رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آموزش مهارت محور در هنرستان‌های استثنایی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین جنبه‌های آموزش و پرورش در جوامع است. این گروه از دانش‌آموزان به دلیل ویژگی‌ها و نیاز‌های خاص خود، نیازمند رویکرد‌های ویژه‌ای در فرآیند یادگیری و آموزش هستند. هدف از مهارت‌آموزی در این قشر، نه تنها ارتقای توانایی‌های فردی و اجتماعی آن‌ها، بلکه آماده‌سازی برای ورود به جامعه و بازار کار است.

با توجه به تنوع و گستردگی نیاز‌های آموزشی دانش‌آموزان استثنایی، برنامه‌های مهارت‌آموزی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که به توانمندی‌های فردی هر دانش‌آموز توجه کنند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های شغلی و همچنین مهارت‌های ارتباطی باشند.

در سال‌های اخیر، توجه به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی افزایش یافته است. بسیاری از کشور‌ها با هدف تسهیل ادغام این افراد در جامعه، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر مهارت کرده‌اند. این برنامه‌ها نه تنها به رشد فردی دانش‌آموزان کمک می‌کنند؛ بلکه به کاهش تبعیض و افزایش فرصت‌های شغلی آن‌ها در آینده نیز منجر می‌شود.

در همین راستا سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «آموزش و اشتغال برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه ۲ امر بسیار مهم است. آموزش این گروه از دانش‌آموزان نسبت به گروه‌های دیگر دانش‌آموزی باید با کیفیت بیشتری باشد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای اشتغال دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، آموزش مهارت محور را در اولویت خود را قرار می‌دهد؛ افزود: «این گروه دانش‌آموزان در هنرستان‌های استثنایی مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند.»

سالار قاسمی اظهار کرد: «آموزش مهارت‌ها در هنرستان‌های استثنایی زمینه جذب دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در گروه‌های شغلی مختلف را فراهم می‌کند. به طوری که گرو‌های مردمی و خیر پس از اتمام تحصیل دانش آموزان را در شغل‌های مختلف این گروه را جذب می‌کنند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.