توافق هسته‌ای و زمینه‌چینی برای انجام معاملات راهبردی بین ایران و غرب

العرب در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای زمینه را برای انجام معاملات راهبردی بین ایران و غرب فراهم می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه العرب در گزارشی نوشت: تحلیلگران می‌گویند آثار توافق هسته‌ای در حال آشکار شدن است برای اینکه معاملات راهبردی بین ایران و غرب انجام شود و طرفین از حیث دیپلماتیک به یکدیگر نزدیک شوند. بنابراین نگرانی‌هایی که اعراب خاورمیانه دارند بسیار فراتر از آن است که اعلام کرده‌اند.

این تحلیلگران می گویند این منحنی زمانی آشکار شد که عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در نشست خبری پریروز خود گفت در مذاکرات هسته ای موضوع زندانیان آمریکائی نیز مطرح شد.

آنچه این نزدیکی را تقویت می‌کند تهدیدهای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا است که در جمع جنگجویان کهنه کار مطرح کرد. با اینکه دولت آمریکا وجود معاملات این چنینی را رد کرد اما این معامله سری تنها معامله نخواهد بود. منابع دیپلماتیک غربی گفتند سفر آتی لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران نه تنها راه را برای بازگشت روابط دیپلماتیک و سرمایه گذاری برای فرانسه باز خواهد کرد بلکه چنین اتفاقی برای انگلیس، آمریکا و شاید کشورهای دیگر نیز بیفتد.

برخی‌ها معتقدند سفر سیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان به تهران که چند روز قبل انجام شد و این نخستین مقام عالی‌رتبه غربی است که پس از امضای توافق هسته‌ای به ایران سفر کرد، سرآغازی برای عادی سازی روابط غرب با ایران و نتیجه موفقیت مذاکرات هسته ای است. زیرا بازار ایران برای غرب یک پاداش بزرگ است.

انگلیس تابستان سال گذشته اعلام کرد شرایط برای بازگشایی سفارتش در تهران فراهم است و این امر نشان می دهد غرب صبر کرد تا توافق هسته ای امضاء شود و پس از آن ایران در عمل از دروازه لغو تحریم بین المللی به عنوان ژاندارم منطقه منصوب شود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اوضاع ناآرام خاورمیانه این نزدیکی را ایجاب کرد تا راه حل‌هایی برای این اوضاع پیدا شود که در صدر این مشکلات مبارزه با سازمان‌های تکفیری و در صدر آنها داعش قرار دارد.

کیلسی داونبورت، پژوهشگر انجمن محدود سازی یا کاهش تسلیحات معتقد است اگر در آینده ادعاهایی درباره فعالیتهای هسته ای سری مطرح شد باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش هوشیارانه‌ای در پیش گیرد و رفتارش باید متعادل باشد. همچنین این آژانس باید درباره نگرانی‌های مشروع تحقیق کند بی آنکه در استفاده از اختیاراتش زیاده روی کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار