وزیر علوم در برنامه نگاه یک:
وزیر علوم در برنامه نگاه یک:
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی باشگاه خبرنگاران،محمد فرهادی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری امشب(شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تبیین عملکردش در وزارت علوم از زمان تصدی این پست پرداخت و اظهار کرد:سعی کردیم طی پنج ماه اخیر یک شناسایی از ابعاد مختلف فعالیت در وزارتخانه داشته باشیم.
وی افزود: شورای برنامه ریزی درسی فعالتر از گذشته شده و 15 برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی تا دکترا برای علوم انسانی و همچنین 54 برنامه درسی جدید بین رشته ای تصویب و 35 برنامه درسی در سطوح مختلف مورد بازنگری قرار گرفت.
فرهادی ادامه داد: در زمینه پژوهشی علاوه بر تاسیس 5 کوریکو علم و فناوری در 5
استان مراکز رشد و 3 پارک جدید نیز تاسیس شدند در اواخر سال گذشته نیز
اجلاس وزارت علم و فناوری ، تاسیس مراکز تحقیقات نوآوری و تکنولوژی و
تجاری سازی را داشتیم همچنین آیین نامه های پژوهش محور، برگزاری کنکورهای
مختلف کارشناسی ارشد و دکتری و بازنگری و استخدام هیأت علمی، برقراری
ارتباط علمی بیرون از کشور، تمرکز زدایی و جذب دانشجویان بورسیه از 47 کشور
از جمله برنامه های وزارت علوم جهت گسترش فعالیتهای پژوهش بوده است.
وزیر علوم با اشاره به آماده سازی طرح اولیه رتبه بندی دانشگاهها گفت: 2600 موسسه آموزش عالی داریم که از این تعداد بیش از 160 موسسه عنوان دانشگاه را دارند.
وی افزود: اواخر سال گذشته شاخص های لازم احصاء و 20 دانشگاه برتر و 10 دانشگاه تیپ یک را معین کردیم که این دانشگاهها باید ماموریت های مشخصتری را دنبال کنند. دانشگاههای تهران، امیر کبیر، شریف، علامه طباطبایی، شیراز، مشهد، اصفهان در ردیف دانشگاه های برتر قرار می گیرند.
فرهادی تاکید کرد: طرح رتبه بندی دانشگاهها باید تا پایان تابستان به صورت جامع و کامل اجرا شود زیرا برای این دانشگاهها برنامه جامعی داریم.
وزیر علوم ادامه داد: جایگاه کشور ما از نظر علمی به رتبه 15 رسیده همچنین آمار
شاخص سرمایه انسانی کشور ایران در رتبه 80 قرار دارد که در سال 2013 رتبه
ایران 94 بوده است اما در منطقه رتبه ما اول بوده است.
وی همچنین گفت: از جمله برنامه های وزارت علوم برای تقویت رشد علمی
و کیفیت آموزش عالی تقویت آزمایشگاهها و کارگاهها است و قرار بر این است
که تعداد آزمایشگاه های مرکزی از تعداد 50 به 80 برسد لازم به ذکر است که
در حال حاضر هزار میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی این مراکز
پیش فاکتور شده است.
وزیر علوم افزود: برای ایجاد نشاط سیاسی در دانشگاهها
نظارتهایی از طریق معاونت فرهنگی صورت میگیرد و همین طور برنامههایی
اجرا شده است از جمله این برنامهها وجود کرسی آزاد اندیشی و سخنرانی و
فعالیتهای گسترده تر حوزه های فرهنگی، قرآنی و تشکیل برگزاری هیأت های سه
نفره است همچنین کانونهای ادبی،هنری دانشجویی، مسابقات مختلف، تشکل همایش
در 500 دانشگاه، تشکیل اتاقهای فکر در 30 استان از جمله این برنامههاست
همچنین در هفته جاری توجه به نقد و اظهارنظر موضوعات توسط شورای اسلامی
تصویب شده است .
وی گفت: از برنامه های حفاظت از حریم دانشگاهها
این است که برنامه های علمی باید زمینه فرهنگی داشته باشد و تشخیص به موقع
افراد در دانشگاهها محقق شود در بخش فرهنگی برگزاری جشنواره دانشجویی ،
اردوهای رضوی برای ده هزار دانشجو، جشنواره ملی علمی فرهنگی برگزار میشود
فرهادی
تصریح کرد: در دانشگاهها هیئتهای نظارت معاونت فرهنگی و رئیس دانشگاه و
نماینده وزارت خانه در دانشگاه بر فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها نظارت
دارد.
تعیین تکلیف روسای حدود31 دانشگاه در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی
وزیر علوم درباره تاخیر طولانی در انتصابات روسای برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران گفت: طبق آیین نامه مدیریت روسای دانشگاهها باید از سوی وزیر علوم پیشنهاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و مورد موافقت قرار بگیرد و سپس حکم از سوی وزیر علوم ابلاغ شود.
فرهادی ادامه داد: حدود 35 دانشگاه هنوز با سرپرست اداره می شوند و بنده روسای حدود 31 دانشگاه را برای بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردم. ارسال این پیشنهادات بموقع از سوی بنده انجام شده و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف می شوند. اکنون تنها دو سه دانشگاه سرپرست دارند که جدید هستند و باید مراحل بررسی و ارزیابی آنها بگذرد.
وزیر علوم در پاسخ به اینکه مهلت شش ماه سرپرستی در برخی دانشگاهها گذشته است گفت: بله این زمان گذشته اما ما در زمان مقرر روسای دانشگاهها را به شورای عالی معرفی کردیم و منتظر رای آوردن آنها در شورا هستیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر افراد پیشنهادی در شورا رای نیاورند تکلیف چه می شود اظهار کرد: اگر رای نیاورند باید بلافاصله افراد جدید را معرفی کنیم. ولی همه رای می آورند چون رایزنی کرده ایم.
جایگاه علمی ایران در جهان چگونه است؟
فرهادی در ادامه به جایگاه علمی ایران در جهان اشاره کرد و گفت : سرعت و جایگاه ایران در برخی نیازها در فناوری رو به رشد و
افزایش است و اگر تمامی اطلاعات را جمع کنید مشاهده میکنید حرکت به سمت
ارتباط و حضور در دانشگاه و مراکز صنعتی رشد خوبی داشته به طوری که وجود
پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان گویای این امر است افرادی که
در صنایع کار میکنند از همین دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند ما سعی
میکنیم به سمت کیفی بودن راه را پیش ببریم.
وزیر علوم در پاسخ به این سؤال
که اقتصاد مقاومتی در برنامه وزارت علوم چه جایگاهی دارد و برای حمایت از
شرکتهای دانش بنیان چه اقداماتی صورت گرفته است گفت:وزارت علوم
علاوه بر نقشه ویژه در سه زمینه فعالیت میکند اول مقاوم سازی
اقتصاد در حوزه آموزش عالی، مشارکت در مقاومت سازی مشارکت ملی، مشارکت در
گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و غلبه بر اقتصاد کشور این از برنامه های وزارت
علوم و تحقیقات میباشد و اهدافی که اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم دارد.
فرهادی به زمینه دوم اشاره کرد و گفت: تحول اقتصاد دانش بنیان و حضور بینالمللی، افزایش سطح درآمد ملی و تربیت
نیروهای خلاق و کارآفرین یک برنامهی دیگر ایجاد سامانه خلاقیت و نوآوری در
بخشهای منطقه ای است. مهمترین این اقدامات تخصصی شدن شرکتهای دانش بنیان، توسعه
مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و همچنین صندوق شکوفایی نوآوری است که یکی از
خواسته های قانون شورای عالی عطف نیز هست و بین وزارت علوم و معاونت علمی و
فناوری برقرار شده است.
وی ادامه داد: این صندوق نوآوری و شکوفایی 3 میلیون دلار اعتبار
دارد و به صورت تسهیلات ارزان در اختیار شرکتهای دانش بنیان گذاشته میشود. به این شرکتها در پارک علم و فناوری امکانات مالی و کاری برای ادامه فعالیت داده میشود.
وزیر علوم در پاسخ به این سؤال در خصوص نقشه جامع علمی چه اقداماتی صورت گرفته پاسخ
داد: ستاد راهبردی نقشه جامع علمی در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی مستقر
است و وزیر علوم مسئولیت آن را بر عهده دارد. تا به حال این ستاد کارهای زیادی
از جمله تدوین سند توسعه هوا و فضا که توسط شورای انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده،
سند گیاهان دارویی و طب سنتی ، سند علوم فناوری شناختی که توسط شورای
انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده ، سند علوم و فناوری سلولهای بنیادین، سند
انرژیهای تجدید پذیر که به تازگی تمام شده، سند توسعه زبان فارسی، سند
توسعه دریایی، سند توسعه دانش بنیان که در حال کارشناسی است، سند ملی انرژی
که در حال بررسی است و سند زیست محیطی که خیلی زودتر ابلاغ شده و در حال
بازنگری است را انجام داده است.
فرهادی ادامه داد: همچنین کلیت نظام ملی نوآوری آماده شده و به تصویب
شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. در سند اختراعات و مالکیت فکری که در دو
کتاب مالکیت فکری و ادبی و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است در راستای نقشه
جامع علمی یک کار اساسی انجام دادهایم که طرح آمایش آموزش عالی که در سطح ملی
در حال تهیه آن هستیم و به زودی طی یکی دو ماه آینده تقدیم شورای انقلاب
فرهنگی میشود از این جمله است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات انجام شده پیرامون متناسب سازی تحقیقات و
فعالیتهای علمی پاسخ داد: برنامه راهبردی
دانشگاهها ، بازآموزی رشته های تحصیلی و رشته های جدید و بین رشته ای از
برنامه های وزارت علوم برای متناسب کردن تحقیقات و فعالیتهای علمی است.
فرهادی افزود: همچنین پایان نامهها با توجه به نیازهای ملی و منطقه ای به دانشگاهها
ارائه میشوند و مشکلات و معضلات منطقه ای را از تمام دانشگاهها درخواست
کردیم که مطرح کنند و در مدیریت آب، گرمایش زمینی ، ریز گردها و خشک سالی و
مشکلات صنعت تکنولوژی اقداماتی را که لازم است را انجام دهند.
هشدار جدی فرهادی به عاملان کپی مقالات و پایان نامهها
وزیر علوم در خصوص نحوه برخورد با کپی کردن مقالات و پایاننامهها گفت: هم اکنون 4
میلیون و 680 هزار دانشجو داریم که حدود 75 هزار نفر دانشجوی دکتری و 4
برابر آن دانشجوی ارشد هستند. متأسفانه یکی از نکاتی که آموزش عالی توصیه
کمی به آن داشته و مجوزهایی در خصوص آن صادر شده و یا پذیرشهایی که تمکین
نکردهاند مسئله کپی کردن مقالات و پایان نامههایی است که در صورتی که
بتوانیم رابطه و قانونی را ایجاد کنیم به شدت آنها را کنترل میکنیم.
وی تاکید کرد: اگر تخلفی در دانشگاهها اتفاق بیافتد برخورد جدی میشود، اما برای بیرون از
دانشگاه تاکنون مقرراتی وجود نداشته است. اکنون قانونی را تدوین کردهایم که
برخورد با تقلب علمی در چند ماده تقدیم دولت شود. درباره این قانون با کمیسیون
آموزش مجلس مذاکرات لازم انجام و اطلاعات در اختیار آنها گذاشته شده تا آنها نیز اقدامات لازم را
انجام میدهند.
نحوه توزیع بودجه در دانشگاهها
فرهادی در خصوص بودجه وزارت علوم عنوان کرد: بودجه وزارت
علوم متمرکز نیست. در مجموع بودجه آموزشهای عالی به طور متوسط 20 درصد و از لحاظ تحقیقاتی 28 درصد رشد داشته است. در دانشگاهها نباید
هزینه ای را صرف کنیم بلکه باید سرمایه گذاری انجام شود و منابع مالی داده
شود.
وزیر علوم ادامه داد: بودجههایی که در وزارت علوم وجود دارد یک سوم نیاز دانشگاهها است و
باید دو و نیم تا سه و نیم برابر شود. بحث عمده ای از این نیازها را مردم
تأمین میکنند و کمک خیرین در آموزش عالی بی تاثیر نیست و در هر دانشگاهی
باید یک بنیان شکل بگیرد و در امر ساخت دانشگاهها خوابگاهها سرمایه
گذاریهای لازم را انجام دهند هم اکنون 360 آموزش غیر دولتی و غیرانتفاعی
داریم که باید ساماندهی شود.
وی در خصوص توزیع بودجه در دانشگاهها گفت: این گونه بودجهها در سرانه دانشگاهها انجام میشود و به صورت
عملیاتی است. بودجه آموزش عالی به این صورت نیست که در اختیار آموزش
عالی باشد بلکه بخشی از دانشگاهها از طریق خدمات آموزشی تأمین میشوند.
شروط ادغام دانشگاه علوم اقتصادی و خوارزمی
فرهادی درباره ادغام دو دانشگاه خوارزمی و علوم اقتصادی عنوان کرد: ادغام دو دانشگاه
علوم اقتصادی و خوارزمی به 10 سال پیش برمی گردد در سال گذشته نیز دو الی سه
بار قصد انجام این کار را داشتیم بالاخره دانشگاه خوارزمی در شورای گسترش،
ادغام این دو دانشگاه را با چند شرط تصویب کرد ، یک دانشجویان با همان
عنوان که ثبت نام میکنند فارغالتحصیل شوند، دو دانشجویان از تهران نروند و
همان جا بمانند و سه دانشکده دیگر که وجود داشت همچنان با همان دانشکده کار
خود را انجام دهند.
آخرین وضعیت پرونده بورسیههای وزارت علوم
وزیر علوم در خصوص بورسیه ها خاطر نشان کرد: 39
نفر از ادامه تحصیل منع شدند و طبق آیین نامه ای در یک آزمون شرکت میکنند و
بر این اساس باید واجد سه شرط باشند که نخست معدل، دیگری سن و سوم عدم اشتغال دولتی است.
وی افزود: از حدود
دو سال پیش این موارد بررسی شده است. افرادی اضافه شدند و از نمایندگان خواهش
کردیم پرونده های بورسیه آنها بررسی شود و اگر شغل دولتی و رسمی نداشتند
در بورسیه ما گزینش و مستقر شوند. بخش عمده ای پذیرش نشدند ولی بالای 600
هزار نفر بورسیه شدند و دیوان محاسبات برای هشتمین بار این وضعیت را بررسی
کرده و پرونده افرادی را که برای بورسیه شدن مشکل داشتند
بسته است.
وزیر علوم در رابطه با سرانه دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و
حرفه ای به موجب قانون پنجم توسعه از یکدیگر جدا شدند و به وزارت علوم منتقل
شدند و تحت عنوان دانشگاه فنی و دانشگاه حرفه ای به فعالیت ادامه میدهند.
بنابراین تمام و کمال به وزارت علوم منتقل شدند و بسیاری از مراکز علمی و
فناوری تحت نظر آموزش و پرورش بودند و افرادی که از این مراکز فارغالتحصیل
میشدند بیشتر آنها در هنرستان تحصیل کرده بودند و مهارتهای اولیه را از
این هنرستان ها آموخته بودند و در مراکز علمی و فناوری مستقر شدند.
انتهای پیام/