در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بروجردی: آمریکا از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند تا حداکثر امتیاز را بگیرد و حداقل امتیاز را واگذار کند/ کمالوندی: محدودیتی در مورد تحقیق و توسعه نداریم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی پشت صحنه و روی صحنه های مذاکرات وین پرداختند.

بروجردی: آمریکا از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند تا حداکثر امتیاز را بگیرد و حداقل امتیاز را واگذار کند/ کمالوندی: محدودیتی در مورد تحقیق و توسعه نداریم
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  و "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه16 تیر ماه  به بررسی پشت صحنه‌ها  و روی صحنه های مذاکرات وین پرداختند.

در ابتدای این برنامه علاءالدین بروجردی اظهار داشت: طرف مقابل مصر هستند کار به نتیجه برسد که این موضوع بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان شده بود.

وی ادامه داد: ایستادگی و مقاومت عزیزان ما در جهاد دیپلماتیک که در این جبهه سخت  مشغول به کار هستند برای این است که ضمن حفظ منافع ملی از خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های شورای عالی امنیت ملی به خوبی دفاع کنند.

آمریکایی‌ها با استفاده از تمام ظرفیت خود در صدند تا حداکثر امتیاز را بگیرند و حداقل امتیاز را بدهند

رئیس کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیاده‌خواهی همیشگی آمریکا یکی از دلایلی است که باعث شده مذاکرات به نتیجه برسند چرا که آن‌ها در صدد از همه ظرفیت خود استفاده کنند تا حداکثر امتیاز را بگیرند و حداقل امتیازها را واگذار کنند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب علوی خبرنگار صدا و سیما که در هتل کوبورگ وین مستقر است از طریق ویدیو کنفرانس به تشریح آخرین اخبار مذاکرات پرداخت و گفت: قرار بود که امروز بر اساس برنامه ریزی‌های 1+5 با ایران موضوع مذاکرات هسته ای جمع بندی شود.

وی ادامه داد: از امروز صبح خبرنگاران رسانه های مختلف منتظر برگزاری جلسه سوم وزرا خارجه 1+5 با ایران بودند که این جلسه تشکیل نشد و در نهایت وزرا خارجه 1+5 وارد جلسه شور و مشورت با یکدیگر شدند.
عدم اجماع 1+5 در خصوص پرونده هسته ای ایران یکی از دلایل به درازا کشیدن مذاکرات هسته ای وین است

خبرنگار صدا و سیما اظهار داشت: گفته می‌شود که اختلافات داخلی 1+5 و نرسیدن به اجماع در خصوص پرونده هسته ای ایران یکی از اصلی‌ترین دلایل شرایط موجود در مذاکرات هسته ای وین است.

علوی ادامه داد: پس از عدم تشکیل جلسه سوم وزرا خارجه 1+5 با ایران خانم مورگینی به نمایندگی از 1+5 بلافاصله در مقابل دوربین‌ها قرار گرفت و اعلام کرد که با توجه به این که مطالب پایانی مذاکرات بسیار سخت و دشوار است مذاکره کنندگان تصمیم گرفتند تا مذاکرات را برای دو روز دیگر تمدید کنند و بر همین اساس نیز وزرا خارجه، روسیه، چین، فرانسه و آلمان کوبورگ را ترک کردند اما همچنان آقای ظریف، کری و مورگینی در هتل حضور دارند و قرار است که روی موارد اختلافی همچنان بحث و گفتگو کنند ضمن این که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است که از فردا شب وزرا خارجه 1+5 به ترتیب به هتل کوبورگ برگردند و در این مدت نیز دستور کار هیئت‌هایی که در هتل کوبورگ باقی مانده‌اند این است که روی موارد اختلافی و پرانتزهایی که هنوز پابرجاست کار کنند.

لاوروف در مصاحبه با خبرنگاران روسی اعلام کرده که موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکره کننده 7، 8 مورد است

وی ادامه داد: لاوروف وزیر خارجه روسیه در هنگام ترک وین در مصاحبه به خبرنگاران روسی اعلام کرد که موارد اختلافی در متن توافق 7 یا 8 مورد است که وی موضوع تحریم‌های تسلیحاتی را یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات می‌داند.

علوی یادآور شد: شب گذشته نیز ما شاهد بودیم وزرا خارجه چین و روسیه دیدار دو جانبه ای با یکدیگر داشتند که پس از آن بیانیه ای صادر کردند که در آن تاکید داشتند تمایل دارد هر چه سریع‌تر پرونده هسته ای ایران به سرانجام برسد.

خبرنگار صدا و سیما تصریح کرد: اختلافات داخلی درون 1+5 از یک سو و اختلافات 1+5 با مذاکره کنندگان کشور ما از سویی دیگر باعث شده که مذاکره کنندگان همچنان پای میز مذاکره باشند.

علوی اظهار داشت: مذاکره کنندگان در حال بررسی فرمول‌های مختلف برای رسیدن به یک راه حل است که بتواند رضایت همه طرف‌ها را جلب کند.

وی تصریح کرد: دلبستگی طرف مقابل به ویژه آمریکا به موضوع تحریم‌ها و رابطه عاطفی غربی‌ها با قطعنامه های شورای امنیت موجب شده تا این وضعیت بر مذاکرات  وین حاصل شود.

عراقچی: به هیچ وجه مقید به زمان نیستیم و تنها ملاک ما رسیدن به توافق خوب است

خبرنگار صدا و سیما در پایان به مصاحبه عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان با رسانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: آقای عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات تمدید خواهد شد یا خیر گفت: این که مذاکرات به صورت یک ماهه یا دو ماهه تمدید شود مورد رضایت هیچ یک از طرفین مذاکره کننده نیست اما ما به طرف‌های مقابل اعلام کردیم که به هیچ وجه مقید به زمان نیستیم بلکه محتوای توافق برای ما شرط اصلی است بنابراین اعلام کردیم تا هر زمان که بتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم ما در هتل کوبورگ خواهیم بود و به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

سید عباس عراقچی در ادامه برنامه طی مصاحبه ضبط شده با اشاره به این که مذاکرات به صورت فشرده در جلسات متعددی ادامه داشت: این مذاکرات با حضور وزرای 1+5 شکل جدیدی پیدا کرد به گونه ای که برخی از مشکلات به طور عمده وجود داشت به سطح وزرا کشیده شد.

وی  با اشاره به این که جلسات دو جانبه به صورت متناوب بین ما و تک تک کشورهای 1+5 و همچنین میان کشورهای 1+5 با خودشان برگزار شد خاطر نشان کرد: این جلسات به صورت مرتب ادامه دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با بیان این که هماهنگ کردن مواضع کشورهای 1+5 کار سختی است گفت: این موضوعات از حساسیت زیادی برخوردار است به طوری که در تلاش هستیم تا اختلافات کمتر شود و در نهایت اگر مقدور باشد به توافق برسیم.

طرف مقابل باید دل از تحریم‌های خود بکند

سید عباس عراقچی با اشاره به  آخرین قطعنامه شورای امنیت که همان 19،29 بود افزود: تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بنابراین در طی این توافق باید موضوع تحریم به طور کل کنار گذاشته شود و طرف‌های غربی و طرف مقابل باید آمادگی داشته باشد تا دل خود را از تحریم‌ها بکنند.

وی اظهار داشت: نمی‌توان توافق داشته باشیم و در کنار آن نظام و ساختار تحریم وجود داشته باشد پس باید این رویکرد عوض شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با تاکید بر این که درباره تحریم‌های اصلی که همان اقتصادی و مالی بود به توافق و جمع بندی رسیده‌ایم ادامه داد: باید در روز اول اجرایی شدن همه تحریم‌ها برداشته شود.

 بر سر تحریم‌های تسلیحاتی اختلاف وجود دارد

سید عباس عراقچی با بیان این که اختلاف بر سر تحریم‌های تسلیحاتی همچنان وجود دارد بیان کرد: این تحریم از نظر عملی و اجرایی برایمان کمترین بهانه را دارد زیرا ما از تحریم‌های تسلیحاتی بیشترین استفاده را کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که ما به برکت تحریم به رشد و شکوفایی در صنعت تسلیحاتی دست یافته‌ایم گفت: موضوع تحریم‌های تسلیحاتی برایمان فی نفسه موضوع مهمی نیست.

1+5 باید رویکرد خود را به تحریم عضو کند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با تاکید بر این که 1+5 باید رویکرد و نگاه خود را به تحریم عوض کند بیان کرد: در این صورت است که می‌توان به توافق برسیم.

سید عباس عراقچی با اشاره به این که برخی از اختلافات اساسی و کلان در حد دو سه مورد موجود است افزود: در مراحل بعدی اختلافات دیگر ممکن است از اهمیت کمتری برخوردار باشد.

تعداد اختلافات کمتر شده

وی ادامه داد: در بعضی از جزئیات هنوز پرانتزهایی است که وجود دارد لذا تعداد اختلافات کمتر و کمتر شده به طوری که در بین وزرا در حال بحث است.

 اساس قطعنامه شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با بیان این که موضوعاتی است که برای همه طرف‌ها از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است خاطر نشان کرد: اساس قطعنامه شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی است پس در مورد موضوعات تکنیکی هم نیز اختلافات وجود دارد.

سید عباس عراقچی با اشاره به این که باید در خصوص حل اختلافات به راه حل بینابینی برسیم بیان کرد: گزارش متن توافق توسط معاونین صورت می‌گیرد به طوری که وزرا خودشان وارد این کار نمی‌شوند.

وی  با بیان این که متن توافق را آنقدر که مقدور بوده تمام کرده‌ایم افزود: بخش‌هایی از این توافق و ضمانم هنوز در پرانتز است به طوری که منوط به تصمیم گیری در سطح وزرا می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با اشاره به این که اگر وزرا به تصمیم برسند عبارت مربوطه را مذاکره خواهیم کرد گفت: تا کنون هر چه بوده به صورت متن در آمده و کامل است.

سید عباس عراقچی با تاکید بر این که متن اصلی توافق تقریباً کامل است اظهار داشت: شاید چند پاراگراف بیشتر نمانده باشد تا تصمیمات سیاسی‌اش گرفته شود.

وی  افزود: ضمانم مربوط به برنامه هسته ای به صورت جدی میان صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و طرف مقابل بحث می‌شود و از سویی دیگر زمینه مربوط به تحریم‌ها بالای 95 درصد به اتمام رسیده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با اشاره به این که ضمیمه ای برای همکاری صلح آمیز با ایران مشخص است ادامه داد: ضمیمه ای مربوط به کمیسیون مشترک تقریباً نهایی شده است.

سید عباس عراقچی با اشاره به این که از نظر نگارش متن مشکلی نداریم گفت: مواردی در متن حل نشده که تصمیم سیاسی در مورد آن‌ها اتخاذ نشده است.

 به هیچ ضرب العجلی قائل نیستیم

وی  با بیان این که در مورد تمدید مذاکرات مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم عنوان کرد: ما به هیچ ضرب العجلی قائل نیستیم زیرا ملاکمان توافق خوب است.

 آمادگی داریم تا هر چقدر لازم است در وین بمانیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با اشاره به این که اگر دیگران برای خودشان ضرب العجل دارند مشکل ما نیست بنابراین ما آمادگی داریم که هر چقدر لازم است در وین بمانیم. تا مذاکرات به سرانجام برسند.

سید عباس عراقچی با تاکید بر این که از نظر ما بحث تمدید منتفی است اظهار داشت: آمادگی داریم تا مذاکرات را به سرانجام برسانیم پس ما مقید به فردا و پس فردا نیستیم و هر چقدر لازم باشد خواهیم ماند تا به توافق مطلوب دست یابیم.

محمد سعیدی طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا رسیدن به تصمیم سیاسی برای طرف مقابل سخت است گفت:  بخش عمده ای از مذاکرات به لطف خداوند به جلو پیش رفته است.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با اشاره به این که دقایق و ساعات آخر مذاکرات از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: از نظر روانی فشار به مذاکره کنندگان وارد می‌شود بنابراین باید اذعان داشت که منطق مذاکره کنندگانمان درست که خود را درگیر زمان نمی‌کنند.

وی با بیان این که محتوا بیش از زمان برای تیم مذاکره کننده اهمیت دارد ادامه داد: سازمان انرژی اتمی ایران با مقامات آژانس ملاقات و دیدار داشتند که توانستند به توافق خوبی دست یابند.

محمد سعیدی  با اشاره به این که معاونین آژانس به ایران آمدند گفت: این توافق به تیم مذاکره کننده هسته ای کمک خواهد کرد تا با قدرت و با منطقی درست مذاکرات را به توافق جامع نزدیک کنند.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با اشاره به این که مذاکره کنندگانمان خود را در دام زمان اسیر نمی‌کنند بیان کرد: هر چقدر این زمان طول بکشد آن‌ها حاضرند مذاکرات را ادامه دهند.

طرف مقابل می‌خواهد از فرصت و زمان استفاده کند

وی با تاکید بر این که طرف مقابل در صدد است تا از فرصت و زمان استفاده کند اظهار داشت: طرف مقابل می‌خواهد از این طریق نظرات خود را تحمیل کند اما تیم مذاکره کننده از عقلانیت درستی برخوردار است.

بهروز کمالوندی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: با آمانو و معاونانش جلساتی را به صورت منظم برگزار کردیم و توانستیم به توافق کلی خوبی دست یابیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که این مذاکرات قرار است ادامه یابد گفت: این مذاکرات همزمان با مذاکرات 1+5 شروع شده است.

وی با اشاره به این که پرداختن به موضوعات گذشته همواره مورد اعتراض ما به آژانس بوده است خاطر نشان کرد: در گزارش مدیر کل بین‌المللی آژانس آمده که این جریان نمی‌تواند جریانی بی پایان باشد.

بهروز کمالوندی با اشاره به این که در مذاکراتمان به چارچوب زمانی اشاره شده است افزود: آمانو آماده است که کمتر از 6 ماه بتواند موضوعات را به سرانجام برساند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که به طور دائم با همکارانمان در ارتباط هستیم اظهار داشت: از روند موضوعات فنی راضی هستیم اما برخی از موضوعات در پرانتز است.

 محدودیتی در مورد تحقیق و توسعه نداریم

وی با اشاره به این که راه زیادی طی شده است افزود: محدودیتی در تحقیق و توسعه نداریم به طوری که در مورد ماشین‌های 4،5 ،6 و 8 مذاکرات فشرده ای را به صورت جداگانه برگزار کرده‌ایم.

بهروز کمالوندی گفت: ظرفیت کشور را می‌توان به نحوی ایجاد کرد که در آینده به اهداف اصلی مان برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که ما با نگاه بدبینانه با آن‌ها با آژانس مذاکره می‌کنیم ادامه داد: از آن‌ها خواسته‌ایم تا نحوه رفتارشان را تغییر دهند بنابراین تذکراتی که می‌دهیم بی تأثیر نیست و از سوی دیگر بسنده به تذکرات نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
hassan
۱۰:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۴
بنام خدا ضمن قبولی طاعات همه مردم مسلمانان جهان در این شبهای عزیز مسئولین باید هوشیار باشند ، این رفت وآمد از طریق آژانس باز هم نقشه جدیدی است برای سر کار گذاشتن ایران ، چون آنها تمام تلاششان این است که ایران خلع سلاح نمایند و به خواسته های نا صوابشان برسند.به امید پیروزی تلاشگران عرصه هسته ای این سرزمین، خداوند پشت و پناه همه باشد انشا؛ الله
آخرین اخبار