مانع اصلی توسعه همکاری اقتصادی با اروپا برداشته شد

سفیر ایران در آلمان یک روز پس از توافق ایران و ١+٥ گفت: با امضای این توافقنامه مانع اصلی توسعه همکاری‌های اقتصادی با غرب و اروپا برداشته شد.

به گزارش حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، علی ماجدی درباره این که هیات آلمانی نخستین هیات اروپایی است که پس از توافق ایران و ٦ قدرت جهانی به تهران می آید به سفر اردیبهشت ماه وزیر نفت به این کشور اشاره کرد و گفت: سفر بیژن زنگنه، وزیر نفت نقطه آغاز خوبی برای شروع دوباره همکاریهای دو کشور بوده است.
 
وی با بیان این که امیدواریم این دیدارها نقطه عطفی در روابط بین دو کشور باشد آلمان را دومین شریک تجاری ایران پیش از تحریم‌ها عنوان کرد و درباره جایگاه کنونی این کشوردر روابط تجاری  با ایران گفت: تحریم‌ها سبب شکاف در روابط بین دو کشور ایران و آلمان شده است اما با برداشته شدن تحریم‌ها قطعا این شکاف‌ها برداشته خواهد شد و آلمان شریک تجاری و سیاسی مطمئنی برای ایران خواهد شد.
 
به گزارش شانا، هیئت ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هست، اواسط هفته آینده برای گسترش روابط سیاسی و تجاری وارد تهران می‌شوند، این هیئت عالی رتبه قرار است در تهران علاوه بر دیدار با وزیر نفت با محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، حمید چیت چیان، وزیر نیرو و همچنین اعضای اتاق بازرگانی درباره چگونگی همکاری‌ها بعد از لغو تحریم‌ها گفتگو کند.
 
آلمان شریک نخست ایران در بخش پایین دستی، تجهیزات، پتروشیمی، پالایشگاه و ساخت توربین است و شرکت‌های زیمنس، لورگی، لینده شرکت‌های طرف قرارداد ایران در پارس جنوبی هستند.
 
سفر هیئت آلمانی به تهران بعد از  توافق ایران و ٥+١ می تواند نقطه شروع همکاری ایران و اتحادیه اروپا پس از برداشته شدن تحریم باشد؛ با توجه به نقش و قدرت ایران در منطقه و افزایش این قدرت پس از لغو تحریم‌ها قطعا گسترش این روابط به نفع دو طرف خواهد بود؛ ضمن این که وجود منابع غنی نفت و گاز ایران و جذابیت آن، برای سرمایه‌گذاران غیر قابل چشم پوشی است.
 
بر اساس این گزارش؛ وزیر نفت در حاشیه اجلاس امنیت انرژی در برلین که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد با بیان این که آلمانی‌ها متمایل به گسترش همکاری‌ها با ایران پس از لغو تحریم‌ها هستند، گفت: تهران و برلین به یک اندازه اشتیاق دارند تا پس از برداشته شدن تحریم‌ها، بار دیگر روابط دو جانبه اقتصادی را گسترش و ارتقا دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار