گشت و گذار در بازار طلا؛

الاکلنگ هسته‌ای بازار طلای تهران

هنگامی که این بازار را از حدود دو هفته پیش زیر ذره بین می گذاریم، بازار طلا روند کاهشی را طی کرد و به سطحی از قیمت رسید که تقریباً در یک سال و نیم گذشته بی سابقه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بانک  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار طلا و ارز از جمله بازارهایی است که به سرعت به اخبار و حواشی جهانی و داخلی واکنش نشان می دهد.

بر همین اساس؛ هنگامی که این بازار را از حدود دو هفته پیش زیر ذره بین می گذاریم، بازار طلا روند کاهشی را طی کرد و به سطحی از قیمت رسید که تقریباً در یک سال و نیم گذشته بی سابقه بود.

به گونه ای که 9 تیر به دلیل اخبار منتشره در خصوص وضعیت بحران بدهی یونان در بازار جهانی و از طرفی به دلیل اخبار مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 بازار تهران دچار نوسان شد.

به گونه ای که قیمت سکه طرح قدیم و جدید به ترتیب، 907 و 908 هزار تومان به فروش رسید و طلای 18 عیار نیز 92 هزار و 904 تومان به فروش رسید.

برهمین اساس، روند نزولی سکه آغاز شد و به گونه ای که 13 تیر سکه طرح قدیم به نرخ 894 هزار تومان و طرح جدید نیز به 895 هزار تومانی رسید.

همچنین طلای 18 عیار نیز به پله‌ی 91 هزار تومانی رسید.

بر اساس این گزارش؛ رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر  در خصوص دلیل کاهش قیمت طلا در بازار اظهار داشت: " مذاکرات هسته‌ای، کاهش نرخ دلار در بازار داخلی، نوسانات طلای جهانی و عدم خرید مردم علت، اصلی کاهش قیمت سکه است.

وی در تشریح دلایل کاهش قیمت سکه در بازار داخلی گفته است: هم‌اکنون جو روانی در بازار حاکم شده است و تقریبا اکثر مردم فروشنده شده‌اند.

در همین حال، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است که: هفته گذشته یکی از هفته‌های استثنایی در کاهش قیمت طلا طی سه سال اخیر بوده و به جز موضوع بحران یونان و اتحادیه اروپا که باعث کاهش قیمت طلا شد، مذاکرات نیز تاثیر مستقیمی روی کاهش قیمت ارز گذاشت.

به گفته کشتی‌آرای، کاهش قیمت‌ها بیشتر جنبه روانی دارد و این روند تا اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داشت."

این روند ادامه داشت و 21 تیر  قیمت سکه به پایین‌ترین سطح خود در سه سال اخیر رسید به طوری که سکه طرح قدیم و جدید به ترتیب 883 و 885 هزار تومان و طلای 18 عیار نیز به 90 هزار و 609 تومان رسید.

 همچنین آیت محمدولی نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلاو جواهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به رکود در بازار طلا و جواهر گفت: مردم منتظر نتایج مذاکرات هستند و در این راستا خرید طلا کاهش یافته است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود پس از توافق تقاضا برای خرید طلا و جواهر افزایش بیابد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد: که پس از مذاکرات قیمت طلا تغییر چشمگیری پیدا نمی‌کند و تنها تقاضا برای آن افزایش می‌یابد.  
 
براساس این گزارش؛ این کاهش قیمت ادامه داشت تا 23 تیر، روز مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 که از صبح قیمت ها نیز دچار نوسان شد به گونه‌ای که قیمت سکه طرح قدیم و جدید به ترتیب 872 و 874 هزار تومان بود اما پس از اعلام نتایج مذاکرات و توافق ایران و کشورهای 5+1 زمزمه تغییر قیمت ها شروع شد.

به گونه ای که سکه طرح قدیم با افزایش 13 تومانی به 885 هزار تومان و طرح جدید با 16 تومان افزایش به 890 هزار تومان رسید.

و طلای 18 عیار نیز، از 89 هزار و 270 تومان در صبح به 90 هزار و 270 تومان پس از اعلام نتایج مذاکرات رسید.

در همین راستا، محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر جمع بندی هسته‌ای بر قیمت طلا و جواهر گفت: "این توافق هیچ تاثیری بر قیمت طلا و جواهر ندارد و تنها تاثیر آن بر قیمت ارز است. 

وی افزود: در چند روز گذشته به دلیل نزدیکی به ایام عید فطر و تعطیلات تقاضا برای خرید طلا افزایش یافته و این امر موجب شد تا برخلاف اینکه قیمت جهانی طلا تغییر چشم‌گیری نداشته اما قیمت سکه افزایش بیابد.

کشتی‌آرای تصریح کرد: افزایش یا کاهش قیمت طلا در روزهای آتی قابل پیش‌بینی نیست.

کشتی‌آرای گفت: قیمت سکه نسبت به روز گذشته افزایش داشته و تنها افزایش تقاضا دلیل آن است."
 
برهمین اساس؛ امروز 25 تیر 94 سکه طرح قدیم با کاهش 5 تومانی به نرخ 883 هزار تومان رسید و طرح جدید نیز به نرخ 883 هزار تومانی رسید که در مقایسه با روز گذشته 7 هزار تومان کاهش یافت.  
    
اما هر قطعه نیم و ربع سکه با افزایشی اندک با نرخ 466 و 266 هزار تومان در بازار معامله شدند.  
    
هر قطعه سکه 1 گرمی نیز بر بهای 170 هزار تومان به فروش رسید.  
    
براساس این گزارش، امروز بازار ارز برخلاف بازار طلا با کاهش روبه رو بود به گونه ای که امروز دلار با بهای 3236 تومان به فروش رسید یورو نیز با بهای 3605 تومان و پوند انگلیس با قیمت 5030 تومان به فروش می رسند.  
    
درهم امارات با نرخ 880 تومان در بازار معامله شد.
    
امروز قیمت انواع سکه طبق جدول ذیل است:

سکه جدید

883 هزار تومان

سکه قدیم

883 هزار تومان

نیم سکه

466 هزار تومان

ربع سکه

266 هزار تومان

سکه 1 گرمی

170 هزار تومان

دلار

3236 تومان

یورو

3605 تومان

پوند

5030 تومان

درهم

880 تومان


همچنین امروز در بازار طلای تهران ارزش هر گرم طلای 18 عیار ساخته نشده بر بهای 90 هزار و 320 تومان قرار گرفت.

قیمت طلا جهانی نیز در هر اونس امروز بر بهای 1146.91 دلار قرار گرفت.

هر گرم طلای 18 عیار

90 هزار و 320 تومان

اونس جهانی

1146 دلار و 91 سنت



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۵ تير ۱۳۹۴
الهی قیمت طلا هر روز بیاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۱۵:۴۵ ۲۵ تير ۱۳۹۴
مشکل کشور کاهش ارزش ریال توسط بانک مرکزی است که تولیدکنندگان کشور را نابود کرده وجیب مفسدان اقتصادی را پر می کند
آخرین اخبار