ضرغام گفت:حمایت‌هایی که صندوق رفاه پژوهشگران آغاز کرده تاکنون 39 اختراع را در اختراع دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان را در خارج از کشور به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  نصرت‌الله  ضرغام سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در همایش نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکلیت فکری در رشد و توسعه  که صبح امروز یکشنبه در سالن اجتماعات شهید مطهری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد اظهار کرد: حمایت‌هایی که صندوق رفاه پژوهشگران از مخترعین و دانشمندان انجام شده است با یک دید راهبردی آغاز می‌شود. 

وی اشاره کرد: 67 اختراع در پروسه ثبت قرار دارد و 157 اختراع در مرحله داوری است. قطعا ظرفیت کشور در این حد نیست.

 ضرغام تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم طیف مخاطبین را گسترده کرده و از آنها حمایت بیشتری انجام دهیم تعدادی از این اختراعات به فروش رفته و هم‌اکنون استفاده می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: 50 درصد دانشجویان کسب درآمد می‌کنند همچنین اتحادیه اروپا از لحاظ مالکیت فکری و اختراعات بعد از چین، کره،‌آمریکا و ژاپن است و کل اختراعاتی که به ثبت رسانده است 20 درصد کل جهان است و برنامه دارد تعداد محققین دانشمندان و مهندسین را تا سال 2020 به 16 میلیون برساند. 

ضرغام تصریح کرد: آمریکا بیشترین سرمایه گذاری در رابطه با دارایی‌های فکری دارد و 35 درصد درخواست پتنت از سمت آمریکا و 25 درصد از سمت ژاپن است. 

معاون صندوق فناوران افزود: صنایع مهم آمریکا یا تولید کننده اختراعات هستند یا مصرف کننده اختراعات و صنایع آمریکا از لحاظ فکری دارای ظرفیت هستند و توانستند 40 میلیون را به اشتغال بگیرند و 34.8 دهم درصد تولید ناخالص را از این طریق تامین کنند. 

وی بیان کرد: ثبت اختراعات یک حرکت درآمد زایی است که سرمایه گذاری می‌شود. بیشترین سرمایه گذاری برای ثبت اختراعات در شرکت‌ها و مراکز کارآفرین انجام می‌شود و نقش بخش خصوصی نیز در این امر پر رنگ است. 

ضرغام اشاره کرد: از سال 1382 صندوق حمایت از پژوهشگران را پایه گذاری کرده تا یک حمایت هدفمند از پژوهشگران داشته باشیم و یافته‌های پژوهشی را به محصول تبدیل کرده‌ایم ما در زمینه آموزش سابقه طولانی داریم و حدود 1400 سال قبل اولین دانشگاه را به نام جندی شاپور دایر کرده‌ایم. 

ضرغام افزود: ظرفیت‌ها برای آموزش و پژوهش باید تحت عنوان مالکیت فکری استفاده شوند و هماهنگی خوبی بین وزرای علوم، بهداشت و درمان و معاونت علمی و فناوری به وجود آمده و این زمینه ساز رشد و توسعه علمی و کیفی سازی توسعه خواهد بود. 

ضرغام خاطر نشان کرد: ایجاد بنیاد علم ایران برای شناسایی استعدادهای شایسته و پیشرفته در شکوفایی و شناسایی مخترعین خواهد بود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: مقاله ، دانشگاه ، فناوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار