حجةالاسلام محمد رضا باقر زاده، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسهی آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ضعفها و ایرادات وارده بر بیانیه جهانی حقوق بشر اظهار داشت: ایرادات بسیاری به این بیانیه وارد شده که این مسئله بیانگر وجود ضغفهای علمی و ارزشی آن نسبت به ملتهای مختلف است.
وی با بیان اینکه دو بیانیه جهانی حقوق بشر معلول وضعیت حاصله پس از جنگهای جهانی اول و دوم است اظهار داشت: بانیان این اعلامیه بدلیل خرابیهای که این دو جنگ برای جامعه جهانی بدنبال داشت، تصمیم گرفتند راهکاری را برای دفاع از حقوق انسانها تنظیم کنند.
این استاد حقوق بین الملل ادامه داد: تنظیم کنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر تحت تاثیر شرایط آن زمان تمام توجه و همتشان را بر این مسئله معطوف داشتند که در مرحلهی اول دیگر جنگی رخ ندهد و در مرحلهی بعد در صورت وقوع جنگ، حقوق انسانها ضایع نشود.
وی با بیان اینکه بانیان جهانی حقوق بشر بدنبال راهکاری فوری برای جلوگیری از قتل و غارت بودند و به همین جهت به مبانی توجهی نداشتند، تاکید کرد: وقتی یک بیانیه جهانی تنظیم میشود نباید صرفا بر مبنای وضعیت اضطراری باشد.
این عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اعلامیه جهانی حقوق بشر را سندی برای خروج از وضعیت نامطلوب ایجاد شده پس از جنگهای ویرانگر دانست و تصریح کرد: این اعلامیه سندی برای خروج از وضعیت اضطراری است نه سندی برای زندگی انسانها و این در حالیست که طرفداران این اعلامیه آنرا به عنوان راهکار حیات مدنی مطرح کرده و میخواهند بر مبنای آن برنامه زندگی ارائه دهند.
حجةالاسلام باقر زاده گفت: این اعلامیه بر اساس مبنای عقلی و توحیدی نیست به طوریکه برخواسته از ارزشهای بانیان اصلیاش تهیه شده و بنابر این مورد قبول همه ملتها نیست.
وی خدا انکاری را مبنای اعلامیه حقوق بشر دانست و توضیح داد: این مسئله به معنی آنست که خدا در نظام ارزشی این اعلامیه قابل پذیرش نیست به طوریکه از آغاز آزادی انسانها را بر اساس تولد تعریف کرده و با انکار خلقت آزاد بشر سعی در نادیده گرفتن وظیفه انسان نسبت خدا دارد بنابر این نمیتواند پاسخگوی ارزشهای دینی و عقلی باشد.
این استاد حوزه دانشگاه افزود: پیش از تنظیم اعلامیه جهانی حقوق بشر، سالهای طولانی اعلامیه استقلال آمریکا به عنوان سندی برای دفاع از حقوق بشر مطرح میشد که در آن تصریح شده بود که انسانها آزاد خلق شدهاند که البته این مطلب به عنوان یک بحث عقلانی مورد قبول ادیان است.
وی در خصوص ایرادات دیگری که به اعلامیه جهانی حقوق بشر وارد است، گفت: این اعلامیه بر اساس نسبی گرایی در حوزه ارزشها بنا نهاده شده و هیچ مطلب ارزشی را مطلق و قابل اعتقاد نمیداند .
در حقوق بشر اسلامی خدا انکاری تبدیل به خداباوری شده است
حجةالاسلام باقر زاده تحکم گرایی در جهت اثبات و اجرای ارزشهای آمریکایی و مادی را از دیگر ایرادات بیانیه جهانی حقوق بشر بر شمرد و تصریح کرد: اگر چه نسبی گرایی اساس این اعلامیه است اما در عین حال آنجا که با ارزشهای آمریکایی و مادی چون لیبرالیسم و دموکراسی مواجه است به صورت تحکم گرا و با نوعی دیکتاتوری حقوقی این موارد را قطعی و لازم الاجرا میداند.
وی بیان کرد: بانیان این اعلامیه سعی کرده اند آنرا به عنوان یک ایدئولوژی و یک دین مطرح کنند به طوریکه که طرفداران اعلامیه جهانی حقوق بشر، آنرا در برابر ارزشهای توحیدی قرار میدهند .
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: آنان می خواهند ارزشهای توحیدی در برابر این اعلامیه ذبح شود و به همین خاطر ملتهای متدین به آن تن نمیدهند.
وی در خصوص حقوق بشر اسلامی گفت: در این حقوق بشر خدا انکاری به خدا باوری تبدیل شده و اعتقاد به قرآن روحی به عنوان مبنا قلمداد شده است.
این استاد حوزه دانشگاه ادامه داد: حقوق بشر اسلامی بر اساس فرجام اندیشی و قیامت باوری و با توجه به حیات اخروی انسان طراحی شده است و به طوریکه انسان را موجودی می داند که در قیامت زندگی خود را ادامه میدهد بنابر این حقوق بشر باید بر اساس زیست ابدی تنظیم شود.
حجةالاسلام باقر زاده در پایان خاطر نشان کرد: در حقوق بشر اسلامی اومانیسم و سکولاریسم مورد تردید و نسبی گرایی مردود است به طوریکه اصول اسلامی به عنوان اصول تغییر ناپذیر و مطلق در نظر گرفته میشود.
انتهای پیام/