روشنی مکتب امام صادق(ع) آن چنان است که تنها تبلیغ آن توسط شیعیان، حتی بدون درگیری فیزیکی باعث نابودی جریان‌های خطرناکی مثل داعش می‌شود.

مکتب امام صادق(ع) باعث نابودی داعش خواهد شدحجت الاسلام محمدحسین میرلوحی، کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام اظهار داشت: علم فقه از اولین دستورات پیامبر(ص) در حال تدوین بوده که نمونه آن در احکام خمسه الهیه و مباحثی چون واجب، مستحب، مکروه، مباح و حرام نمایان است اما طراحی یک نظام منسجم برای تبدیل به "علم شدن" فقه در بستر آکادمیک و قاعده مند در دوران امام صادق(ع) اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اگرچه هر کدام از ائمه معصومین علیهم صلوات الله اصحاب خاص و انسان های فهمیده ای همراه خود داشتند اما فرصت طلایی کشمکش بنی‌العباس و بنی‌امیه زمینه های خوبی برای طی شدن این فرآیند منطقی و تدوین فقه امامیه را برای امام صادق(ع) فراهم کرد.

این پژوهشگر مذهبی تصریح کرد: راه فقه امامیه که از همان ابتدای بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) بصورت روشن و واضح با خط فقه خلافت متفاوت بود، راه پویایی بر بستر فطرت انسانی است و بنابراین در هر عرصه و زمان کارآیی فوق العاده خود را به رخ کشیده و خواهد کشید.

وی گفت: از همان دوره ای که خلیفه دوم بنابر نقل برادران اهل تسنن هفتاد بار به امیرالمومنین(ع) گفته لولا علی لهلک عمر (که در مواضع قضاوت های امیرالمومنین نیز بوده) یا جایی که بعد از تبیین آموزه های فقهی خط اصیل اسلام توسط امیرالمومنین خطاب به حضرت عرضه داشت: بابی انتم و امی بکم هدانا الله (شرح ابن ابی الحدید، 4 / 33) این برجستگی فقه امامیه در تارک تاریخ نسبت به باقی راهها نشان داده می شود.

حجت الاسلام میرلوحی با بیان اینکه امروز می بینیم فقه جدا شده از مسیر فقه جعفری به کجا رسیده است، افزود: علماء منطق می گویند تعرف الاشیاء باضدادها یعنی هر امری با ضد آن شناخته می شود و شما بعنوان نمونه فتاوای وهابیون ا که خود را منشعب شده از حنابله می دانند، ببینید آن وقت برجستگی فوق العاده فقه جعفری در این عصر می درخشد.

وی با اشاره به قابلیت فقه جعفری در مقابله با افکار و اندیشه های وهابیت اظهار داشت: روشنی مکتب امام صادق (ع) در تمام ابعاد مخصوصا بعد اخلاقی آن چنان است که تنها تبیین آن و تبلیغ این اندیشه توسط ما شیعیان، حتی بدون درگیری فیزیکی خود باعث نابودی جریانهای خطرناکی مثل داعش است.

جهان تشنه حق و حقیقت است

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جهان تشنه حقیقت است و فقط کافیست تا این حق را با اعمال خود به جهانیان نشان دهیم، گفت: در يكى از سال ها امام صادق عليه السلام به همراه بعضى از اصحاب و دوستان خود، براى انجام مناسك حجّ خانه خدا، به سوى مكّه معظّمه حركت كردند. در مسير راه ، جهت استراحت در محلّى فرود آمدند، آن گاه حضرت به بعضى از افراد حاضر فرمود: چرا شما ما را سبك و بى ارزش  مى كنيد؟

وی در ادامه گفت: يكى از افراد - كه از اهالى خراسان بود و در آن مجلس حضور داشت - از جا برخاست و گفت : ياابن رسول اللّه ! به خداوند پناه مى بريم از اين كه خواسته باشيم به شما بى اعتنائى و توهينى كرده و يا دستورات شما را عمل نكرده باشيم . حضرت صادق عليه السلام فرمود: چرا، تو خودت يكى از آن اشخاص هستى. آن شخص گفت : پناه به خدا، من هيچ جسارت و توهينى نكرده ام.

حجت الاسلام میرلوحی در ادامه این روایت افزود: حضرت فرمودند که واى بر حالت ، در بين راه كه مى آمدى در نزديكى جُحفه ، تو با آن شخصى كه مى گفت مرا سوار كنيد و با خود ببريد، چه كردى ؟ و سپس حضرت افزود: سوگند به خدا، تو براى خود كسر شاءن دانستى ؛ و حتّى سر خود را بالا نكردى ؛ و او را سبك شمردى و با حالت بى اعتنائى از كنار او رد شدى. هركس به يك فرد مؤ من بى اعتنائى و بى حرمتى كند، در حقيقت نسبت به ما بى اعتنائى كرده است ؛ و حرمت و حقّ خدا را ضايع كرده است .

فرقه انحرافی اسماعلیه چگونه در دوران امام صادق(ع) شکل گرفت؟


حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به اقدامات امام صادق(ع) در مقابله با جریان‌های انحرافی همچون اسماعیلیه گفت: عده ای از ذی نفعان در زمان حیات امام صادق(ع) در صدد بودند که اسماعیل فرزند بزرگتر امام صادق(ع) را امام بنامند. اسماعیل رحلت کرد. زرارة بن اعين حكايت كند روزى به منزل امام جعفر صادق عليه السلام وارد شدم ، فرزندش حضرت موسى كاظم عليه السلام را در كنارش ديدم و جلوى ايشان جنازه اى - كه روى آن پوشيده بود - قرار داشت.

وی ادامه داد: امام صادق عليه السلام فرمودند که داود رقّى ، حمران و ابو بصير را بگو كه نزد من آيند. امام جلو آمد و در حضور جمعيّت - كه حدود سى نفر بودند - خطاب به داود رقّى كرد و فرمود: پارچه را از روى صورت فرزندم ، اسماعيل برطرف نما. سپس اظهار داشت : اى داود! اسماعيل زنده است، يا مرده؟ داود پاسخ داد: او مرده است.

این کارشناس مذهبی افزود: بعد از آن، افراد يكى پس از ديگرى مى آمدند و صورت اسماعيل را مى ديدند و حضرت همان سؤال را از آنان مى پرسيد؛ و آنان مى گفتند: او مرده و از دنيا رفته است. آن گاه حضرت فرمود: خدايا! تو شاهد بر اقرار اين افراد باش؛ و سپس  دستور داد تا جنازه اسماعيل را غسل داده و كفن نمايند. و سپس جنازه را جهت دفن حمل كردند؛ و هنگامى كه جنازه را در قبر نهادند، امام عليه السلام جلو آمد و به مفضّل فرمود: صورتش را باز كن تا تمام افراد ببينند كه او زنده است يا مرده؟ و همگى شهادت دادند بر اين كه او مرده است.

حجت الاسلام میرلوحی در پایان گفت: آن گاه حضرت همچنين فرمود: خداوندا! تو شاهد بر گفته آن ها باش ، اى افراد حاضر! شاهد و گواه باشيد كه به زودى گروهى به وسيله اسماعيل راه باطل را برگزينند و گويند كه او زنده است؛ و امام و پيشوا خواهد بود.
آنان بدين وسيله مى خواهند نور خدا را خاموش كنند و در مقابل خليفه و حجّت خدا يعنى؛ فرزندم ، موسى كاظم موضع بگيرند، وليكن خداوند متعال نور خويش را به اتمام مى رساند، گرچه مشركان و بدخواهان نخواسته باشند. (غيبة نعمانى : ص 179.)






انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار