هاآرتص: اسرائیل اجازه بازرسی از زرادخانه های هسته ای خود را نمی دهد

قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص زرادخانه های هسته ای رژیم صهیونیستی، پیامدهای اجتناب ناپذیری را برای این رژیم به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، رژیم صهیونیستی از دو هفته پیش برای مخالفت با قطعنامه احتمالی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص زرادخانه های اتمی این رژیم، کمپینی را آغاز کرده است. 

قطعنامه ضد اسراییلی سازمان بین المللی انرژی اتمی از حمایت  مصر و سایر کشورهای عرب و مسلمان منطقه برخوردار است. قرار است این قطعنامه با عنوان "ظرفیت های هسته ای رژیم صهیونیستی" در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شود. 

مصر در سال های اخیر چندین بار با ارائه قطعنامه هایی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواستار نظارت این سازمان از زرادخانه های اتمی رژیم صهیونیستی شده بود.

مصر در این قطعنامه ها با محکومیت رژیم صهیونیستی، خواستار دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به زرادخانه های هسته ای این رژیم شده بود. این کشور همچنین خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی با محوریت تبدیل خاورمیانه به منطقه ای عاری از جنگ افزارهای هسته ای شده بود.

برخلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ظرفیت های اتمی رژیم صهیونیستی الزام آور نیست؛ با این وجود، می تواند باعث برانگیختن حساسیت های بین المللی نسبت به برنامه هسته ای این رژیم شود. در اینصورت، آژانس بین المللی انرژی اتمی مجبور خواهد شد اقدامات سخت‌گیرانه تری را در خصوص ظرفیت های هسته ای رژیم اشغالگر قدس در دستور کار قرار دهد. در نتیجه این اقدامات، جایگاه دیپلماتیک رژیم صهیونیستی آسیب پذیر‌ تر خواهد شد. 

ایران و مصر چند ماه پیش در کنفرانس بررسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، قطعنامه مشابهی را ارائه کردند. آمریکا، انگلیس و کانادا مانع از تصویب قطعنامه مذکور شدند. 
محدب جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – چندی پیش مقاله ای با عنوان "ایران توافق هسته ای تاریخی را امضا کرد، اکنون نوبت رژیم صهیونیستی است" نوشت. این مقاله در روزنامه گاردین منتشر شد. 
وزیر امور خارجه ایران در این مقاله بر ضرورت پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای تاکید کرد و خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی با محوریت تبدیل خاورمیانه به منطقه ای عاری از سلاح های هسته ای شد. 

در ادامه این مقاله آمده: رژیم صهیونیستی برنامه زرادخانه هسته ای خود را علنی نکرده است و به پذیرش معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای نیز تمایلی ندارد. 

رژیم صهیونیستی در سال های اخیر با توسل به اقداماتی، مانع از صدور قطعنامه های ضد اسراییلی در آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است. رژیم اشغالگر قدس در هفته های اخیر نیز فعالتر شده تا مانع از تلاش ایران و مصر برای صدور قطعنامه ضد اسراییلی در آژانس بین المللی انرژی اتمی شود. این رژیم برای ممانعت از تصویب قطعنامه ضد اسراییلی، نمایندگانی را به کشورهای صاحب رای در آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاد تا آنان را از رای دادن به قطعنامه ضد اسراییلی باز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار