امروزه رسانه ها به شکل گسترده ای نقش رهبری افکار عمومی را بر عهده گرفته اند که ‏هر یک از رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... به سوی مخاطبان خاص خود نشانه گیری کرده و اهداف خود را ‏دنبال می کنند.‏

امروزه رسانه ها به شکل گسترده ای رهبری افکار عمومی را در دست گرفته اند///فردا پ//به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ سید محسن بنی هاشمی" با حضور در اولین نشست ‏برنامه کافه نقد گفت: اساس کار رسانه ها بر روی مخاطبین خود شامل تغییر طرز تلقی افراد، هدایت فکر و کنترل رفتار می شود که امروزه به شکل ‏گسترده ای نقش رهبری افکار عمومی را بر عهده گرفته اند که هر یک از رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... به ‏سوی مخاطبان خاص خود نشانه گیری کرده و اهداف خود را دنبال می کنند.‏

وی اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که باید با آن آشنا شویم تا بتوانیم به عرصه فرهنگ رسانه ورود پیدا کنیم، آگاهی از ‏چگونگی جلوه های فرهنگی در سطح نظام های اجتماعی است.‏

این دکترای علوم ارتباطات و رسانه افزود: رسانه سیطره خود را در نظام خانواده قرار داده و لذا در برخورد با رسانه باید سه ‏موضوع شناخت مخاطبان رسانه، فرآیند و کارکردهای رسانه ای و نیز تأثیر رسانه ها بر مخاطبان را مدنظر قرار بگیرد.‏

وی ادامه داد: هدایت و جهت دهی انگیزه ها و هیجانات مخاطبان و همچنین ساماندهی ماهیت و کیفیت یادگیری مخاطبان دو وجهی ‏هستند که رسانه ها برای رسیدن به اهداف خود مورد توجه قرار می دهند و لذا با دستخوش تغییر قرار دادن یادگیری افراد ‏افکارشان را جهت دهی می کنند.‏

وی اظهار کرد: هرساله میلیون ها دلار برای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از سوی کشورهای خارجی هزینه می شود که ‏بایددید هدف این رسانه های قارچ گونه دلسوزی برای فارسی زبانان چیست، قطعا آنها قصد جهت دادن به ‏رفتار و ذهن مخاطب را دارند و در همین راستا رسانه ها به واسطه زبان خودشان به مخاطب می گویند که چه بکند چه نکند ‏و چطور بیندیشد.
بنی هاشمی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص نقش رسانه ها در جهان کنونی افزود: این روزها یکی از خطرناک ترین حوزه هایی که ‏رسانه ها خود را درگیر آن کرده اند حوزه کودک است که هدف آنها ورود و رخنه به ریشه افراد است.‏

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دوره زورگویی در انتقال اطلاعات و رسانه ها به اتمام رسیده، بحث اقناع (یعنی با دلیل و استدلال ‏موضوعی را مطرح ساختنبه همراه تکنیک های آن به عنوان گل سرسبد تمامی شگردهای رسانه ای مطرح است؛ در اقناع ‏روش اعمال قدرت به جای زور تبدیل به روش ترغیب و متقاعد کردن می شود.‏

دکترای علوم ارتباطات و رسانه در ادامه گفت: رسانه ها اطلاعاتشان را گزینش می کنند و به ما می فهمانند آنچه به شما نشان می ‏دهیم واقعیت دارد و آنچه نمی بینید وجود ندارد و لذا در همین مسیر علایق و سلایق و سرگرمی های ما را دستکاری کرده و لذت ‏های کاذب و ساختگی را جایگزین لذت های طبیعی و مبتنی بر سلامت روانی و ذهنی می کنند.‏

وی در بخش سوم این نشست با ارائه سوالاتی اظهار کرد: حال پس از بررسی این موارد به صورت مقدماتی، سوال مطرح می ‏شود که چه باید کرد؟، در اینجا گفته می شود که در ابتدای امر باید دید کشتی خانه ما را چه کسی هدایت می کند؟ و در واقع ‏سکان دار کشتی فرهنگ تعلیم و تربیت در محیط خانواده چه کسی است، سپس فرصت ها و تهدیدها را بشناسیم و اثرگذاری ‏انواع رسانه ها را در خانواده بررسی کنیم تا بتوانیم در برخورد با این مسائل و بحران ها به یک دفاع فرهنگی دست یابیم.‏

گفتنی است؛ اولین نشست برنامه کافه نقد ویژه تابستان 94 با عنوان "امشب شام چی داریم؟و با محوریت بررسی نقش رسانه ها ‏در دگرگونی هویت ‏فرهنگی روز یکشنبه چهارم مردادماه از سوی فرهنگسرای رسانه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار ‏شد.‏

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.