برخی مقامات فعلی و پیشین آمریکا گفتند اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند، رئیس‌جمهور این کشور بلافاصله با عواقب منفی آن مواجه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: برخی مقامات فعلی و پیشین آمریکا گفتند اگر کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ا یران را رد کند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا فورا با عواقب منفی متعددی از جمله وضعی دشوار با چین مواجه خواهد شد.

چین یکی از شش قدرت جهانی، که با ایران مذاکره کرد، مطابق خواست آمریکا از میزان نفت خریداری‌شده از ایران کاسته است.

این مقامات گفتند: اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند، چین، که تشنه انرژی استف احتمالا به این نتیجه خواهد رسید که جریان دیپلماسی شکست خورده است و در نتیجه از مسیر تحریم‌ها خارج خواهد شد و واردات نفت از ایران را افزایش خواهد داد.

اوباما نیز مجبور خواهد بود تصمیم بگیرد آیا چین را تحریم کند و به دردسرهای موجود در روابط دوجانبه با این کشور بیفزاید یا بگذارد ساختار تحریم‌ها که به زحمت برپا شده بود از هم بپاشد.

مساله چین یکی از عواقب متعددی است که در صورت رد توافق ایران در کنگره پیش می‌آید.

مسایل دیگر عبارتند از اختلاف شدید میان اروپا و آمریکا؛ لغو توافق به وسیله ایران و ازسرگیری فوری غنی‌سازی هسته‌ای با مقیاس بالا؛ و حتی طرح شکایت در دادگاه‌های آمریکا بر سر تحریم‌ها.

"خاویر سولانا،" مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که نخستین دور مذاکرات هسته‌ای را با ایران راه انداخت، گفت:" ردکردن این توافق از سوی کنگره ضربه بسیار بزرگی برای آمریکا است و برای خاورمیانه و اسراییل بسیار بد می‌شود."



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار