مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد:

هشت هزار متولی موقوفات در کشور داریم

حجت‌الاسلام حسنی‌نیا گفت: 8 هزار متولی موقوفات در کشور داریم که 2 هزار نفر از این متولیان وارد سامانه موقوفات شده‌اند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام‌ امرالله حسنی نیا، مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش متولیان موقوفات استان سمنان که در دامغان برگزار شد، گفت: بر طبق قانون، متولیان 4 وظیفه بر عهده دارند.

وی اولین وظیفه متولی موقوفه را حفظ کردن و مراقبت از عین موقوفه بیان کرد تا اصل موقوفه از بین نرود.

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه دومین وظیفه متولی را بررسی اقدامات و روشهای ممکن به منظور درآمدزایی و یا افزایش درآمد موقوفات عنوان کرد و افزود: سومین وظیفه متولی جمع کردن مال الاجاره و درآمد موقوفه بوده و چهارمین وظیفه متولی هزینه کردن درآمد موقوفات بر اساس نیات مندرج در وقفنامه توسط واقف است.

وی افزود: مدیریت موقوفات با ولی‌فقیه است که ایشان نیز اذن شرعی در موقوفات را به نماینده خود تفویض کرده اند.

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اوقاف به عنوان یک نهاد نظارتی بر عملکرد متولیان در اجرای نیات موقوفات نظارت خواهد کرد.

وی بیان کرد: متولی به نمایندگی از واقف باید تمام حقوق موقوفه را حفظ کنند و بر طبق قانون تمام متولیان باید اطلاعات موقه تحت تولی خود را وارد سامانه کرده و من بعد کلیه اقدامات را از طریق سامانه انجام دهند.

حسنی نیا گفت: اگر متولیان موقوفات با سازمان اوقاف هماهنگ نباشند علاوه بر تضییع حقوق موقوفه باعث از بین رفتن آن خواهند شد.
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در کشور ما به برکت جمهوری اسلامی حق‌وحقوق موقوفات حفظ‌شده است و سامانه جامع یکی از اقدامات مهمی است که توسط سازمان انجام‌شده است.

وی بیان کرد: اجرا کردن نیت واقف حساس و مهم است و با اقدامات مناسب سازمان بسیاری از اجارات در کشور بروز رسانی شد.
حسنی نیا تصریح کرد: تمام درآمدهای موقوفات امروزه وارد سامانه می‌شود و قابل‌ارائه بوده و یکی از مهمترین موارد کاربرد سامانه ارائه مفاصا حساب به‌صورت الکترونیکی است.

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: از سال 95 دیگر سازمان مالیاتی مفاصا حساب به‌صورت دستی انجام نمی‌دهد و به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد از متولیان محترم انتظار می‌رود نهایت همکاری را در تکمیل اطلاعات داشته باشند.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار