رئیس مرکز راهبردی معاونت علمی گفت: برای ایجاد ساختارهای مناسب در راستای توسعه فناوری لازم است شاخص‌هایی تعریف شود تا در جهت توسعه‌ی آن اقداماتی برنامه‌ریزی شود.

امیر توکلی، رئیس مرکز راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان  گفت: برای ایجاد ساختارهای مناسب در راستای توسعه فناوری و همچنین اولویت بندی فناوری این نیاز وجود دارد که شاخص‌هایی تعریف شود تا به وسیله‌ی آن فناوری‌ها اولویت‌بندی و جهت توسعه آن‌ها اقداماتی برنامه‌ریزی شود.

وی در ادامه تأکید کرد: اولین شاخص، شاخص تولید ملی است که باید بررسی شود که فناوری مورد نیاز از لحاظ ثروت در کشور در چه جایگاهی قرار دارد و اینکه چه سهمی در GDP کشور دارا می‌باشد.

توکلی خاطرنشان کرد: دومین شاخص توسعه فناوری کشور به ارتباط فناوری مذکور با دیگر فناوری‌ها توجه دارد. در این شاخص نقش مهم معاونت به عنوان یک بخش فراسازمانی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به سومین شاخص فناوری تصریح کرد: سومین شاخص اشتغال‌آفرینی است که باید در استفاده از یک فناوری مورد حمایت به این نکته توجه کنیم که فناوری ذکر شده تا چه میزان می‌تواند به اشتغال‌زایی در کشور کمک کند و منابع انسانی را مورد توجه قرار دهیم تا در صورت نیاز نیروی متخصص تربیت کنیم.

رئیس مرکز راهبردی معاونت علمی در خصوص شاخص چهارم عنوان کرد: باید در به کارگیری یک فناوری در کشور توجه کنیم که فناوری ایجاد شده در کشور چه سهمی از بازار داخلی را می‌تواند به خود اختصاص دهد و در صورت رفع نیاز بازار داخل از واردات چه محصولاتی به کشور جلوگیری می‌کند.

توکلی تأکید کرد: پنجمین شاخص توسعه فناوری در کشور شاخص تجارت خارجی یا صادرات است به این معنی که بررسی کنیم فناوری مورد نیاز تا چه میزان توانایی صادرات به دیگر کشورها را دارد.

وی، با اشاره به ششمین شاخص توسعه فناوری اظهار داشت: ششمین شاخص وضعیت دانش و تولید علم است که این شاخص در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد، یکی تولید مقالات دیگری تولید پتنت که در تولید مقالات شرایط خوبی داریم.

وی در خصوص هفتمین شاخص توسعه فناوری عنوان کرد: برای شکل‌گیری توسعه فناوری باید زیرساخت‌های مربوط به تحقیق و توسعه فناوری‌ها شکل بگیرد و به این نکته توجه کنیم که چه زیرساخت‌های فناوری در کشور وجود دارد و یا برای ایجاد آن باید چه اقداماتی انجام دهیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.