جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه کشورهای 5+1 در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان رخ داد و رمضانی زیباتر با خاطره‌ای شیرین‌تر برای مردم ایران رقم زد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه رمضان امسال، در کنار همه زیبایی‌هایش، یادگار مهمی نیز داشت که خاطره‌ای شیرین‌تر از ماه رمضان سال‌های قبل برای مردم ایران رقم زد.
 
در واپسین روزهای رمضان امسال، ایران و گروه کشورهای 5+1 پس از مذاکراتی طولانی که حتی به چندین بار وقت اضافه نیز رسید، نهایتاً توانستند مذاکرات میان خود را جمع‌بندی کنند و آنچه در حال حاضر در ادبیات سیاسی به "برجام" موسوم شده است را طراحی و به عنوان نقشه راه جهت ادامه گفتگوها و تعاملات به جهانیان معرفی کنند.
 
فارغ از همه ابعاد فنی و حقوقی و سیاسی این مذاکرات طاقت‌فرسا که به راستی یکی از سخت‌ترین مذاکرات در طول تاریخ روابط بین‌الملل لقب گرفت، نمی‌توان از جوانب معنوی حاکم بر این مذاکرات غفلت کرد. در این میان، حمایت‌هایی که مردم "امیدوار به تدبیر" ایران اسلامی به حصول نتیجه مطلوب در مذاکرات هسته‌ای از تیم مذاکره‌کننده ایرانی داشتند، می‌تواند بسیار مهم و موثر قلمداد گردد.
 
آنچه گفته شد، با عنایت به مدخلیت شأن و ماهیت الهی حاکمیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی، در سیاست خارجی و سطح تعاملات دولت ایران با دولت‌های دیگرِ حاضر در جامعه بین‌المللی نیز موضوعی بسیار در خور توجه ارزیابی می‌گردد.
 
برخورداری نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاست‌های داخلی و خارجی این نظام از وصف "الهی"، موضوعی است که هم در مقدمه و هم در برخی اصول اولیه و ابتدایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صریحاً به آن اشاره شده است. اساساً بنابر عقیده بسیاری از کسانی که در حوزه "حاکمیت و حق حاکمیت" صاحب نظر محسوب می‌شوند، ورود موضوعاتی از سنخ حاکمیت الهی و معنویات به سیاست، یکی از مختصات مهم نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و می توان مدعی شد در بین نظام های سیاسی موجود در دنیا، ایران، تنها کشوری است که از چنین وضعیتی برخوردار است.
 

ماه عسل هسته‌ای/افطار و سحر با چاشنی توافق خوب

 
اینکه در کلام بزرگان و پیشگامان نظام اسلامی به ویژه امام راحل(ره)، حاکمیت از آن خدا محسوب شده و خدمت به مردم با مفاهیمی چون تقرب به خداوند، نیت صادقانه، پاک و الهی، ذخیره برای معاد و... عجین شده است، به خوبی و به صراحت، گویای سرشت و جوهر نظام جمهوری اسلامی است.
 
مفاهیمی از این دست به حوزه سیاست خارجی نیز وارد شده و یکی از مبانی روابط جمهوری اسلامی با دیگر دولت‌هایی است که از سوی ایران به رسمیت شناخته شده و واجد ویژگی‌ها و معیارهای برقراری ارتباطات دیپلماتیک محسوب شده‌اند.
 
به نظر می‌رسد این جای بسی افتخار است که در کنار رعایت همه موضوعات و مسائل فنی و تخصصی اعم از حقوقی و سیاسی در مذاکرات هسته‌ای، ابعاد و جوانب معنوی نیز لحاظ شده و همه مسئولان امر و هم جبهه مردمی که از نتایج مثبت ناشی از "مذاکرات هسته‌ای مطلوب" بهره‌مند می‌شوند، خود را مستظهر به حمایت‌ها و امدادهای الهی می‌دانند.
 
توفیق تیم هسته‌ای ایران، امسال، یکی از دعاهای مهمی بود که آحاد مردم شریف و ایمانی ایران اسلامی در گاه سحر و افطار و به ویژه در مراسم لیالی قدر به درگاه ایزد منان داشتند زیرا مردم ایران به این درک بالا رسیده‌اند که توافق خوب که معیارها و ضوابط مورد نظر ایران در آن مراعات شده باشد، نه فقط به سود طرف مقابل، منطقه و جهان، بلکه به سود خود ایران نیز هست و می‌تواند چالش‌های ناشی از یک "بحران غیر ضروری" را رفع کند.
 

نکاتی از این قبیل، فرمایش امام عظیم‌الشأن با این مضمون که "در همه امور، خدا را در نظر بگیرید" را در ذهن تداعی می‌کند و امید عمیق‌تری در دل مردم ایران ایجاد می‌کند که مسئولان امر، خداوند را عالم بر ظاهر و باطن عملکرد خود می‌دانند و قطعاً تلاش خواهند کرد تا رضایت و خشنودی خداوند را تحصیل کنند که "رضی الخالق فی رضی المخلوق"
 

گزارش از حمیدرضا حیدرپور 

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
براتعلی
۲۱:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
حالا که چی
آخرین اخبار