سین جیم استانی شماره 24؛

دستهایی که نت‌های زندگی را کوک می‌کند

پروفسور معصومعلی معصومی فوق تخصص جراحی قلب و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.وی نخستین کسی است که جراحی قلب را دراستان کرمانشاه راه اندازی کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ پروفسور معصومی در سال 1334 در روستای سرماج از توابع شهرستان هرسین در استان کرمانشاه متولد شد. 

گروه سین جیم باشگاه خبرنگاران در گفتگویی اختصاصی پای صحبت‌های وی نشسته است.

سین: درباره سوابق شغلی‌تان توضیح بفرمایید؟

جیم: بعد از پزشک عمومی مدتی در شهرستان هرسین مشغول گذراندن طرح نیروی انسانی بودم بعد از گذراندن دوره ی جراحی عمومی به دلیل شرایط جنگ مسئول بهداشت و درمان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شدم، دوره فوق تخصص جراحی را در تهران گذراندم، از سال1374 هم جراحی قلب را در کرمانشاه راه اندازی کردم و حدود 20 سال است که در زمینه ی جراحی قلب مشغول انجام وظیفه هستم. 

مراحل دانشگاهی را از دانشیاری طی کردم ودر سال 1378 هم به درجه ی استادی رسیدم .

سین: تاکنون چند عمل جراحی قلب انجام دادید؟

جیم: بیش از 16 هزار جراحی قلب را با گروه انجام داده ام.

سین : چطور شد که به این شغل علاقمند شدید؟

جیم: راهنماییهای خانواده و معلمان برای انتخاب راه بسیار مهم بود من در دوران دبیرستان همکلاسی داشتم که ناراحتی قلبی داشت مجموع نیازهایی که در همان فضای عاطفی دوران کودکی احساس می شد و معرفی اولین جراح قلب کشور آقای دانشور به وسیله ی همین همکلاسی ام من را به جراحی علاقمند کرد من دانشگاه تبریز را برای تحصیل انتخاب کردم و برخوردهای خوب دکتر دانشور انگیزه ی من را برای جراح قلب شدن دو چندان کرد.

سین: اولین جراحی را که انجام دادید در کدام شهر بود و چقدر به پایان کارتان اطمینان داشتید؟

جیم : اولین جراحی مستقل را در سال 1365 بعد از پایان دوره ی جراحی عمومی و عروق برای اولین بار در استان بر روی بیماری که قفسه  سینه اش مجروح شده بود انجام دادم اما اولین جراحی مستقل قلب را  در استان به همراه یک تیم در اواخر سال 1373 بر روی یک بیمار خانم با موفقیت انجام دادم.

سین: مهربان ترین صدای قلبی که تا به حال شنیدید؟

جیم : صدای قلب مادرم.

سین : شما قلب مادر تان را هم جراحی کردید تایید می کنید؟

جیم: بله؛  خیلی سخت بود به لحاظ عاطفی ، ایشان شرایط سختی داشت سکته کرده بود و قادر به حرکت نبود ، شرایطی پیش آمد که خودم مجبور به انجام عمل شدم، قبل از انجام عمل من بسیار گریه کردم این موضوع را من به عنوان یک خاطره یادداشت کردم که در هنگام عمل مادرم این من نبودم که جراحی می کردم من در فضای بالاتری بودم و این دست کسان دیگری بود که کار جراحی را انجام می داد.

سین: حساسیت شما نسبت به انجام جراحی قلب مادرتان در مقایسه با بیماران دیگر چه تفاوتی داشت؟

جیم : به جرات می گویم هیچ تفاوتی نداشته ، وقتی که جان یک انسان در میان است هیچ فرقی نداردکه بستگان شما باشد یا نه ، و این از الطاف خفیه ی خداوند است ما در صنع بزرگ خداوند یک دخالت کوچک می کنیم و چون نمی توانیم بطور کامل نتیجه را پیش بینی کنیم این نگرانی همراه ماست.

سین : شما عضو انجمن جراحان قفسه سینه آمریکا ، عضو انجمن جراحان قلب ایران و اروپا هم بودید سطح جراحی قلب در ایران و خارج از کشور را چطور می بینید ؟

جیم: اختلاف واقعا اختلاف فاحش و چشمگیری نیست ، چون به دلیل اهمیت کار و ارتباط مستمری که بین جراحان قلب با مجامع علمی دنیا وجود داردما باید بروز باشیم و در حال حاضر ما به هیچ عنوان هیچ بیمار قلبی اعزام به خارج از کشور نداریم.

سین: تاکنون با بیماری برخورد داشتید که توان مالی نداشته باشد عکس العمل شما چگونه بوده است؟

جیم: این مسئله اولین پله ی اخلاقی ماست و نیاز به گفتن ندارد ما حق نداریم تنها به منافع خودمان توجه داشته باشیم ، اما یکی از راهکارها ی دیگر تقویت موسسات حمایتی و بیمه ای است .

سین : نظر شما در باره ی پزشکانی که زیر میزی می گیرند چیست؟

جیم: زیر میزی در هر قشری از جامعه خیانت و ظلم است و من آن را رشوه می دانم ، ومعتقدم در بخش پزشکی چون شرایط اضطرار است ما با انسانی سرو کار داریم که مصائب و مشکلات زیادی دارد نمی توان درد بی پولی را هم به او تحمیل کرد ، زیر میزی در شان و قداست یک پزشک هرگز نیست و من از تعداد اندکی که پزشکان را ریز سوال می برند گله دارم.

سین: بیشترین علتهای ابتلا به بیماریهای قلبی در کشور ما چیست ؟

جیم : بیماریهای قلبی الان خیلی شایع شده برخی از از این علتها مربوط به سن ، نژاد ، جنس و زمینه ی فامیلی است .اما برخی عوامل که به آنها عوامل خطر ساز می گویند قابل پیشگیری هستند مثل تغدیه ی نامناسب، کم تحرکی ، و از همه مهمتر مصرف سیگار ،با ترک عادتهای بد تغدیه ای مصرف میوه ها و سبزیجات و تحرک می توان به این بیماری فائق آمد.

سین:جراح قلب هم بازنشستگی دارد یا نه ؟

جیم: بازنشستگی ندارد، تا زمانی که توان داریم باید خدمتگزار مردم باشیم البته جامعه هم باید در این زمینه برنامه داشته باشد که چگونه از این تواناییها و تجربیات استفاده کند ، در کشور های پیشرفته جراحان موفق سرمایه ی علمی آن کشور محسوب می شوند و از نظریات آنها استفاده می شود.

سین: اگر به گذشته برگردید چه شغلی را انتخاب می کنید؟

- جیم : همین شغل را انتخاب می کردم چون سخت ولی ارزشمند است و لذت بهبود یک بیمار با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

سین : قلب شما برای چه کسانی می تپد؟

جیم: برای همه ی مردم که به آنها عشق می ورزم و برای سلامتی شان دغدغه دارم.

سین : چه‌کار کنیم که خدا همیشه در قلب ما میهمان باشد؟

جیم : همیشه به یاد خدا باشیم و هر تصمیمی می گیریم خداوند را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم.

سین : چقدر در تربیت نیروهای متخصص مثل خودتون دخیل بودید؟

جیم : بطور مستقیم حدود 7 جراح قلب و گروههای آموزشی قلب مثل پرستار، کمک جراحان و... و بطور غیر مستقیم هم با شرکت در سمینارها و نشست های علمی جراحی قلب . من عضو هیات ممتحنه ی و جز مدافعان افزایش جراحی قلب در کشور هم بودم و باید بگویم با همتی که اساتید در زمینه ی تربیت جراحان قلب داشتند هم اکنون بیش از 180 تا 200 جراح قلب خوب در کشور وجود دارند.

سین: مهمترین توصیه ی پرفسور معصومی به شاگردانش؟

جیم : با توکل بر خدا، پشتکار،تلاس و اعتما د به نفس انسان می تواند به هر هدفی برسد.

سین : و کلام آخر....

جیم: به مردم بگویید مراقب سلامتی شان باشند.



انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.