دکترحسین سالارآملی قائم مقام وزیرعلوم درامور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های قفقاز می‌توانند ازتمام امکانات علمی و پژوهشی دانشگاه‌های ایران استفاده کنند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل ازروابط عمومی وزارت علوم، دکترسالارآملی درپنجمین همایش اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز در تبریز، گفت: توسعه همکاری‌های دو و چند جانبه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای این منطقه جزو اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است و دراین زمینه هرآنچه لازم باشد ازسوی طرف‌های ایرانی قابل انجام است. 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تبادل استاد و دانشجو و همچنین همکاری‌های مختلف علمی و دانشگاهی با کشورهای حوزه قفقاز هیچ محدودیتی ندارد و دراین خصوص برای انتقال تجربیات خود به کشورهای حوزه قفقاز از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. 

دکترسالارآملی با بیان اینکه ما به دنبال فراگیرکردن دوستی، صمیمت و گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان ازجمله کشورهای منطقه قفقاز هستیم، یادآوری کرد: با توجه به اشتراکات فرهنگی بین کشورهای این منطقه می‌توان با استراتژی مناسب و برنامه ریزی شده نسبت به آینده‌ای بهتر گام‌های محکم تری برداشت. 

وی با اشاره به گستردگی تحصیلات تکمیلی درایران و وسیع ترشدن جمعیت دانشگاهی، گفت: هم اکنون چهارمیلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف دانشگاهی درایران مشغول تحصیل هستند که از این رقم یکصدهزارنفر درمقطع دکترا ادامه تحصیل می‌دهند. 

قائم مقام وزیر علوم درامور بین الملل و رئیس مرکزهمکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم، تعداد دانشجویان مقطع کار‌شناسی ارشد درایران را بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد. 

وی ادامه داد: علاوه بر ظرفیت‌های مربوط به نیروی انسانی دانشگاهی درایران، درحال حاضر تعداد ۳۶ پارک علم و فناوری دراقصی نقاط این کشور فعال بوده و تعداد مراکز رشد نیز به ۱۴۶ مرکز رسیده است. 
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم، یادآور شد: با توجه به وجود چنین ظرفیت‌های علمی درایران، تقویت و توسعه همکاری‌های فی مابین با کشورهای حوزه قفقاز می‌تواند در ترسیم آینده‌ای بهتر و توسعه یافته‌تر منطقه کمک کند. 

درادامه این همایش محمدصفا کاپیجی اوغلو معاون سازمان آموزش عالی ترکیه نیز با تاکید برجایگاه علمی و فناوری ایران درمنطقه، گفت: کشورهای قفقاز می‌توانند با توسعه همکاری‌های خود با ایران و ترکیه زمینه‌های رشد و بالندگی کل منطقه را سرعت ببخشند که دراین میان آنکارا و تهران ازهیچ تلاشی فروگذاری نخواهند کرد. 

وی افزود: تقویت همکاری‌های علمی و تبادلات استاد و دانشجو بین کشورهای منطقه و نیز برگزاری همایش‌های مشترک می‌تواند موجب رونق گیری و توسعه اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز باشد. 
پنجمین همایش اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز به میزبانی دانشگاه تبریز برگزارشد. 
همچنین اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز ۸۲ عضو از ۱۴ کشور منطقه دارد که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۹ میلادی در ترکیه آغاز کرده است. 

گفتنی است تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح‌های پژوهشی و آموزشی مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی از راه دور به صورت مشترک و برپایی همایش‌های علمی مشترک و تسهیل شرکت اساتید درهمایش‌های علمی همدیگر از اهداف اصلی اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار