دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: از بازار 60 میلیارد دلاری کشور 20 میلیارد دلار سهم بازار زیست فناوری می‌شود و ستاد توسعه زیست فناوری برای تحقق این امر برنامه‌هایی دارد.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان  اظهار کرد: سهم واقعی بازار زیست فناوری کشور از زمانی تحقق پیدا می‌کند که اقتصاد 20 میلیارد دلاری کشور شکل بگیرد. 

وی در ادامه افزود: ستاد توسعه فناوری تلاش می‌کند سه درصد بازار جهانی و یک درصد بازار داخلی را به خود اختصاص بدهد، به عبارتی از بازار 60 میلیارد دلاری کشور 20 میلیارد دلار سهم بازار زیست فناوری می‌شود و ستاد توسعه زیست فناوری برای تحقق این موارد تلاش کرده و برنامه‌هایی در این راستا دارد که یکی از این برنامه‌ها افزایش سهم بازار زیست فناوری در دنیا و کشور است.

قانعی خاطر نشان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری برای اشتغال در کشور نیز برنامه‌های دارد که یکی از آن‌ها ایجاد اشتغال برای 6 هزار تحصیل کرده در رشته‌های مرتبط با زیست فناوری است. 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به برنامه‌های دیگر ستاد توسعه فناوری تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های ستاد توسعه فناوری توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستایی به شهری با اجرای برنامه‌های مختلفی نظیر تحقیق بر روی نهاده‌ها و اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی است که امیدواریم بتوانیم کشاورزی را تحقق و رونق بخشیده و از مهاجرت روستایی به شهرها پیشگیری کنیم.

وی بیان کرد: این ستاد طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی دارد که در صورت اجرایی شدن می‌تواند ضریب نفوذ زیست فناوری در توسعه کشاورزی را افزایش دهد. 

قانعی با اشاره به افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت تاکید کرد: ستاد توسعه فناوری در حوزه افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت می‌تواند سهمی را به خود اختصاص داده و با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی که در زمینه زیست پالایی وجود دارد تا حدودی به رشد صنعت کمک می کند. 

وی عنوان کرد: توسعه داروهای بیوتکنولوژی در کشور با کمک گرفتن از حوزه زیست فناوری از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توانیم در ستاد توسعه زیست فناوری با حمایت‌های دولت محقق کنیم. این ستاد توانایی دارد تا در زمینه تعیین زیست فناوری مورد نیاز هر منطقه متناسب با آب و هوای آن اقدام کرده و به این وسیله زیست فناوری را در تمام مناطق کشور و بر اساس استعدادهای موجود در آن منطقه توسعه دهد. 

وی در پایان اظهار داشت: اگر دولت از حوزه زیست فناوری حمایت کند و سهم قابل قبولی برای این حوزه در نظر بگیرد، می تواند نقش قابل توجهی در تحقق سیاست‌های برنامه ششم توسعه ایفا کند. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار