اختصاص 1.1 درصد اعتبارات تحقیقاتی در سال آینده/دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی هدایت شوند

وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری اعتبارات اختصاص یافته از تولید ناخالص ملی برای حوزه تحقیقات در سال گذشته را 47 صدم درصد اعلام کرد و از افزایش آن تا 1.1 درصد در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در دومین کنفرانس رویکردهای نوین مهندسی پزشکی در حوزه‌های قلب و عروق که امروز در دانشگاه بقیة الله اعظم برگزار شد، گفت: پیرو سیاست‌های کل کشور، سیاست‌های علم و فن‌آوری و توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری در زمینه توجه به امر علم و فن‌آوری، تحقیق و سرمایه‌گذاری در این حوزه، تشکیل همایش‌های این چنینی بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به تأکید و خواست دولت و همکاری‌ها و همراهی‌هایی که از طرف مؤسسات علمی و پارک‌های علم و فن‌آوری صورت گرفته، در سال آینده بالای یک درصد برای این مراکز علمی در حوزه تحقیق اعتبار در نظر گرفته شده است که از ابتدای تأسیس وزارت علوم این مقدار به نیم درصد هم نمی‌رسید. 

فرهادی با تأکید بر نقش به سزایی که تحقیقات و فن‌آوری در پیشبرد کشور از نظر علمی دارد،  تصریح کرد: تحقیقاتی که قرار است به فن‌آوری، تولید و بازار برسد، نوید خوبی است اما در کنار این خودکفایی، فن‌آوری و بازار نیازمند تقاضا نیز هستیم. همچنین در نظر داریم در پایان افق 1404 اعتبارات تخصیصی به 3 الی 4 درصد برسد اما این پیشرفت نیازمند صرف هزینه با برنامه‌ریزی است.

وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در ادامه بیان کرد: رشته مهندسی پزشکی در کشور قدمتی حدود 28 ساله دارد که این رشته با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف تأسیس و به مرور زمان گسترده شد. امروزه بین علوم هیچ حد و مرزی وجود ندارد به گونه‌ای که گرایش‌های میان رشته‌ای و تعامل رشته‌های فنی‌ مهندسی و پزشکی نقش بسزایی در پیشرفت کشور داشته‌اند. 

وی در ادامه گفت: دانشگاه‌ها باید نسل سومی شوند و به سمت کارآفرینی هدایت شوند، تا دانش و ایده را به بازار و محصول برسانند و پتانسیل فن‌آوری و نوآوری را محقق کنند. البته این فن‌آوری در حوزه‌های دانشگاهی باید در کنار تقاضا مطرح شود تا تولید و عرضه دانش در مسیر درستی قرار گیرد. 

فرهادی بیماری‌های قلبی و عروقی را دومین علت مرگ و میر اعلام کرد و توضیح داد: بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه موجب مرگ و میر بسیاری از مردم می‌شود اما با پیشرفت تکنولوژی رویکرد آن با گذشت سا‌ل‌ها تغییر کرده است و تکنولوژی‌های اخیر باعث شده عوامل تهاجمی به حداقل رسیده و روش‌های درمان کم‌خطرتر شوند. ما چاره‌ای جز ایجاد تعامل بین مراکز علمی تحقیقاتی نداریم و با توجه به وجود 168 مرکز رشد و 38 پارک علم و فن‌آوری و بیش از 2 هزار شرکت دانش‌بنیان قدم بزرگی در این راه برداشته‌ایم.

محمد فرهادی در پایان به مأموریت گرا شدن دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: برای این اقدام راهکارهای مؤثری از جمله وجود صندوق شکوفایی و نوآوری، تأسیس صندوق حمایت از پژوهش و نوآوری در هر استان و اختصاص بخش‌های پزشکی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها پیش روی این مراکز قرار گرفته است.

گرایش‌های میان رشته‌ای نقش به سزایی در پیشبرد حوزه تحقیقاتی کشور دارند

وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در جمع خبرنگاران به اهمیت رشته‌هایی همچون مهندسی پزشکی اشاره و گفت: یکی از عرصه‌های مهم تحقیقات و نوآوری رشته‌هایی همچون مهندسی پزشکی که مباحثی از بیولوژی تا مهندسی‌ها را در بر می‌گیرد. 

وی ادامه داد: این رشته در حوزه‌هایی از جمله ساخت انواع و اقسام پروتز‌ها، ‌دارورسانی هدفمند و پروتزهای شنوایی و بینایی و پوست مصنوعی دخالت دارند. 

وی ادامه داد: برای به مرحله تولید رساندن یک محصول اقداماتی از جمله طراحی، ثبت و تأیید نهایی لازم است که برگزاری همایش این چنینی می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. 

وی در پایان گفت: سال گذشته این همایش دستاوردهای مهمی داشته که امیدواریم اعتبارات تحقیقاتی علمی و دانشگاهی در همه حوزه‌ها به خوبی جهت‌گیری شود تا نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی برطرف شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار