حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در گفتگوی ویژه خبری:

ظریف و صالحی سه شنبه هفته آینده به مجلس می‌روند/ شورای عالی امنیت ملی مسئولیت محوری و تولیدی را عهده دار است/ متن مذاکرات باید با ترجمه رسمی به مجلس ارائه داده شود

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ملت ایران تحریم‌های سخت را با صلابت و استقامت برای حراست از منافع ملی تحمل کردند گفت: امروزه ملت مسلمان ایران نماد عالی‌ترین سطح از وحدت ملی و انسجام ملی را به نمایش گذاشت

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی امشب 24 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چگونگی بررسی توافق هسته ای در مراجع قانونی پرداخت.


متن مذاکرات باید با ترجمه رسمی به مجلس ارائه داده شود

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد  در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا متن مذاکرات به دست مجلس شورای اسلامی رسیده است گفت: متن مذاکره را فعل جمله نگاهی کرده‌ام اما متن نهایی باید به صورت رسمی و با ترجمه که مورد تایید وزارت امور خارجه باشد به مجلس ارائه داده شود.

ظریف و صالحی سه شنبه هفته آینده به مجلس می‌روند

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز با وزیر امور خارجه گفتگو داشتم ادامه داد: از ایشان دعوت کردم که روز سه شنبه آینده در آغاز جلسه مجلس شورای اسلامی به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی حضور داشته باشند تا گفتگویی را با نمایندگان در رابطه با مذاکرات داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: گفتگو با این عزیزان در دو بخش خواهد بود که یکی به صورت غیر علنی و دیگری به صورت علنی ادامه خواهد یافت و نکات مهم و ضروری که دغدغه نمایندگان و ملت است به اطلاع همکاران و عموم مردم خواهند رسانید.

ظریف سه شنبه هفته آینده متن نهایی جمع بندی مذاکرات را به صورت رسمی به رئیس مجلس تقدیم خواهد کرد

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با اشاره به این که وزیر امور خارجه در این جلسه به صورت رسمی متن نهایی جمع بندی مذاکرات را همراه با ترجمه رسمی به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا به غیر از مجلس و شورای عالی امنیت ملی نهاد دیگری به بررسی متن مذاکرات خواهد پرداخت گفت:  پرونده هسته جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا به امروز خصوصاً در یک دهه اخیر به ویژه از دورانی که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شد تحت فشار نظام حاکم بر جهان قرار گرفت.

مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری این پروژه را مدیریت می‌کنند

وی با بیان این که این مسئله با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و همکاران ارجمندم در مجلس به ویژه کمیسیون سیاست خارجی مورد مدیریت قرار گرفت گفت: امروز سه نهاد یعنی مجلس، دولت و شورای امنیت ملی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند این پروژه مهم را مدیریت خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر این که مجلس و شورای عالی امنیت ملی با هماهنگی کامل به بررسی این پروژه مهم خواهند پرداخت بیان کرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است به طوری که این دو نهاد با تعامل کامل موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی پیرامون این موضوع اضافه کرد: متن مذاکرات باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد و با نظارت مجلس ، کمیسیون امنیت ملی، گزارش هیئت مذاکره کننده و دولت بر روند دقیق اجرای آن نظارت خواهند کرد.

بیش از یک دهه برای قرار گرفتن در کلوپ هسته ای تلاش شده است

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ضرورت و لزوم بررسی متن مذاکرات در مراجع قانونی کشور خاطر نشان کرد: موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران مهم ، حساس و کلیدی است زیرا این امر مسئله ای است که بیش از یک دهه برای دستیابی به این فناوری و تلاش برای تکمیل چرخه سوخت و قرار گرفتن ایران در کلوپ هسته ای تلاش شده است.

ملت ایران تحریم‌های سخت را با صلابت و استقامت تحمل کردند

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر این که در این رابطه هزینه های بسیار بالایی را پرداخت کرده‌ایم افزود: ملت ایران تحریم‌های سختی را با صلابت و استقامت برای حراست از منافع ملی تحمل کردند.

دنیا اذعان می‌کند تحریم نتوانست اقتصاد ایران را فلج کند

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به عبور از تحریم با عزت و اقتدار ادامه داد: با هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب و تبدیل کردن تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده به ریل حرکت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور تلاش‌های بسیاری شده است به طوری که دنیا اذعان می‌کند تحریم نتوانست اقتصاد ایران را فلج کند

وی با اشاره به این که این مسئله راه را برای مدیریت صحیح اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر علم هموار کرد.

مسیر برای خلق اقتصاد مقاومتی در ایران هموار شد

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر این که مسیر برای خلق اقتصاد مقاومتی در ایران هموار شده است بیان کرد: توانستیم تورم را کنترل و مدیریت کنیم و رشد اقتصادی منفی را به رشد اقتصادی مثبت هدایت سازیم و در این دوران سخت یکی از بالاترین سطح از همبستگی ملی را به نمایش گذاشتیم.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت:امروز جمهوری اسلامی یکی از زیباترین دوران‌ها را در رابطه با وحدت ملی و انسجام ملی و اسلامی به نمایش گذاشت این در حالی است که دشمن تلاش می‌کند شکاف مذهبی را در دنیا اسلام خلق کند.

عالی‌ترین سطح از وحدت ملی و انسجام ملی به نمایش گذاشته شد

وی افزود:امروز ملت مسلمان ایران با مذاهب مختلف اسلامی و همچنین با ادیان مختلف نماد عالی‌ترین سطح از وحدت ملی و انسجام اسلامی را به منصه ظهور رسانید.

دغدغه مجلس حراست از این سرمایه ملی است

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما این مسیر را در این دوران سخت با عزت و اقتدار طی نمودیم برای این که از این سرمایه ملی حفاظت کنیم لذا مجلس دغدغه ای که دارد این است که به طور جدی از این سرمایه ملی حفاظت شود ضمن این که دولت و شورای عالی امنیت ملی را همین دغدغه را دارد لذا ما ضمن حمایت کامل از تیم مذاکره کننده که انصافاً با دانش ، انگیزه بالا و تجارت ارزشمندی که در اختیار دارند و با شجاعت مسیر دفاع از منافع ملی را در برابر قدرت‌های بزرگ و ساختار سیاسی حاکم بر جهان همواره نمودند و توانستند یک پیروزی بزرگ را برای ایران اسلامی خلق کنند باید در راستای پاسخ به دغدغه ملت بزرگ ایران این جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی و این نهاد در بررسی و نظارت بر حسن اجرای آن کاملاً حراست کنیم. 

شورای عالی امنیت ملی مسئولیت محوری و تولیدی را عهده دار است

وی با تاکید بر این که متن توافق به طور جدی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت گفت: شورای عالی امنیت ملی با توجه به جایگاهی که در قانون اساسی دارد و با حضور قوای سه‌گانه در این راستا مسئولیت محوری و کلیدی را عهده دار است و دو نهاد ( مجلس و شورای عالی امنیت ملی) با هماهنگی در چارچوب سیاست‌های نظام حرکت خواهند کرد.

رویکرد مجلس نسبت به توافق وین در راستای سیاست‌های کلی نظام و هماهنگ با شورای عالی امنیت ملی است

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است شورای عالی امنیت ملی تعیین کند که مجلس وارد جزئیات شود گفت: ما در جایگاه قانونی خودمان و با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم منتهی این رفتار و حرکت قانونمند مجلس شورای اسلامی دقیقاً در راستای سیاست‌های کلی نظام و هماهنگ با شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

 در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز طی گفتگوی زنده تلفی در خصوص اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و تفسیر متفاوت آن‌ها از متن توافق گفت: صحبت‌های مسئولین آمریکایی را می‌توان از چند حیث بررسی کرد، بالاخره این که آمریکا و متحدینش بر این گردن نهادند که حق جمهوری اسلامی ایران در فناوری صلح آمیز هسته ای را بپذیرند برای آن‌ها دردآور است هر چند ممکن است با ژست خنده پشت تریبون‌ها قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: برای آن‌ها سخت است که کشوری مثل ایران حق خودش را بر آن تحمیل کند، تثبیت کند و حق خود را در شورای امنیت بگیرد لذا باید ژست پیروز بودن را به خود بگیرند لذا روشن است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند بگویند که ما در این مذاکرات دست پایین را داشتیم.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: مسئله دیگر این است که آن‌ها باید به نوعی هم پیمانان خود را از جمله سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی راضی کنند تا آن‌ها تا حدی احساس آرامش و آسایش کنند هر چند آن‌ها این احساس را ندارد و خود آن‌ها می‌دانند که در این بده بستانی که صورت گرفته اگر ایران امتیاز بیشتری نگرفته است امتیاز کمتری نیز نگرفته است

آصفی اضافه کرد: نکته سوم این است که آن‌ها با سناریو می‌خواهند طیف‌های متفاوت داخل را نسبت به یکدیگر بد بین کنند.

کار تازه آغاز شده است/ متن توافق را باید با دوراندیشی بررسی کرد

وی اظهار داشت: برخی از این کشورها که یکی از آن‌ها آمریکا است بدعهد هستند و بر سر پیمان خود نمی‌ایستند لذا ما باید مراقب باشیم ضمن این که کار تازه آغاز شده و ما از این پس شاهد بداخلاقی‌ها کنگره و دعواهای اوباما و کنگره خواهیم بود و فضای تبلیغاتی آمریکا و اسرائیل از این پس نسبت به ایران سنگین‌تر می‌شود لذا ما باید در داخل بسیار مراقب باشیم و این فضا را مدیریت کنیم و نگذاریم که ما در زمین آمریکایی‌ها بازی کنیم علاوه بر این که متن توافق بسیار سنگین و فنی است که باید با دور اندیشی آن را بررسی کرد.

جایگاه فاخر جمهوری اسلامی ایران در کلیت مذاکرات کمترین ابهام را در فضای جامعه جهانی به جای می‌گذارد

 در ادامه این گفتگو حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد نیز در پاسخ به این سؤال که هدف آمریکایی‌ها از اظهاراتی که می‌کنند چیست گفت: موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران آنقدر شفاف و روشن است که این گونه صحبت‌ها نمی‌تواند در فضای جامعه جهانی کمترین آسیبی برای جایگاه فاخر و پیروزی ستودنی جمهوری اسلامی ایران  که در کلیت مذاکرات به دست آورده کمترین ابهامی به جای بگذارد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که به چه دلیل پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شد گفت: ما کمتر از دویست سانتریفیوژ داشتیم و همه بحث آمریکایی‌ها این بود که باید تمامی این سانتریفیوژها جمع شود و به طور کلی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران تمام شود و چرخه کامل سوخت در جمهوری اسلامی ایران هیچ معنایی از نظر آن‌ها نداشت.

وی ادامه داد: اوباما در صحبت‌هایش گفت که ما سخت‌ترین تحریم‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل نمودیم و علاوه بر فشارهای سیاسی و تهدید نظامی از همه ابزارهای ممکن استفاده کردیم تا روند تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت هسته ای را متوقف کنیم اما نتیجه‌اش این شد که جمهوری اسلامی ایران از این تحریم‌ها عبور کرد و یک آبشار و اندی سانتریفیوژ تبدیل شد به 19 هزار سانتریفیوژ در حال گردش و 9 هزار سانتریفیوژی که در آن تزریق گاز شده است و تبدیل شد به شکل گیری فوردو، غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد، صفحه سوخت و رآکتور تهران و این واقعتی است که ما با آن روبرو هستیم و ما در برابر این وضعیت هیچ راهی نداشتیم که جمهوری اسلامی ایران دارای تاریخ و فناوری هسته ای را بپذیریم.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد اضافه کرد: از سوی دیگر امروز شاهد آن هستیم که آن‌ها ترجیحاً اظهار نموده‌اند که ساختمان تحریم‌ها ترک برداشته ضمن این که بنده می‌گویم ساختمان تحریم‌ها فروریخته است و امروز رئیس جمهور آمریکا صریحاً اظهار داشت که ما نمی‌توانیم در تداوم تحریم‌ها متحدین خود را همراه خود داشته باشیم پس هیچ راهی نداشتیم که با جمهوری اسلامی دارای فناوری هسته ای کنار بیاییم.

 در ادامه این گفتگو آصفی در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بیانیه اظهار داشت: اولین چالش ممکن است این باشد که کنگره این بیانیه را رد کند و قطعاً آن را رد خواهد کرد ولی نمی‌تواند دو سوم آرا را بگیرد و آقای اوباما رای کنگره را وتو خواهد کرد و آن را اجرا می‌کند اما ممکن است برخی چیزها را به جای لغو تعلیق کند این یک چالش است ولی چالش جدی نیست.

وی ادامه داد: چالش دیگر نگرانی برخی از کشورهای همسایه است که ممکن است کارشکنی کنند لذا ما باید ارتباطاتمان را با آن‌ها تنگ‌تر کنیم و به آن‌ها اطمینان دهیم.

مهم‌ترین چالش پیش روی توافق فضای سنگین منفی تبلیغاتی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: چالش سوم کارشکنی رژیم صهیونیستی و ماشین تبلیغاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی ممکن است که فضا را به قدری تیره و تار کند که این موضوع حتی در چشم برخی از دوستان در داخل هم با ابهام روبرو شود لذا به عقیده بنده چالش اصلی فضای سنگین منفی تبلیغاتی در آمریکا و برخی کشورها خواهد بود که باید مراقب آن باشیم.

امروز همه جریان‌های سیاسی در ایران به منافع ملی می‌اندیشند 

در ادامه گفتگوی ویژه خبری حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در پاسخ به این سؤال که گمان می‌کنید که رویکرد جناح‌های ما برای ادامه کار چه باید باشد گفت:امروز در ایران همه جریان‌های سیاسی به طور جدی به منافع ملی می‌اندیشند و اگر برخی از دوستان نقد و گفتگویی دارند ناظر بر این است که ما از این صحنه بتوانیم با برد بالاتری خارج شویم و دستاورد بیشتری داشته باشیم.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تردید نکنید اگر مواضع مقام معظم رهبری در طول مذاکرات نبود قطعاً ما دستاورد امروز را نداشتیم. و اگر شما امروز بیانات رهبر انقلاب با مسئولین ارشد نظام را در ماه  مبارک رمضان ببینید ایشان خطوطی را ترسیم نمودند که یک مرتبه سطح نظام جمهوری اسلامی را در به دست آوردن مطالبات بالاتری در گفتگو به میزان قابل توجهی ارتقاء بخشیدند.

دست برتر مذاکرات از آن جمهوری اسلامی ایران بود

وی تاکید کرد: در این مذاکرات دست برتر در دست جمهوری اسلامی ایران است و این تیم مذاکره کننده هسته ای است که نقشه راه را تعریف می‌کند و تیم مذاکره کننده با الهام از خطوط قرمزی که رهبر انقلاب تعریف کردند و کل نظام پشت آن‌ها بودند راه مذاکرات را تعریف کردند و این آمریکایی‌ها نبودند که مسیر مذاکره را تعریف می‌کردند.

موضوع پژوهش و تحقیق باید به صورت شفاف در متن توافق تعریف شده باشد

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر این که یکی از دغدغه های رهبر انقلاب و خطوط قرمزی که مورد توجه بود پژوهش و تحقیق است گفت: ما مجموعه مذاکرات را به صورت شفاف و روشن بررسی می‌کنیم و باید موضوع پژوهش و تحقیق به صورت شفاف برای جمهوری اسلامی ایران تعریف شده باشد و ما باید در پایان 8 سال در سطح بالاتری تمام سانتریفیوژهایمان را به مدل IR8 تبدیل کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار