رییس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، گفت: پروژه ملی استفاده از سوخت های زیستی در سیستم حمل و نقل به زودی و با همکاری دستگاه های ذیربط اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر میثم طباطبایی، رییس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: سوخت زیستی یا Biofuel نوعی سوخت است که شامل بیودیزل، اتانول زیستی، متانول زیستی و غیره می شود و از منابع مختلفی مانند روغن های پسماند خوراکی، روغن گیاهان، تفاله های محصولات کشاورزی، ساقه نیشکر و غیره به دست می آید.

وی افزود: موضوع سوختهای زیستی بخصوص گازوئیل زیستی و مزایای کم نظیر آن به عنوان افزودنی یا جایگزین پاک و دوستدار محیط زیست سوخت گازوئیل نفتی برای مردم و حتی دست اندرکاران این امر تاکنون ناشناخته بوده و برنامه یا مدل مدونی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نسبت به مزایای این سوخت پاک و آینده درخشان آن و معایب سوختهای فسیلی وجود ندارد.

به گفته طباطبایی، در دنیا حدود 70 سال است که از این نوع سوخت‌ها استفاده می شود؛ اما در ایران هنوز در زمینه استفاده از آن توافقی نشده است و این در حالی است که بسیاری از آلاینده ها در بیشتر کلان شهرهای کشور به دلیل مصرف بی رویه سوختهای با منشا نفتی و نا آشنایی مردم با سوختهای پاک و همچنین عدم دسترسی به آنها است.

رییس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، آلودگیهای تولید شده عامل بسیاری از نارسایی های تنفسی و گوارشی از جمله انواع سرطانها و عواقب جبران ناپذیر اجتماعی هستند که استفاده از سوخت های زیستی ضمن کمک به محیط زیست، با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور، کمک موثری به مسوولان در زمینه کنترل مصرف سوخت‌های فعلی خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن نرخ فعلی رشد مصرف سوخت در کشور، ایران تا چند سال آینده، قادر به صادرات نفت نخواهد بود و به این ترتیب مصرف و تولید نفت در کشور یکسان خواهد شد، به این دلیل امیدواریم زنگ خطر برای مسوولان به صدا دربیاید و از همین امروز به فکر سوخت های جایگزین باشند.

طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از منابع تولید بیودیزل روغن های پسماند خوراکی هستند، گفت: با توجه به اینکه سالیانه حجم زیادی از این روغن ها در کشور تولید می‌شود، این منبع می‌تواند منبع مناسبی برای تولید گازوئیل زیستی باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مقدار زیادی از روغنهای پسماند خوراکی به منابع آبی و خاک راه می‌یابند که فاجعه های زیست محیطی را به دنبال خواهند داشت، از آن جمله می توان به اثرات منفی آنها بر اکوسیستم های آبی اعم از رودخانه‌ای و یا دریایی اشاره کرد، همچنین بخش اعظمی از این روغن‌ها وارد چرخه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی، خوراک انسان و دام می شوند.

طباطبایی، با بیان این که دو میلیون تن گوشت مرغ و حجم بالایی از پی و ضایعات مرغ در کشور تولید می‌شود که روغن آن نیز می‌تواند خوراک مناسبی برای تولید گازوئیل زیستی باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر این مواد وارد چرخه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی و خوراک دام می‌شود که مضرات زیادی برای سلامتی مردم دارد.

رییس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی اظهار کرد: یکی از پروژه های ملی فعال شده در کشور، استفاده از سوخت های زیستی در سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی توسط ستاد توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با محوریت کارگروه محیط‌ زیست (کمیته سوخت های زیستی) است که در این زمینه از کلیه کارخانجات صنایع غذایی، رستوران داران، شرکت های مرتبط، مراکز فست فود و غیره که تمایل به مشارکت در اجرای این طرح دارند، دعوت می کنیم تا با این ستاد همکاری کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار