دبیر صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و طرح‌های قوی به صندوق ارائه نمی‌شود از این رو شرکت‌های دانش‌بنیان ضعیف ارزیابی می‌شوند.

بهزاد سلطانی دبیر صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان اصولا نوپا هستند و طرح‌های قوی به صندوق ارائه نمی‌شود از این رو صندوق به اندازه کافی شناخته شده نیست و در رسیدن به هدف فعالیت‌های فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تاخیر می‌افتد.

وی تاکید کرد: زمانی که برخی قسمت‌ها در دستگاه‌های دولتی بین صندوق و شرکت‌های دانش‌بنیان واسطه می‌شوند این کار در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیر گذار است و باعث می‌شود شرکت‌ها به صورت ضعیف مورد ارزیابی قرار بگیرند برخی دستگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بسته و شرکت‌ها را به سمت صندوق می‌فرستند تا با استفاده از اعتبارات صندوق طرح آنها انجام شود که در پایان کار باز پرداختی نداشته باشد.

سلطانی خاطر نشان کرد: ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌ها سه ماهه است و تاکنون از 500 طرح ارزیابی آنها تمام شده و حدود 50-40 مورد از این زمان عبور کردند. برخی از افراد و نهادها اعتقاد دارند که در یک جلسه یک ساعته می‌توان طرح  را ارزیابی کرد که این روش قدیمی و اداری است و باعث ازبین رفتن بیت المال و به علاوه خروجی مناسبی از طرح‌های دانش بنیان حاصل نمی‌شود.

دبیر صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انواع فشارهای سیاسی، رسانه‌ای و اجرایی و مالی برای تصمیم گیری بیان کرد: از آنجایی که صندوق از بیرون با انواع فشارهای سیاسی،  رسانه ای و اجرایی و مالی برای تصمیم گیری رو به رو است باعث می‌شود کارشناسی بر روی طرح‌های فنی، مالی و  اقتصادی و مدیریتی به خوبی اعمال نشود.

وی تصریح کرد: اگر برخی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حاکمیتی بخواهند به صندوق با عنوان یک قلک پول نگاه کنند و اعتبارات صندوق را با هزار توجیه صرف نیازهای خود کنند این باعث می‌شود دوباره پول بخش خصوصی به بخش دولتی برگشت داشته باشد.

دبیر صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: برخی از نهادها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به ایجاد شرکت‌های وابسته روی آورده‌اند که در ظاهر خصوصی‌اند اما سهامداران آنها وکالت تام دارند‌. این دستگاه‌ها مستقیما به صندوق فشار می‌آورند و یا علیه صندوق جریان سازی می‌کنند.

سلطانی در پایان اظهار داشت: اگر صندووق نوآوری و شکوفایی موفق شود که انگیزه قوی و حرکتی جدی در میان شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار