![قیمت طلا به یک رکورد جدید صعود کرد](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/23/20339410_982.png)
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: «کیفیت بخشی و اجرای عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، صرفاً در فضای آموزشی نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «دانشآموزان با نیازهای ویژه بیش از دانش آموزان عادی به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی نیازمند هستند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که دانشآموزان استثنایی محدودیتهایی دارند؛ افزود: «مدارس این دانشآموزان باید معماری و طراحی خاص داشته و بر اساس نیاز دانشآموزان استثنایی مناسب سازی شود.»
سالار قاسمی گفت: «کمبود فضای آموزشی خیلی جدی نیست؛ اما فضاهای آموزشی متناسب با نیاز دانشآموزان نیستند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که فضاهای آموزشی استثنایی باید با توجه به نیاز دانش آموزان مناسب سازی شوند؛ تصریح کرد: «شرایط خاص دانشآموزان با یکدیگر متفاوت است و بر همین اساس فضاهایی که در اختیار سازمان قرار میگیرد، باید متناسب باشد.»
سالار قاسمی گفت: «آموزش و پرورش استثنایی در نظر دارد در فرایند ۵ ساله مدارس استثنایی را متناسب سازی کند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: «نسبت معلم به دانش آموزان استثنایی شش نفر است؛ یعنی یک معلم و ۵ دانش آموز در هر کلاس هستند.»
سالار قاسمی گفت:« ایمن سازی فضاهای آموزشی و ورزشی نیازمند استاندارد سازی و متناسبسازی است. اگر فضاهای مذکور متناسب سازی نشده باشند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی فضاها را از پیمانکاران تحویل نمیگیرد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که برنامه درسی ملی با توجه به نیازهای روز دانشآموز به روزرسانی نشده است؛ تصریح کرد: «یکی از وظایف جدی سازمان آموزش استثنایی تغییر مداوم و مستمر محتوای درسی بر اساس تغییر و تحولات آموزش و پرورش دنیا است.»
سالار قاسمی با بیان این که برای تغییر محتوای دروس با پژوهشکدهها و دانشگاه علامه، دانشگاه تهران نشستهایی داشته است؛ اظهار کرد:«سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۱۵۰ محتوا به عنوان کتب درسی دارد که در فرایند ۵ ساله سعی میشود این محتواها اصلاح شوند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۷۵۰ مدرسه دارد که از این تعداد حدود ۵۷۰ مدرسه مربوط به آموزش متوسطه دوم است. حدود ۱۰ هزار دانش آموز در کار و دانش و حدود ۷ هزار دانشآموز در آموزش پیشرفته دارد.»
سالار قاسمی ادامه داد: «در کار و دانش با توجه به طیف دانشآموزان آموزشهای مهارتی همچون باغبانی، پرورش پرندگان زینتی، رشتههای فنی و… داده میشود و دانشآموزان مهارتهای لازم را آموزش دیده و در مواقعی دانشآموزان محصولات خود را به فروش میرسانند و از این طریق درآمدزایی میکنند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که حدود ۱۶ هزار دانشآموز استثنایی بازمانده از تحصیل هستند؛ تصریح کرد:«یکی از مهمترین دلایل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان استثنایی عدم اختصاص سرویس رایگان مدارس استثنایی است.در قانون بودجه ۱۴۰۳ و در قانون بودجه ۱۴۰۴ پیش بینی شده که شهرداریها میتوانند سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان را رایگان ارائه بدهند اما در برخی استانها سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان رایگان نیست و ما در حال رایزنی هستیم تا این مشکل رفع شود.»