«نفس نشر کشور به شماره افتاده». این حرف دل اهالی دلسوز عرصه فرهنگی چاپ و نشر است که این روزها به هر بهانه ای داد سخن بر می‌آورند اما همچنان ناکام می‌مانند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها که فرهنگ در هر مراسم و محفلی به عنوان هسته اصلی تمامی فعالیت‌های کشور شناخته شده و نامش بر سر زبان مسئولان خرد و کلان افتاده، گویا عرصه نشر مغفول مانده و در تار عنکبوت سودجویان رها شده است.

بنابراین گزارش آنچه که امروز بیش از هر چیز دیگری سایه شوم خود را بر سر نشر کشورمان انداخته، پولشویی‌های محسوس و چشم‌پوشی‌های مسئولان بر روی این تخلف اقتصادی است.

در اینجا باید گفت که اگر زمانی را به مرور کتاب‌های خریداری شده توسط هیئت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص بدهید متوجه می‌شوید که گاهی یک فرد در طول نزدیک دو سال با تکیه بر انتشار آثاری محدود و تکراری موفق به تأسیس چهار واحد انتشاراتی با عناوین مختلف شده و با چنگ زدن به باورها و اعتقادات مردم حس سودجویی خود را ارضا کرده است.

در این میان لازم است که بدانیم اگرچه عطش مردم ما برای خرید کتاب‌های مذهبی انکار‌ناپذیر است اما استفاده افراطی برخی از ناشران از این امر پسندیده نبوده و به مثابه پولشویی است.

گفتنی است؛ اگر چه مسئولان امر از وجود هرگونه تخلف اقتصادی در عرصه نشر اظهار بی اطلاعی کرده و گاهی آن را تکذیب می‌کنند اما با تصمیمات نادرست و سرسری خود چنان بر طبل این تخلفات می‌کوبند که گویا تنور آن‌ها هم از کنار این موارد گرم می‌شود. به طور مثال آنچه در نتیجه برگزاری جلسات اخیر هیأت خرید کتاب اعلام شده نشان از توجه ویژه اعضای این هیأت بر روی خرید مکرر کتاب‌های تکراری پیچیده شده در لفافه جلد‌های نفیس و غیر‌تکراری است که در اصل سودهای کلانی را روانه جیب افرادی خاص کرده و آن‌ها را بیش از پیش به تخلف ترغیب می‌کند.

لازم به ذکر است که از مشکلات دیگر عرصه نشر کشور می‌توان به مغفول ماندن نشر الکترونیک و مخاطب‌شناسی آن اشاره کرد زیرا در این زمانه‌ای که نشر محصولات فرهنگی مکتوب و کاغذی دستخوش تحولات برق آسای تکنولوژی و فناوری شده، هر جامعه‌ای نیازمند توجه به نشر الکترونیک است اما این امر در کشور ما به دلیل واماندگی میان سنت و مدرنیته مغفول مانده و با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده است. تا اندازه‌ای که گاهی فضای آن با سودجویی‌های برخی از افراد مسموم می‌شود.

با این حال باید گفت هر چند عرصه نشر ما در حال حاضر در گرداب بحران‌های زیادی گرفتار شده اما امید است که تمامی این بحران‌ها در سایه توجه بیش از پیش مسئولان رنگ ببازند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار