عرصه چاپ و نشر ما این روزها در حالی به حیات نباتی خود ادامه می‌دهد که برخی از آثار غیر موجه همچون ساقه‌های به ظاهر ضعیف عشقه آن را دربرگرفته و جانش را ذره ذره می‌ستانند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آن روزها که با خوش‌بینی برای انتشار کتاب‌ها مجوز صادر می‌شد و با باور افزایش هم جهت و تطبیقی میزان مطالعه در کشور با آمار عناوین منتشر شده خود را به خواب می‌زدیم فکر نمی‌کردیم که روزی همین رشد بی‌حساب و کتاب میزان عناوین منتشر شده در سال راه را برای انتشار آثار غیرموجه و بی‌کیفیت باز می‌کند.

بنابراین گزارش؛ امروزه چاپ بی‌حساب و کتاب آثار مکتوب فرهنگی تعبیری برای خواب‌های طلایی شومی است که افرادی چون مهوش نوابی برای ما دیده‌اند و قصد دارند که همچون ماری که در آستین رشد کرده جان ما را به خطر اندازد.

گفتنی است؛ که حال قرارگیری کتاب نوابی روی میز کاری یکی از ناشران داخلی نشان می‌دهد که بار دیگر سلامت نشرمان به خطر افتاده و روح آن دچار آشفتگی شده است.

لازم به ذکر است؛ که زمانی متوجه تبدیل این مشکل بحران می‌شویم که متوجه صدور آسان فیپا به عنوان نخستین مجوز چاپ کتاب برای آثار می‌شویم که دست‌آویز هجوم انسان‌هایی سودجو به عرصه‌های فرهنگی کشورمان شده‌اند.

ما هم با همین بهانه به سراغ علی‌اکبر اشعری، رئیس کتاب و رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی رفتیم تا در مورد میزان هجمه فرهنگی مکتوب شکل گرفته علیه عرصه فرهنگی جامعه‌مان بیشتر بدانیم.

کتابفروشی‌ها فرصت ارزیابی کتاب‌ها را ندارند

علی‌اکبر اشعری رئیس باغ کتاب و رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ما گفت: در خصوص مبحث هجوم فرهنگی شکل گرفته در حوزه کتاب باید به دو موضوع توجه کنیم، اول آنکه در حال حاضر و با رواج چاپ دیجیتال برخی از افراد سودجو با اسکن کردن نسخه دیجیتال کتاب‌های غیر موجه و بی‌کیفیت این آثار را در خانه منتشر کرده و پس از پایان مراحل صحافی از طریق انتشارات غیررسمی به بازار می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه با سرزدن به خیابان انقلاب اینگونه کتاب‌ها را میان آثار عرضه شده دست‌فروش‌ها می‌بینیم افزود: کتابفروشی‌های معتبر هم فرصت ارزیابی این کتاب‌ها را ندارند و گاهی بدون توجه به اعتبار کمی و کیفی یک اثر اقدام به عرصه آن می‌کنند.

رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص چگونگی صدور فیپا برای کتاب‌های غیرموجه  اظهار داشت: فیپا به عنوان مجوز اولیه چاپ و نشر یک کتاب در کشور ما به هر کتابی که مرحله بازبینی کارشناسی را طی کرده‌ باشد داده می‌شود البته کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی فقط روی محتوای کتاب نظر می‌دهند کارهای نظارتی نمی‌کنند.

اشعری ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در امر صدور فیپا کاری به میزان اعتبار حقیقی مولف و مترجم کتاب ندارد و در این مرحله مسئولیت تایید اعتبار نویسنده برعهده ناشر بوده و به میزان صداقت این قشر فعال فرهنگی برمی‌گردد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار