سناتور دموکرات مدعی شد توافق ایران "چرخشی خطرناک" در تلاش های آمریکا برای منع اشاعه هسته ای محسوب می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه تایمز آو اسرائیل، سناتور "رابرت منندز،" نماینده دموکرات اهل نیوجرسی، در مصاحبه با خبرنگاران صهیونیست با بیان این که دنیا مایل است جاه طلبی‌های هسته‌ای کشورها را به جای متوقف کردن، مهار کند، مدعی شد: توافق ایران یک «رویه خطرناک» در مسئله منع اشاعه هسته ای  ایجاد می کند.

منندز، که به شدت مخالف توافق هسته ای بین تهران و قدرت های بزرگ جهانی است، افزود: این توافق ، چرخشی در مسیر معاهدات جامعه جهانی در زمینه منع تکثیر است.

وی، که در  دفتر خود در واشنگتن با خبرنگاران صحبت می کرد،افزود: این توافق می تواند به یک قاعده جدید تبدیل شود و کشورها نیز ممکن است  از آن پیروی کنند یا نکنند.

وی گفت:« من نگران پیامی هستم که با این توافق درباره منع تکثیر به دنیا ارسال می کنیم؛ زیرا پیام قبلی مایا  دستکم پیام آمریکا این بود که ما همه تلاش خود را برای منع تکثیر صورت می دهیم. مهار قابل قبول نیست و به چیزی کمتر از منع تکثیر رضایت نمی دهیم. حالا توافق با ایران یک چرخش بنیادین محسوب می شود که به لحاظ سیاست‌های آمریکا فراتر از ایران را در بر می گیرد. نقش‌آفرینان در سراسر جهان به این توافق چشم دوخته اند.»

وی مدعی شد در سفرش به خاورمیانه متوجه شده است که چندین کشور بعد از توافق هسته ای ایران به فکر برنامه هسته ای افتاده‌اند.

منندز به اوکراین اشاره کرد که برنامه هسته ای اش را در ازای حمایت های آمریکا رها کرد از این رو کشورهای خلیج فارس نیز ممکن است به تضمین های امنیتی واشینگتن اعتماد نکنند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران حدود یک دهه و نیم اجازه دارد غنی سازی کند و این دوره " یک چشم به هم زدن" است.از این رو نمی توان این احتمال را رد کرد که دیگر کشورهای منطقه برای رسیدن به سلاح هسته ای برای مقاصد دفاعی تلاش نکنند و این یعنی شروع مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه.

منندز هنوز به صورت رسمی مخالفت خود را با توافق اعلام نکرده، اما گفته است حتی اگر اوباما از حق وتوی خود استفاده کند، مخالفت های گسترده با توافق پوچ و بی معنا نخواهد بود.

وی گفت: هر چقدر رای  محکم تر باشد ، اقداماتی که باید بعد از آن به عمل آید ،  قویتر خواهد بود.

منندز خواستار تصویب مجدد تحریم ها علیه تهران است تا به این صورت تهدید دولت مبنی بر بازگشت فوری تحریم ها (در صورت تخلف تهران) پشتیبانی شود

منندز همچنین قول داد برای تقویت توانمندی های دفاعی اسرائیل اقدام کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار