بخشی از نسخ خطی که تا به امروز شناخته شده، برای ایران انحصاری است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری رئیس کتابخانه ملی با خبرنگاران که امروز در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، صالحی امیری رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی گفت: بخشی از نسخ خطی برای ایران انحصاری است و مخازن ما از مخازن بانک مرکزی ارزشمندتر هستند.

وی ادامه داد: اگر بر این باور هستیم که ایران چشم‌اندازی 1404 ساله دارد، نیازمند حرکت بر روی ریل فرهنگ هستیم و من بر این باورم که ریشه بدخلاقی‌ها، انتقام‌جویی‌ها و هتک‌ حرمت‌ها در فرهنگ است. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: بنابراین من باور دارم که توسعه باید از حوزه فرهنگ آغاز شود و این مشروط به توجه بیشتر به این حوزه ممکن است. 

صالحی امیری ادامه داد: دولت‌ها نقش مؤثری در تداوم فرهنگ‌ها دارند و دولت آقای روحانی در تعالی فرهنگی و توسعه برنامه‌هایی داشته و به نظر من بنیان این دولت فرهنگ است. 

وی افزود: دولت می‌تواند به عنوان یک سیاست‌گذار و بستر‌ساز و حامی نقش مؤثری در توسعه فرهنگی جامعه داشته باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: اخلاق، جوهر فرهنگ و حیات‌بخش جامعه ایران است و جامعه غیر‌اخلاقی به سمت ناکجاآباد می‌رود.

وی گفت: اگر می‌بینیم که امروز مشکلات اخلاقی داریم باید به دنبال پادزهر آن باشیم و این پادزهر اخلاق است.

صالحی امیری اظهار داشت: می‌توان در هوای آلوده زیست کرد اما نمی‌توان در جامعه آلوده اخلاقی زیست فرهنگی کرد و در این وضعیت رسانه اهمیت زیادی پیدا می‌کند، هرچند که متأسفانه در عرصه قلم و کار خبرنگاران اخلاق کمتری دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بین نخبگان، رسانه، کتاب، کتابخانه و کتابخوانی رابطه وسیعی وجود دارد و ما در توسعه فرهنگی باید به کتاب و کتابخوانی بپردازیم.

صالحی امیری اظهار داشت: جامعه بدون کتاب و کتابخوانی نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

وی افزود: ما در حال حاضر دو میلیون و هفتصد هزار جلد کتاب، بیش از سی و هفت هزار نسخه خطی نفیس، نزدیک به یک میلیون نسخه غیر کتابی و قریب به دویست هزار پایان‌نامه در کتابخانه ملی داریم و مخازن ما در اینجا بیشتر از مخازن بانک مرکزی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: اگر ما نتوانیم با تکنولوژی و نرم‌افزار جدید با نسل جدیدمان ارتباط پیدا کنیم، نمی‌توانیم فرهنگمان را تداوم ببخشیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی اقتدار در مهرماه سال جاری گفت: این همایش، امسال با محوریت اعتدال، زنان و توسعه شکل می‌گیرد و ما هم عضوی از اعضای برگزارکننده این همایش هستیم.

صالحی امیری تصریح کرد: همایش ملی اعتدال همه ساله با مشارکت چند نهاد فرهنگی برگزار می‌شود و امسال نیز ملاوردی مسئول اصلی برگزاری این همایش است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که دو جلد کتاب برای همایش ملی اعتدال رونمایی شوند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص وضعیت ساختمان سی‌تیر گفت: ساختمان سی‌تیر که در سال 1316 تأسیس شده یکی از نماد‌های ملی کتابخانه ملی است و ما اصرار داریم که این ساختمان را به موزه ملی کتاب و کتابت تبدیل کنیم.

صالحی امیری ادامه داد: برنامه ما احیای ساختمان سی‌تیر است تا مهمانان داخلی و خارجی از آن بازدید کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای تخلیه ساختمان سی‌تیر در حال مذاکره هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه از بابت مشکلات به وجود آمده برای اعضای کتابخانه ملی معذرت‌خواهی کرد و گفت: هم‌اکنون شهرداری در حال ساخت پارکینگ طبقاتی در نزدیکی کتابخانه ملی است و البته بنابر قول شهردار قرار است که نمایشگاه کتاب سال آینده در تپه‌های عباس‌آباد برگزار شود و اگر بخواهیم که چنین اتفاقی بیفتد باید امکانات آن را فراهم کنیم.

صالحی امیری ادامه داد: البته در حال حاضر شرایط لازم برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص چرایی ثبت مشترک برخی از آثار ملی ایران در سطح جهانی گفت: همه کشورهای عضو کمیته حافظه‌ جهانی در سازمان یونسکو حضور دارند و برخی پیچیدگی‌های حقوقی به ما اجازه نمی‌دهد که بعضی از آثارمان را به صورت انفرادی ثبت کنیم زیرا اگر اثری را برای ثبت ارائه بدهیم و یکی از این اعضا با ثبت آن مخالفت کند یونسکو نیز آن اثر را نمی‌پذیرد.

لازم به ذکر است که در مراسم نشست خبری رئیس کتابخانه ملی با خبرنگاران علاوه بر اعلام ثبت جهانی گنجینه فرهنگ مردم کلیات سعدی، مثنوی مولوی و سفرنامه ناصر خسرو در آینده نزدیک، خبر انتقال مجموعه ترجمه معکوس از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه ملی نیز اعلام شد.

خاطرنشان می‌شود که از اخبار دیگر اعلام شده در این نشست خبری می‌توان به انتقال قریب‌الوقوع مجموعه اسناد و منابع دکتر خزائری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی و افزایش دو مخزن به مخازن کتابخانه ملی اشاره کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار