دامداران قرار بگیرد و اگر هم به اصطلاح آبادی باشد، یک آبادی موسمی است. اما قصد بر این بود که تحت پوشش این موضوع که این منطقه یک آبادی دائمی است برای 40 هکتار از اراضی آن طرح هادی تهیه ، 17 کیلومتر جاده جنگلی آن آسفالت و از اعماق جنگل خطوط شبکه برق به آنجا انتقال داده شود. که اگر با اعتراض مردم،شوراها و فعالین محیط زیست کلاردشت و رسانه ای شدن این اعتراضات مواجه نمی شد، همه این پروژه ها اجرایی و آسیب های جدی تری به منابع طبیعی و محیط زیست منطقه وارد می آمد.

تخریب بنای سه طبقه در ارتفاعات کلاردشت

او توضیح داد: پس از پخش شدن گزارشی در خصوص پروژه روستاسازی و زمین خواری در مرتع مازیچال کلاردشت از بخش خبری بیست و سی در سال گذشته، رئیس کل دادگستری مازندران شخصا به موضوع ورود و احکامی را نیز صادر کرد. ضمن اینکه علاوه بر اعتراضات شدید اعضای شوراهای اسلامی کلاردشت نسبت به اهمال در حفظ و صیانت از اراضی ملی در این منطقه،پرونده مازیچال توسط نماینده مردم کلاردشت، در صحن علنی مجلس نیز مطرح و قاسم احمدی در نطق پیش از دستور خود به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داد.

تخریب بنای سه طبقه در ارتفاعات کلاردشت

این کنشگر زیست محیطی اضافه کرد: برای حفظ مازیچال اقداماتی در سطوح ملی نیز صورت گرفته است که از جمله می توان به نامه اخیر بیش از 130 هنرمند مطرح کشور به رئیس جمهور برای اینکه مازیچال را منطقه دست نخورده اعلام نماید، اشاره کرد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: تخریب ، کلاردشت ، مازیچال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین فقیه
۱۷:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
ببخشید یه سوالی ذهن منو بدجور ب خودش مشغول کرده،این ویلاهایی ک تخریب شدن توسط دوستان عزیز اینا چطور وسایل و مصالحات ساختمانی رو ب بالاترین نقطه بردن اخه در این منطقه یه جاده وجود داره و اون جاده هم نگهبانی داره؟؟؟؟یعنی نگهبانان ما در اون موقع خواب بودن یا اینان مجوز ساخت از قبل را داشتن..بنظر من خراب کردن این بنا ها بصورت دمو و آزمایشی هستش چون کلاردشت زیبا داره تخریب میشه همجوره..ما شتر با جهاز گم کردیم دنبال رد پاش میگردیم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۹:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
جالب واقعا در حالی که دریاچه ها وتالب ها مون دارن خشک میشن .جنگل هامون که دارن می سوزن . شهرامون که هواش عالیه در واقع دیگه خاک که معلق تو آسمونمون .فقط مشکل محیط زیست ما این هستش که زمین خواری وجود داره.دست مسئولین امر درد نکنه خیلی به فکر محیط زیست هستند.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۸:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
برخوردیکسان راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
در کلاردشت در هفته باید 50 دستگاه ازین دست از ویلا های غیر قانونی در بستر محیط زیست و کشاورزی تخریب بشن. ولی چرا فقط یکی؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شاهچراغی
۱۴:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
سلام این کار از این جهت که کمک به حفظ میط زیست میکنه خوبه به شرط اینکه جنبه ترسوندن نداشته باشه وتبدیل به یه فرهنگ بشه و مابقی خلاف ها وزمین خواری ها هم به همین شکل خراب بشه واله این خونه که یکی از هزاران خلاف وزمین خواریه