كارشناس تجويز و مصرف منطقي دارو گفت: از مصرف خودسرانه داروی سیپروهپتادین در درمان بي اشتهايي خودداری کنید.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،دكتر مجيد حنيفه،ک اهش اشتها را نشانه یا علامت تعداد زیادی از بیمارها بيان كرد و گفت: حالات روحی و روانی، وضعیت های اجتماعی و اقتصادی افراد و مصرف بسیاری از داروها می تواند  از عوامل اين بيماري‌باشد.

وي با اشاره به اينكه در درمان کاهش اشتها نخست باید به دنبال علت پیدایش آن و راه حل رفع آن بود افزود:اگر بی اشتهایی شما همراه با علائمي همچون ، كاهش وزن زياد بدون دليل، ابتلابه نشانه های افسردگی مانند اختلال در خواب، اضطراب، بی میلی به انجام کارها، وابستگي به داروهاي محرك، مخدر و یا الکل و یا  اگر داروهایی مصرف می كنيدکه از عوارض شایع آنها کاهش اشتها است مانند ترکیبات آمفیتامین، انتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی، داروهای پرتو درمانی، کوکائین، کوئین و هروئین حتماً براي تشخیص آن به پزشک مراجعه كنيد.

حنيفه اظهار كرد: اگربی اشتهایی به طورریشه ای و علمی درمان نشود، عوارض بالقوه ای  از جمله از دست دادن قدرت بدنی و احساس ضعف، سوء تغذیه، پیشرفت بیماری اصلی ایجاد کننده کاهش اشتها، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم براي عملکرد طبیعی بدن را برای بیمار در پی خواهد داشت.

وي مصرف خودسرانه داروی سیپروهپتادین را درمان موقت کاهش اشتها برشمرد و افزود: سیپروهپتادین درمان اصلی بی اشتهایی نيست، آثار سریع و زود گذر ناشی از مصرف خودسرانه این دارو بر روی بهتر شدن اشتهای افراد، آنها را از پیگیری دقیق عامل ایجاد کننده کاهش اشتها و در نتیجه درمان بیماری اصلی باز می دارد.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي دارو يادآورشد: سیپروهپتادین مي تواند عوارض شایعی چون گیجی و خواب آلودگی، تشنج ، زنگ زدن گوش، احساس ضعف و بی حالی، بالا رفتن ضربان قلب، کاهش دفعات ادرار، زرد شدن چهره فرد، تب، بی قراری، اختلالات خواب، تاری دید، خشکی دهان و بینی، ناراحتی معده، حالت تهوع و یا یبوست براي بيمار به وجود آورد.

حنيفه افزود: در صورت ابتلا به آب سیاه چشم، زخم معده، بزرگی پروستات، سابقه حمله آسم، فشار خون بالا، بیماری قلبی و پرکاری تیروئید، به طور قطع از مصرف خود سرانه این دارو خودداری كنيد و از توصیه ی آن درصورت تجویز پزشک برای شما به دیگران (به ویژه افراد مسن و ناتوان) پرهیز کنید.
انتهای پیام/گ
برچسب ها: همدان ، پرهیز ، پزشکی ، مصرف ، قرص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
ببخشید هرروزباید۳تاازاین قرص های سیپروهیپتامین بخورم یابایدیک قرص روبه سه قسمت تقسیم کنم وتوروز۳تکه ریز بخورم