معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۱۴ میلیون اصله، شاخه و گلدان گل به خارج از کشور صادر می شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد تقی شکوهی به اهمیت مصرف گل و گیاهان زینتی اشاره کرد و افزود: تاثیرات روحی و روانی گل و گیاه در افزایش ضریب امید به زندگی و تغذیه روحی افراد جامعه، افزایش ضریب کارایی افراد در محیط های کاری، افزایش تفاهم و ایجاد ارتباط و رضایتمندی خانوادگی و اجتماعی به اثبات رسیده و پرورش گل و گیاه در افزایش حس نوع دوستی در افراد موثر است.

وی ادامه داد: مازندران دارای ۹۰۶ هکتار سطح زیر کشت گل و گیاه در فضای گلخانه ای و باز با ۴ هزار و ۲۷۵ بهره بردار است که برای ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، میزان کل تولید را ۳۶۶ میلیون اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز اعلام کرد.

شکوهی اظهار کرد: میزان صادرات به خارج از کشور، ۴ درصد تولیدات این بخش معادل ۱۴ میلیون اصله، شاخه و گلدان به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، اوکراین، امارات متحده عربی و کویت می باشد که با احتساب میزان صادرات به خارج از استان، معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد کل تولید است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف سالانه گل در ایران ۱۰ شاخه است که در مقایسه با سایر کشور‌ها مانند روسیه و آلمان ۱۴۰ شاخه کمتر است، گفت: برابر آمار اعلام شده از سوی سازمان‌های مختلف بین المللی، بیش از ۸۲ درصد صادرات جهانی گل از کشورهای آلمان با سهم ۲۲ درصد، آمریکا ۱۵ درصد و فرانسه و انگلیس با ۱۰ درصد می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: آلمان با واردات گل از کشورهای آفریقایی و با استفاده از تجهیزات فرآوری نوین، رتبه بر‌تر دنیا را در میزان تولید و صادرات گل، به خود اختصاص داده است.

شکوهی با اشاره به اینکه ایران با تولید سالانه ۳ میلیارد و ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه گل و درآمد ۱۰۰میلیون دلاری، رتبه ۲۶ دنیا را بعد از آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، ژاپن و روسیه داراست، ادامه داد: ۴۵ هزار تولیدکننده گل در ایران تنها یک درصد از بازارهای جهانی گل را در اختیار دارند که با حمایت‌های دولت امکان افزایش تا بیش از ۱۰ درصد وجود دارد.

وی اظهار کرد: گل‌های شاخه بریده در ایران به دلیل نداشتن خریدار، کم بودن سرانه مصرف، فقدان امکانات صادراتی و بالا بودن هزینه تولید به ضایعات تبدیل می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مهمترین مشکلات در حوزه صادرات صنعت گل و گیاه اشاره کرد و افزود: نبود پایانه‌های صادراتی گل و گیاه در کشور، ناآگاهی از سلیقه بازارهای جهانی به لحاظ اندازه شاخه، تعداد و غنچه‌های گل و رنگ، نبود هواپیمای اختصاصی باری ویژه حمل گل و گیاه، گرانی کرایه حمل هوایی و عدم انسجام بین تشکل‌های مرتبط با گل و گیاه در کشور از جمله مشکلات صادرات گل و گیاه می باشد.

شکوهی تصریح کرد: واردات گل بسیار ناچیز است و به دلیل عدم توجیه اقتصادی و بالابودن قیمت تمام شده گل های وارداتی نسبت به گل های تولید داخل، این مساله چندان قابل توجه نیست و واردات تنها در زمینه پایه ها و بوته های مادری رواج داشته که آن هم با نظر سازمان حفظ نباتات کشور قابل انجام است.

وی اظهار کرد: سرانه مصرف گل در مازندران که بخشی از سرانه مصرف گل در کشور است در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز است و سرانه مصرف بیشتر در زمینه مصرف گل های شاخه بریده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: میزان مصرف گل در مازندران بیشتر تحت تاثیر مسایل اقتصادی و فرهنگی است و فرهنگ سازی با اطلاع رسانی بیشتر از سوی رسانه ها و برپایی نمایشگاه ها امکان پذیر خواهد بود.

شکوهی یادآور شد: تنها پایانه صادراتی مازندران در غرب استان در شهرستان عباس آباد در حال ساخت است که مراحل ساخت و تجهیز آن ادامه دارد.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.