رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که قدرت بین‌المللی ایران در مذاکرات ثابت شد گفت: با پیروزی کامل توانستیم تحریم‌ها را پس بزنیم البته تحریم‌ها بی هزینه نبود اما این ملت به پای حقوق خود می‌ایستد

سانتریفیوژ و صنعت اقتصادی کشور خواهد چرخید/ تحریم‌ها رفع می‌شود تا صادرات افزایش یابد/ در جمع‌بندی وین تحریم‌های فرا هسته ای را هم رفع کردیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، افق پیش روی جمع بندی مذاکرات وین امشب 23 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نهاوندیان در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری اول پیرامون افق پیش روی مذاکرات وین گفت:  آن چیزی که ایران می‌خواست نه تنها در بحث هسته ای بلکه در بحث جایگاه بین‌الملل و منطقه ای و حتی بالاتر از آن که همان  تفوق گفتمانی جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌المللی بود در این توافق به دست آمد.

وی  با اشاره به این که 23 ماه قبل مردم در حماسه سیاسی 24 خرداد سال 92 رای به رویکرد تعامل سازنده با جهان رای دادند افزود: آن‌ها قدرت خود را پشت سر دولتی قرار دادند که با استدلال و متانت از حقوق هسته ای دفاع کردند تا صنعت هسته ای امکان پیشرفت داشته باشد.

در تاریخ روابط بین‌الملل سابقه ندارد قطعنامه ای با مذاکره لغو شود

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که ظالمانه بودن تحریم‌ها در سطح بین‌المللی اثبات شد خاطر نشان کرد: در تاریخ روابط بین‌الملل سابقه ندارد که کشوری تحت قطعنامه فصل 7 شورای امنیت قرار گرفته باشد و بعد با مذاکره یک یک قطعنامه ها با توافق لغو کند.

نهاوندیان با بیان این که باید اذعان داشت که در موارد دیگر این مسئله بود که با هرج و مرج ، سقوط نظام‌ها و یا جنگ‌ها روبرو بودیم گفت: دشمنان با دروغ پردازی و امپراتوری عظیم رسانه ای در صدد بودند تا تصویری از ایران اسلامی ترسیم کنند که واقعیت نداشت.

وی  با اشاره به این که 6 قطعنامه بر علیه ایران صادر شده است بیان کرد: پیروزی گفتمانی را در عرصه عمل نیز شاهد هستیم.

 قدرت منطق ایران در عرصه بین‌الملل ثابت شد

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که در این پیروزی چه چیزهایی را مورد بده بستان قرار دادیم گفت: قدرت منطق ایران در عرصه بین‌الملل ثابت شد

توانستیم تحریم‌ها را پس بزنیم

نهاوندیان با اشاره به این که در این دوره شاهد تحقق کامل وعده رئیس جمهور کشورمان بودیم که هم اقتصاد و هم سانتریفیوژها خواهد چرخید گفت: قدرت بین‌المللی ایران در این مذاکرات ثابت شد زیرا توانستیم تحریم‌ها را پس بزنیم و تمامی چرخه هسته ای را حفظ کنیم.

وی با اشاره به این که صنعت فولاد و پتروشیمی هم مانند صنعت هسته ای حائز اهمیت است افزود: ایران به این صنعت به عنوان منبع انرژی می‌نگریست این در حالی بود که دشمنان و بدخواهان این صنعت و این پرونده را مورد حساسیت امنیتی قرار دادند.

اگر کسی با ایران به زبان تهدید و فشار صحبت کند ملت خواهند ایستاد

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر این که ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست اما آن‌ها به ما اتهام زدند خاطر نشان کرد: اگر کسی با ایران با فشار و تهدید صحبت کند ملت خواهند ایستاد و به پای هزینه آن با مقاومت می‌ایستند.

نهاوندیان با اشاره به این که پرونده ایران به شورای امنیت رفت گفت:  آن‌ها با توهم تهدید بودن فناوری هسته ای محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را اعمال کردند.

 با پیروزی کامل توانستیم تحریم‌ها را پس بزنیم

وی اظهار داشت: اکنون با پیروزی کامل توانستیم تحریم‌ها را پس بزنیم این در حالی است که این تحریم‌ها بی هزینه نبود اما ملت به پای حقوق خود ایستاد.

توانستیم تمامی چرخه هسته ای را حفظ کنیم

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دستاورد بزرگ ما این است که هم در صنعت هسته ای و هم در همه چرخه های صنعت هسته ای توانستیم به خوبی منافع مان را حفظ کنیم.

نهاوندیان با بیان این که هم غنی سازی و هم تحقیق و توسعه به جا ماند گفت: هیچ قسمتی از این چرخه تعطیل و یا تعلیق نشد.

وی  با اشاره به این که نطنز سرپا ماند گفت: در اوایل کار می‌گفتند که حتی اسم فوردو را نیاوریم به طوری که به بهانه فوردو قطعنامه صادر کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: تحریم‌ها رفع می‌شود تا صادرات افزایش یابد نه این واردات افزایش پیدا کند.
نهاوندیان ادامه داد: ما در حال حاضر به سوخت هسته ای نیاز نداریم بلکه ما برای نیروگاه بوشهر که سال‌ها بعد قراردادمان با روسیه به پایان می‌رسد می‌خواستیم خودمان را آماده کنیم که در آن جا سوخت خودمان را بتوانیم خودمان فراهم کنیم و دقیقاً همینی که در توافق حاصل شده است ما را به همان نقطه زمانی می‌رساند که بتوانیم در لحظه نیازمان را خودمان تولید کنیم.

اکنون دیگر ما به عنوان یک تولید کننده اورانیوم غنی شده در بازارهای جهانی به رسمیت شناخته می‌شویم

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که ایران تحریم بود این بود که حق نداشت هیچ گونه واردات و صادرات مربوط به بحث هسته ای داشته باشد و اما یک مفاد این توافق این است که حالا دیگر ما به عنوان یک تولید کننده اورانیوم غنی شده در بازارهای جهانی به رسمیت شناخته می‌شویم یعنی آن چه را که می‌توانیم فرآوری کنیم به بازارهای جهانی می‌فروشیم و می‌توانیم از دنیا اورانیوم وارد کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: یعنی فرآیند تولید ارزش افزوده اورانیوم غنی شده در ایران به رسمیت شناخته می‌شود البته می‌شد که ما کماکان روی 1IR ادامه دهیم و تولید آن‌ها افزایش دهیم و محدودیت‌ها را نه فقط در هسته ای بلکه در اقتصادمان هم تحمل کنیم اما آن چه که با این توافق حاصل شده فراتر رفتن از 1IR است و ما می‌توانیم روی 2IR، 4 IR ، 6 IR و 8IR  کار کنیم و جلو برویم البته طبق برنامه زمانی که خودمان تصمیم می‌گیریم.

نهاوندیان تاکید کرد:برنامه هسته ای که الآن داده می‌شود دقیقاً بر اساس تشخیص کارشناسان فنی و هسته ای ماست اما از آن طرف توانستیم در کنار این که این توانایی را حفظ کردیم اقتصادمان را در یک فضای جدید بین‌المللی قرار دهیم.

تحریم‌ها رفع می‌شود تا صادرات افزایش یابد

وی تصریح کرد: در طول این سال‌های پتانسیل تولید ملی‌مان بالا رفته اما تحریم‌ها بازارهای صادراتی را به روی ما بسته بود که الآن با این رفع تحریم‌ها  بازارهای جهانی به روی ما گشوده خواهد شد البته نباید این تصور نادرست در اذهان باشد که تحریم‌ها که تمام شد واردات زیاد می‌شود بلکه ما تحریم‌ها را برداشتیم برای این که صادرات ملی ایران بازار گشایی کند.

در جمع‌بندی وین تحریم‌های فرا هسته ای را هم رفع کردیم

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: به طور مثال بعد از توافق موقت ژنو شاهد رشد محصولات پتروشیمی بودیم و در همین توافق با وجود این که اول تمام بحث این بود که تحریم‌های اختصاصی هسته ای برداشته شود ما تحریم‌های فرا هسته ای را هم رفع کردیم که به طور مثال می‌توانیم به تحریم‌های هواپیمایی اشاره کنیم. ضمن این که حتی شرکت‌های آمریکایی که به دلیل تحریم‌های قبل از هسته ای نمی‌توانند با ایران مبادله کنند الآن در این توافق شعب شرکت‌های آمریکایی در خارج از آمریکا لغو تحریم می‌شوند.

نهاوندیان تاکید کرد: یک قوانین و مقررات در بخش اول احصاء شده و در بخش دوم در حوزه های نفت، بیمه، حمل و نقل، کشتی‌رانی و .... یک به یک این موارد به تفسیر ذکر شده است.

وی اظهار داشت: آن چه که واقعیت روی میز است توافق 6 قدرت جهانی  با ایران و مجموعه سندهایی است که مورد توافق است و اگر کسی در مسیر پیش رو نسبت به اجرای توافق لغزشی داشته باشد نسبت به عدم اجرای آن‌ها سرزنش جهانی خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: غربی‌ها توانسته بودند با تصویر سازی منفی و ایران هراسی نهاد بین‌المللی را به این برسانند که 6،7 قطعنامه علیه ایران صادر کند لذا اگر کسی دبه درآورد به هیچ وجه قدرت این که مجدداً این بسیج جهانی کند و بتواند دوباره با ادعاهای واهی تحریم را به ایران تحمیل کند نخواهد توانست.

نهاوندیان در ادامه در خصوص برداشت‌های متفاوت روسای جمهور ایران و آمریکا از متن توافق هسته ای اظهار داشت:به نظرم بهترین پاسخ برای رفع هر گونه ادعایی که ممکن است برای مصارف داخلی گفته شود همین متن‌هاست.

وی یادآور شد: در روز اجرای توافق رئیس جمهور آمریکا کلیه تحریم‌های مالی و بانکی مربوط به هسته ای را باید متوقف کند و اقدامات لازم را برای لغو آن‌ها فراهم سازد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: ما هیچ اقداماتی نخواهیم کرد تا همه مصوباتی که قول داده‌اند تصویب کنند و پس از آن است که ایران تعهدات خود اجرایی می‌کند.

توافق به دست آمده مبتنی بر اعتماد به طرف مقابل نبوده است

نهاوندیان ادامه داد: نقاط قوت این توافق مبتنی بر ذاتیات خود این مباحث است که ما این توافق را به دست آوردیم و دستیابی به این توافق مبتنی بر اعتماد به طرف مقابل نبوده است.

وی تصریح کرد:ما به دلیل رویکردها و عملکردهای نامناسب و خصمانه آمریکا و دول غربی دلایل کافی داشتیم که به آن‌ها اعتماد نداشته باشیم پس حصول این توافق بر مبنای اهتمام نبوده بلکه اعتماد ما به جوانان انقلابی کشورمان به مذاکره کنندگان و به مسئولان نظام است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اگر با طی همه مراحل و بررسی دقیق در همه موارد به این رسیدیم که این توافق یک توافق خوب است این از منظر ماست و ما به منظر آن‌ها کاری نداریم.

نهاوندیان تاکید کرد: آن‌ها گزینه ای غیر از مذاکره با ایران نداشتند و امروز دیگر نمی‌توانند با زبان تهدید با تحریم با ایران صحبت کنند.

پیروزی اصلی ما در این توافق پیروزی گفتمانی است

وی یادآور شد: پیروزی اصلی ما در این توافق پیروزی گفتمانی است، اگر زبان این بیانیه را نگاه کنید و با مدلی که آن‌ها سال‌ها قبل با ایران صحبت می‌کردند مقایسه کنید سراسر بیانیه جز تکریم از ایران و سخن مبتنی بر اعتماد به برنامه صلح آمیز هسته ای مان نمی‌توان پیدا کرد.

امروز دیگر با ایران نمی‌توانند با زبان تهدید و تحریم صحبت کنند

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد:این‌ها همان کسانی هستند که یک زمانی با بی ادبی و وقاحت تعبیراتی مانند محور شرارت را به کار می‌بردند اما متانت ، منطق و جایگاه مردمی نظام ایران و جایگاه منطقه ای و بین‌المللی ایران آن‌ها را به اینجا رسانده که دیگر ادامه زبان تهدید و تحریم کارساز نیست و باید با ملت ایران با تکریم سخن بگویند.

 نخستین ضمیمه ای که به پایان رسید بحث تحریم‌ها بود

نهاوندیان در ادامه در خصوص سفر 11 روز پیش خود به وین گفت: اولین ضمیمه ای که کار توافق و تبیینش انجام شد ضمیمه مربوط به تحریم‌ها بود و بحث‌های اقتصادی که صورت می‌گرفت، خوشبختانه تیم کارشناسی اقتصادی ما که از ماه‌ها قبل کار خودش را آغاز کرده بود در این دو سه روز اخیر مذاکره در کنار مذاکره کننده هسته ای قرار گرفت.

رفع تحریم‌ها اولویت اول ما بود

وی با بیان این که رفع تحریم‌ها اولویت اول ما بود گفت: ما به طرف مقابل گفته بودیم تا زمانی که بحث تحریم‌ها حل نشود ما بحث دیگری با شما نداریم و بعد از لوزان در اولین دور مذاکرات و با وجود این که آن‌ها آمده بودند تا بحث‌های فنی و هسته ای داشته باشند موضع تیم ایران این بود که اول باید بحث مربوط به تحریم‌ها حل و فصل شود از این جهت حاصل این سفر این بود که ضمیمه رفع تحریم‌ها تمام شد.

هدف بزرگ جمع‌بندی وین روشن شدن تکلیف پرونده ایران در شورای امنیت بود

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه در خصوص پشت صحنه مذاکرات و در خصوص این که ما در برخی از روزها شاهد صحبت‌های جدی بین طرف‌های مذاکره کننده بودیم که گاهی فضا را به هم می‌ریخت گفت: فضای مذاکرات برای ما هیچ گاه به هم نریخت چرا که ما یک مسیر مستقیم داشتیم و هیچ موعد و پایان مهلتی برای رسمیت نداشت ، ما هدفی داشتیم که باید به آن می‌رسیدیم و خطوط قرمزی که نظام تعیین کرده بود و دستیابی به حقوق هسته ای ایران در کنار رفع تحریم‌ها برای ما هدف بود به ویژه این که هدف بزرگ این بود که رویکرد ظالمانه و نابحق پرونده ایران که به شورای امنیت رفته بود باید تکلیفش روشن می‌شد.

نهاوندیان یادآور شد: شما می‌دانید برخی کشورهایی که قطعنامه شورای امنیت گرفته حتی رژیم آن‌ها عوض شد ولی بعد از تغییر رژیم هنوز قطعنامه شورای امنیت آن‌ها مانده بود اما ایران با این عزتمندی و قدرت تمام تلاش خود را برای این گذاشت تا یک مهلت زمانی مشخص شود تا پرونده ایران فارغ از این که آژانس گزارش بدهد یا ندهد از شورای امنیت خارج شود. 

توافق وین فصل نوینی از تلاش و شکوفایی را در کشور آغاز می‌کند

وی در ادامه در خصوص افق پیش روی اقتصادمان پس از توافق وین گفت: این توافق یک فصل نوین تلاش و شکوفایی در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور ما فراهم می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه فرهنگی این منطقه انقلاب اسلامی و این فرهنگ عزتمندانه استقامت بدون تجاوز به دیگران و روحیه پیدا کردن راه حل مسائل سیاسی از طریق مذاکره در جهان امروز که برخی‌ها خیال می‌کنند مشکلات سیاسی را باید با تجاوز حل کرد.
نهاوندیان اضافه کرد: با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی ایران اسلامی باز آن چهره رحمانی عدالت در کنار منطق خود را نشان داد که این آن توفیقات بزرگی است.

وی در ادامه در خصوص ابعاد اقتصادی توافق وین اظهار داشت: طبق سند چشم انداز ما می‌بایست به رشد 8 درصد می‌رسیدیم که با کمال تأسف قدری به دلیل تحریم‌ها و قدر بیشتری به دلیل سوء تعبیرها متوسط رشدمان به 3 درصد هم نرسید که باید آن را جبران کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: باید طرحی نو در اندازیم و این به دست خارجی‌ها انجام نخواهد شد، ما برای اقتصاد پساتحریم مبتنی بر بنیه درونی باید از سرمایه و فناوری جهانی استفاده کنیم البته مدیریت طراحی و هدف گذاری باید از ما باشد و نباید کسی گمان کند که رشد آینده ما می‌تواند با اتکا به دیگران باشد، ما باید به خودمان تکیه داشته باشیم ولی با استفاده از ظرفیت دیگران حق این را نداشتند که ما از ظرفیت‌های جهانی محروم کنند الآن این ظرفیت‌ها باز شد اما قرار بر این نیست که حدود 100 میلیارد دلار را فردا آدامس، بادکنک و عروسک وارد کشور کنیم بلکه با این باید تبدیل به فاینانس های بین‌المللی شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۵ تير ۱۳۹۴
اقتصاد کشور باید ریشه ای حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۰۸:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۴
با سلام
الان به ما هواپيما نو هم مي فروشن يا نه فقط تحريم هاي سال 91 به بعد برطرف ميشه
آخرین اخبار